Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

sanseintegration dysfunktion

Redigeret 3 oktober, 2010, 14:42 i Autistiske børn
hej

Jeg søger nogen der kender noget til sanseintegration.
Min søn på 14mdr fik diagnosen stillet af en fysioterapeut for et par mdr siden.

Kort beskrevet har han siden fødslen grædt meget sener blev det til konstant piveri og meget urolig og svær at aflæse. Han var svær at amme og give flaske. Han vil kun bæres rundt i armene på mor/far i konstant bevægelse. Han havde dårlig appetit ved fast føde og ville ikke så gerne sidde i skråstol, højstol eller auto stol, heller ikke på skødet. Sover MEGET dårligt om natten, er meget urolig og vælter rundt i sengen. Virker rastløs om dagen. Skal aktiveres ellers leget han med alt der ikke er legetøj, men farligt. Vi har ham næsten aldrig med nogen steder da det er for besværligt. Andre har svært ved at passe ham. Han drikker stadig 1-3 flasker mælk om natten til at falde til ro med.

Vores familie hænger i laser efterhånden, alt energi er brugt op .

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære du

    Kan godt forstå, at du er kørt i sænk.....den hverdag I har, er der jo ingen der kan holde til.

    Det er jo fint at der er blevet stillet en diagnose, men hvad der er interessant er jo hvilket behandlingsprogram som er blevet sat op for din søn??!!

    Min datter (5 år)som har diagnosen infantil autisme, har også haft nogle sanseproblemer (lugt, smag, taktil, hørelse) og har haft et anderledes søvnmønster med lange vågne perioder om natten.
    Alle disse problemstillinger har vi da heldigvis fået trænet væk ved intensiv behandling (ABA - se www.abaforum.dk)
    Så hvilken behandling er I blevet tilbudt?

    I er forhåbentlig ikke blevet overladt til jer selv??
    Hilsner HS
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg kan kun anbefale bogen Sanseintegration hos børn af A. Jean Ayres.
  • Indstillinger
    HEJ

    som var det mig der havde skrevet det..
    Jeg har haft akkurat samme prolemer. har også skrevet til dig et andet sted! Vil vente med at skrive mere til jeg ved om du er på herinde endnu.

    fisen1
  • Indstillinger
    Hej.
    Ja ikke for at skulle underkende hvad en fagperson har fundet frem til; men er i HELT sikre på, at der ikke ligger en banal fysisk lidelse til grund?
    Vores ene søn, -som nu er teenager- havde nogenlunde den samme adfærd som spæd.
    Jeg fulgte min fornemmelse; at der var noget som generede ham, og bar rundt på ham i én uendelighed.
    Det var hårdt, men føltes som det eneste rigtige at gøre.
    Så på et tidspunkt blev han og jeg indlagt sammen, -til "observation" for at de kunne følge samspillet mellem mor og barn. Der var ingen som fulgte noget som helst, jeg gik bare selv og passede mit barn, og ind immelem var der en samtale eller en undersøgelse. Men jeg fik lidt skudt i skoene, at det var mig, som ikke kunne finde ud af at lave en ordentlig dagsrytme for mit barn, jeg måtte da kunne regne ud, at han ikke skulle have mad hele tiden, og at han da heller ikke skulle bæres rundt på i dét omfang, børn skal sørme da lære at kunne underholde sig selv! Nu var han heldigvis vores andet barn, så på dén måde kunne de ikke slå os ud. Nr. 1 var altid glad og tilfreds, spiste på klokkeslet, og sov natten lang i sin egen seng fra han var ganske lille.
    Men når ens barn tydeligvis er utilpas, så prøver man altså at gøre hvad man kan, og jeg kunne bestemt ikke lade ham sidde i skråstolen og pive. Og nej, han skulle da selvfølgelig ikke have mad hele tiden, men omvendt skulle det ikke være fordi han var sulten, han græd.
    Nå; men løsningen kom trods alt under indlæggelsen; en ørelæge konstaterede, at drengen havde væske i mellemøret ( var ellers blevet tjekket adskillige gange hos egen læge ), så han skulle da bare have dræn i ørerne. Han var dengang under et år, og måtte igennem adskillige nye dræn over en årelang periode, før han voksede fra det. Men hans -og vores- tilværelse blev drastisk forandret, for han fejlede rent faktisk ikke andet!
    -Bare en tanke jeg fik!
  • Indstillinger
    Jeg ville ikke være tryg ved at en fysioterapeut stiller sådan en diagnose.
    Det må du ikke lade dit barn behandle efter.
    Der kan være tale om væske i ørerne.
    Det gør ondt, trykker i ørerne, og hørelsen er nedsat.
    Derudover kan det give kvalme, balanceproblemer, uro, opkast, svimmelhed og meget mere.
    Så afsted til en læge med dit barn, både din egen læge, og måske en ørelæge.
    Forøvrigt er man utrolig støjfølsom, hvis man har væske i ørerne.
    Jeg lider selv af en øresygdom, så jeg ved lidt om hvad væske i ørerne kan handle om.
  • Indstillinger
    Din beskrivelse lyder meget som min søn da han var mindre. Vi skulle konstant have øjne på ham, selv ikke når man sad i stue med ham kunne man slappe ordentlig af, det er jo umuligt at føre en samtale når det ene øje holder øje med drengen hele tiden. han kunne åben børnesikringen til køkkenet da han var to. Han skal nu til udredning for Gennemgribende udviklingsforstyrrelser i efteråret.

    Vi gav forresten vores søn vælling om aftenen, det falder lidt tungere i maven end mælk.

    Jeg ville tage ham til en ergoterapeut med speciale i sanseintegration. Jeg tror der er nogle adresser på http://www.sanse-integration.dk/ .

    Nu hvor han er 4 1/2 har vi flest problemer om aftenen, han er op imod 1-2 timer om at falde i søvn.

    Der findes flere forskellige tiltag man kan prøve afhængig af hvilken sans der er påvirket. Men jeg kan anbefale bogen The Out-of-sync Child-recognizing and coping with sensory processing disorder. Der findes forslag til forskellige sansediæter man kan prøve med sit barn, afhængig af barnets problemer. Jeg ville ønske vi havde været opmærksom på hans problemer noget før, men alle vi talte med læge og institutioner slog det hen men at han bare var en "rigtig" dreng. Det bedste du kan gøre er at læse om det og gøre noget ved det nu. Sanseproblemer kan være så overvældende for et barn at det blokerer for udvikling på andre områder.

    Vi har hængt en ikeagynge op på terassen som vores søn sidder i med sin discman når han trænger til alene tid (han er 4 1/2), han sover med et vægttæppe jeg selv har syet (10 % af barnets vægt), man kan alternativt købe en kugledyne, men den er hundedyr, den kan dog lejes i en periode så man kan prøve om den virker. Jeg går ofte på legepladsen med ham - vi har en legeplads med en karrusel, han kan tåle dobbelt så meget som andre børn da han er en sensory seeker.
    Vores ældste søn har problemer med den taktile sans, han kan ikke tåle mærker i tøjet, bliver fuldstændig desperat hvis tøjet stikker, siden han var lille kunne han heller ikke tåle at få klistrede hænder. - Bare lige for at fortælle hvor forskellig sanseproblemer kan være.

    er der noget du vil spørge om er du velkomme til at skrive til hanne@artwerk.dk
  • Indstillinger
    Hej

    Din søn lyder fuldstændig som min søn, da han var lille. Utrolig urolig, svær at trøste, dårlig nattesøvn osv. Han havde også forsinket sprogudvikling og det eneste, der kunne trøste ham var bryst flere gange om natten til han var langt over 1 år. Det var en rigtig hård og opslidende tid.

    I dag er min søn 9 år og han viste sig både at have sansemotoriske og samsynsmæssige problemer da han blev ældre. Jeg har skrevet en blog om sanseintegration og de mange forskellige behov vi har som forælder, når det opstår hos vores børn.

    Du er velkommen til at læse med på www.sanseintegration.blogspot.com, hvor du er velkommen til at kontakte mig for uddybende oplysninger i forhold til eventuelle spørgsmål. Jeg kan også anbefale relevante behandlere, hvis du bor i Jylland.
Log in eller Registrér for at kommentere.