Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Smerter i begge mine Knæ'er

Redigeret 20 december, 2012, 07:45 i Fod- og knæskader
Hej
her for en uge siden, der begyndte mit knæ at gøre ondt, men det gjorde kun ondt når jeg rejste mig, eller sætte mig ned, eller lavet en forkert bevægelse med benet.. men dagen efter kunne jeg mærke det nogenlunde var væk, altså kunne mærke der var lidt , men det var ikke så slem

men nu her i går nat da jeg var på vej iseng, kunne jeg mærke at det andet knæ begyndte på det, og nu her er det præcis samme smerter når jeg rejser og sætter mig

mine forældre siger det kan være fordi jeg sidder meget ned, eller får for meget træk (altså koldt luft på knæ'et) men jeg synes det lyder underligt når det er begge mine knæ'er nu

nogen der har prøvet det? eller måske ved hvad det der
da jeg er ret så bange

på forhånd tak

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Ladysabrina

    Jeg syntes at du skulle tage en tur til din egen læge og spørge ham. Det kunne være en god ide med en henvisning til røngten så i kan se om det evt. er starten på slidgigt eller noget helt andet. Man skal altid tage smerte alvorlig.
    God bedring

    vh Isabell
  • Indstillinger
    Jeg vil rådde dig til at gå til lægen og få det undersøgt. Ligemeget hvor lang tid det tager, og hvor mange test du skal igennem. Jeg siger ikke at du fejler det samme som mig, men du har de samme symptomer. Jeg har været igennem undersøgelser i snart 7 år, fordi det kun er blevet værre og værre. Så få det undersøgt.
  • Indstillinger
    Jeg er helt enig med Shan, det er vigtigt at man kommer til lægen og får det undersøgt, især hvis knæene er røde, varme og hævede.

    Hvis det er tilfældet så skal man afsted lige NU. Årsagen kan være en infektion man har haft, oftest lidt halsbetændelse eller lignende, selv for et par måneder siden.

    Ellers så prøv og læs her, Shan, dette er mit svar til en anden bruger men måske det også kan gøre lidt nytte her. Jeg har haft meget store knæproblemer i 14 år, og først nu er der kommet styr på hvad årsagen er, og den har jeg endda selv måtte finde frem til, for ekspertisen her i landet er stort set ikke til stede hvad angår den slags problemer som jeg har, men som jeg desværre deler med rigtig mange andre -især kvinder er ekstra udsatte, og så er det jo "herligt" at skulle udredes og behandles i et mandsdomineret lægespeciale som ortopædkirurgi:

    Udover menisk og korsbånd, der ofte kan give smerter efter et traume, indeholder knæet også en masse andre strukturer, herunder en fedtpude som ortopædkirurgerne ikke har den store opmærksomhed på, er min erfaring. Fedtpuden sidder på forsiden af knæet og går under knæskals-senen. Den indeholder et væld af blodkar og en hel masse smerteførende nerver. -Bliver den irriteret, fx ved udskiftning af protese, så giver det helt ulidelige smerter der kan komme med det samme eller op til flere timer efter man har været aktiv. Det gør det meget svært at vurdere hvor meget man kan holde til, så man bliver meget nemt overbelastet.

    I tillæg til irritation pga. operation så er en anden årsag udvikling af chondromalacia patellae, altså en tilstand hvor knæets brusk pga fejlbelastning bliver blød. Det sker dog sjældent at det går så galt, men dog alligevel ikke sjældnere end at man kan finde en stakkel i enhver knæ-debat. Det rammer hyppigst piger, teenagere og i start 20'erne.

    En anden lidt hyppigere årsag til fedtpude-irritation hos kvinder er plica syndrom (hos læger kaldet synovialis proliferation) hvor knæets slimhinde pga irritation er begyndt at gro store trævler der fylder og kommer i klemme.

    Både chondromalacia patellae og plica syndrom kan kun ses ved en kikkertoperation, så alle røngtenbilleder og MR-skanninger er normale og når lægen undersøger knæet gør det ondt lidt over det hele, men på en menisk-skade-agtig måde (men menisk-skade gør kun ondt et sted og er meget karakteristisk). Altså resultater, der får lægen til at tænke at man er hypokonder, hvis han altså ikke er skarp nok....

    Du kan læse om det her:

    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed?term ... 0fat%20pad


    Du skal også være opmærksom på om du har fået betændelse i knæskalssenen eller i knæets ledhinde, det er også kendt for at kunne forårsage samt vedligeholde en irritation af fedtpuden, selv hvis irritationen oprindeligt skyldes noget andet.

    Betændelse i knæskals-senen opstår nemt når knæskallen ikke er stabiliseret, fx fordi man er hypermobil eller fordi man har mistet muskelmasse omkring knæet pga. aflastning af benet.

    En effektiv metode til at få fedtpude i ro igen, er shokbølgeterapi hos en fysioterapeut, og når du må få den slags efter operationen, binyrebarkhormon-indsprøjtninger i kombination med den korrekte træning i de rigtige mængder. Binyrebarkhormon er ikke noget du skal være bange for som indsprøjtning, når bare det bliver overvåget af en dygtig læge og fysioterapeut. At finde en fysioterapeut der er dygtig nok, kan godt være svært men prøv at spørge din ortopædkirurg hvem han kan anbefale. Ellers kontakt en stor fysioterapi med træningsfaciliteter, eller ring til den nærmeste professionelle sportsklub og hør ad hvem de har ansat som fysioterapeut, disse fysioterapeuter har nemlig også egen klinik ved siden af.

    Jeg vil også anbefale at din fysioterapeut finder et knæbind til dig, det virker støttende og stabiliserende på leddet så du ikke så nemt kommer ud i dumme stillinger, uden at det laver alt arbejdet for dine muskler. Og det vil også være med til at stabilisere din knæskal, som ikke bliver holdt helt så godt på plads nu hvor du ikke har optrænede knæmuskler.

    Og husk så, at piller som ipren/ibuprofen/kodymagnyl taget ud over 14 dage, vedligeholder frem for mindsker skadesårsagen, det står også i lægens vejledning fra Sundhedsstyrelsen men mange læger har bare ikke læst det. Desuden bevirker lang tids forbrug alvorlige skader på hjerte, mave/tarm, nyrer og blodkar, så de er ikke så harmløse som mange læger gør dem til.

    Shan, nu er tråden jo nogle år gammel selv om den altid vil være aktuel. Men hvis der nu skulle komme et gennembrud eller en ændring i dine knæ-problemer –eller bare status quo, så vil det være en stor hjælp til andre hvis du vil fortælle lidt om det her. Der er flere som dig end du lige regner med, og som sagt er der ikke mange steder der er hjælp at få.
  • Indstillinger
    Tak for dit svar.

    Vi er ved at køre undersøgelser med mine knæ igen. Lige nu er jeg på dolol, for at kunne holde hverdagen ud.

    Problemet med mig ligger i, at lægerene tror det er gigt, og det begynder jeg også snart at tro, da jeg har ondt i mange af mine led i kroppen.

    Smerten ved mig flytter sig fra knæ til knæ, nogle gange føltes det også som om at det på en måde går i underbensknoglen også.

    Men jeg besvarede egentlig ikke rigtig indlægget for mig skyld, for det skal vi nok finde ud af hvad er, denne her gang giver jeg ikke op med undersøgelserne.

    Det var mere for at hjælpe personen der havde oprettet indlægget. Men havde da selvfølgelig ikke lige lagt mærke til at det var så gammelt et indlæg.

    Men du skal have mange tak :)
  • Indstillinger
    Hej igen Shan


    Det kunne rigtig nok godt lyde som gigt det du har. Det er jeg ked af at høre, men heldigvis er behandingen blevet meget bedre de seneste par år.

    Du skriver at smerten nogle gange går ned i underbensknoglen, det er faktisk typisk for nervesmerter. Nerverne kan blive irriterede pga. gigten. Der findes noget andet medicin end lige dolol der er kestra godt til det, men det er selvføgelig op til dine læger. Gigtlæger er fremragende til at behandle smerter, så på den måde er du i gode hænder.

    Hvis du tror du har gigt så kan jeg anbefale dig at gå ind på Gigtforeningens hjemmeside, de skriver også en masse om kost af betydning for gigt.

    Jeg har også haft rigtig god gavn af en naturlæge mht. rådgivning om vitamin- og mineraltilskud, det har jeg skrevet om i indlægget her

    viewtopic.php?f=52&t=27167&p=146004#p146004

    og det er en all round kur som også hjælper på gigt, men måske du ikke behøver at tage antioxidanter, de koster nemlig kassen. Til gengæld er fiskeolie eller levertran (pas dog her på mængden af vitamin A) af god kvalitet (altså ikke pikasol der er lavet af rådne fisk!) en god ide at tage når man har gigt.

    7 år er længe at gå uden en diagnose overhovedet, det ved jeg alt om for jeg gik 8 år før lægerne begyndte at finde ud af noget af grunden til at jeg havde så ondt. Resten har jeg som sagt selv måtte finde ud af, som jeg skrev.

    Det gør bestemt ikke noget at du ikke lagde mærke til at det var et gammelt indlæg, som jeg skrev så er der mange derude der har problemer med knæene og jo mere der står herinde af gode råd jo bedre, for så er der en chance for at andre ikke skal gå i så mange år som dig og mig før de bliver hjulpet.

    God bedring til dig! -og fortæl meget gerne mere ;-)
Log in eller Registrér for at kommentere.