Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp ønskes - måske ny endo-pige :o(

Redigeret 6 august, 2008, 03:33 i Endometriose
Hej med Jer. (lidt langt pga. alle mine spg.)

Jeg har en hel masse spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe med :o)

For at gøre en mega lang historie kort, drejer det hele sig om et stort graviditets-ønske. Jeg var for nogle år siden igennem 4 reagensglas forsøg med min ex pga. nedsat sædkvalitet, der var på dette tidspunkt intet galt med mig.
Jeg har ikke spist P-piller i 5 ½ år nu..

Nu har min "nye" partner og jeg så forsøgt længe på at blive forældre, uden held - og jeg er ved at blive sindsyg. Jeg troede det var fordi jeg spekulerede for meget, eftersom jeg tidligere havde været alt det igennem med min ex (det er MEGET hårdt at være igennem 4 IVF-forsøg). Nu viser det sig så, at jeg måske har fået endo, enten "af mig selv" eller pga. alle de hormoner jeg fik dengang.
Jeg går og venter på en kikkert-operation gennem navlen hvor de skal se om det er endo eller ej, plus at jeg har en cyste på 4 cm. på den ene æggestok som de skal fjerne. Derefter skal vi insemineres.

Jeg har ingen symptomer overhovedet! Har da mens. smerter et par dage, men ikke værrere end at jeg kan ta en Panodil, og det gør jeg ikke engang hver gang. Har altid haft regelmæssig mens., og har ellers intet fejlet "dernede".

Kan det være endo. som min speciallæge mistænker?

Hvordan er det at være igennem kikkert-operationen? Gør det ondt? Er man klar dagen efter eller skal man være sygemeldt nogle dage?

Er det lige godt at få gjort på alle sygehuse?? (Bor i midtjylland)

Kan man blive gravid, hvis de finder ud af at det er endo?

Hvis man bliver gravid, hvad så hvis man gerne vil være gravid 2. gang. Skal man så ha fjernet mere endo. og insemineres igen??

Der kommer sikkert flere spørgsmål, men det her er hvad der kører rundt i hovedet på mig lige nu.
Håber I kan hjælpe. På forhånd tusind tak for jeres tid :o)


Vh. Den fortvivlede og evigt uheldige :o(
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Først og fremmest velkommen til.

    Det kan godt være endo du har, men forstår ikke at det skulle være kommet af hormoner? Man anvender da netop hormoner i vid udstrækning som en del af behandlingen for endo (p-piller, spiral, kunstig overgangsalder). Man har ikke nødvendigvis ondt, eller mærker til nogen af de andre symptomer fordi man har endo. Det er meget individuelt fra person til person, og hænger ikke sammen med udbredelsen af endo-vævet/cysterne. Jeg ved at nogen kun får konstateret endo, netop fordi de ikke selv kan blive gravide, så det er da helt sikkert værd at undersøge.

    Man er i fuld narkose under operationen, og man bliver typisk udskrevet samme dag, eller dagen efter alt efter hvor hurtigt man er oppe og hvordan man reagerer på narkosen/morfinen. Efterfølgende har man 1-2 ugers sygemelding. 1 uge har været nok for mig begge gange jeg har været operationen igennem. Jeg synes ikke at man har decideret ondt bag efter, men der er en del ubehag. Dette skyldes at man pumper luft ind i maven under operationen. Man kan dog ikke punpe alt luften ud igen, så dette sidder inde i kroppen. Det betyder at hver gang man sidder op, eller rejser sig så stiger luften op i kroppen, og den vil dermed klemme på nogle nervebaner. De mest almindelige steder man mærke til dette er i skuldrene og for brystet. Selve trykket på skuldrene, føles lidt somom man har flyttet i dagene før, og så lige får lagt 15kg. ovenpå. Men jeg synes som sagt at det er mere udbehageligt end det gør ondt. Trykket for brystet er det mest ubehagelige synes jeg, da det gør at man ikke føler at man kan trække vejret ordentligt ned i lungerne. Men gudskelov er det dette tryk der forsvinder hurtigst. Jeg plejer at lægge ned det meste af tiden, da luften dermed fordeler sig i kroppen, og man så ikke mærker ubehaget. Men det er dog vigtigt at man også bevæger sig rundt, da lufttrykket dermed hurtigere forsvinder. Jeg plejer at starte med at gå rundt i huset i 2 min. hver time, og så øge tiden man er oppe hen af vejen.

    Landsdelsfunktioner for endometriose er på Glostrup sygehus (på Sjælland) og på Skejby (i Jylland). Men ved at der også skulle være åbnet en endo-afdeling på Odense sygehus. Jeg til helt klart råde dig til at bede om at få en henvisning til en af disse, da det er her de egentlige eksperter er. Der er lidt mere ventetid, men det er helt klart dette værd. Jeg fik selv min 1. operation på et andet sygehus, og det er desværre ikke en god historie jeg har med derfra. Og desværre står der mange rundt om i landet der kalder sig eksperter, der slet ikke burde operere for endo. Når dette er sagt kan man sikkert også have en god oplevelse på andre sygehuse, men jeg tager aldrig den chance mere.

    Man kan godt blive gravid selvom man har endo. Og langt de fleste opnår også dette. Nogen har dog brug for operation eller IFV for at opnå dette. For nogen er en enkelt operation, hvor man fjerne alt synligt væv/cyster, nok. For andre er IFV også nødvendigt. Enkelte må dog indse at de ikke kan få børn, men dette er ofte fordi at livmoder og/eller æggestokke er hård angrebet, og dermed ødelagte af endo.

    Håber at dette gav svar på nogen af dine spørgsmål. Ellers vil jeg også henvise til endo.dk der er patientforeningens hjemmeside.

    Knus herfa, og pøj pøj med det hele.
  • Indstillinger
    Redigeret 16 juli, 2008, 13:18
    Tusind tak for dit svar. Det hjalp en hel del, men hold da op hvor det lyder træls, det ubehag man får efter operationen.
    Min speciallæge i "kvinde-ting" sagde til mig, at når jeg skulle ha lavet den kikkert-undersøgelse, ville de selvfølgelig fjerne cysten (hvis ikke det er een der springer af sig selv), samt opererer det der væv væk, hvis det viser sig at være endo., og så sagde hun: "og så kommer du bare ned til mig efterfølgende og bliver insemineret." Hun fik det til at lyde så let...?

    Vh. Skytten
  • Indstillinger
    Hejsa
    Rikke har egentlig beskrevet det så fint, dog har jeg ikke selv oplevet det med at det kunne blive svært at få vejret.
    Jeg har haft problemer med skuldrene, men ikke det med at kunne få vejret.

    Det er meget forskelligt fra person til person hvordan man reagerer, men de færreste får komplikationer.

    Det værste jeg har oplevet, var jeg jeg fik kvalme og kastede op hvilket rev lidt i sårene i navlen.

    Ang. din fertilitet - det er SÅ forskelligt fra kvinde til kvinde - min mor har også endometriose og det lykkedes hende blive gravid med mig 3 uger efter hun havde smidt sine p-piller, så nogle har helt "almindelig" fertilitet - andre skal have hjælp, så det gælder desværre det princip at du nok er nød til at se hvad der sker og hvordan det går i netop dit tilfælde - lægerne ved desværre endnu meget lidt om hvordan endo og fertilitet hænger sammen, men det er under halvdelen der ikke kan få biologiske børn, så prøv at huske det, selv om det kan være svært, hvis en positiv graviditetstest lader vente på sig
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit svar. Det var da lidt opmuntrende :o) Og ja, jeg må vente at se hvordan det hele forløber sig. Der er bare så mange spørgsmål og spekulationer der kører rundt i hovedet her i ventetiden, som jeg ikke kan lade være med at tænke på, selvom jeg hverken kan gøre til eller fra før jeg kender svaret..

    Får man ar efter operationen? Eller bliver navlen bare sig selv igen?

    Vh. Skytten
  • Indstillinger
    Med hensyn til fertilitet, så er der mange, der har en større graviditetschance umiddelbart efter en operation.
    Men det er umuligt at sige, hvor nemt eller svært det vil gå.
    Håber det bedste!
  • Indstillinger
    Jeg blev gravid på normal vis 5 mdr. efter operation. Det var pga problemer med at blive gravid igen, jeg blev opereret. Jeg fik første barn uden problemer, selvom jeg også må have haft endo på det tidspunkt.
    Jeg var sygemeldt en uge efter operation og husker det ikke som specielt ubehageligt, andet end det ikke er rart at være så oppustet.
    Jeg har et minimalt ar lige over navlen.
    Held og lykke med det.
    Heidi
  • Indstillinger
    Mit ar i navlen ser man stortset ikke (med mindre man nærstuderer selvfølgelig). Ud over aret i navlen har jeg 2 små ar (ca. 1 cm. lange) under bikinilinien. Det er forskelligt hvro mange steder man åbner. Hullet i navlen bruger de til kikkerten, og de andre til "værktøj". 1. gang blev jeg åbnet tre steder. Mens de 2. gang kun åbnede to steder (de gk ind gennem de gamle ar).
  • Indstillinger
    Tusind tak for alle jeres svar - hvor er det dejligt at jeg har fundet Jer :o)

    Jeg skal til forundersøgelse allerede d.5 aug., så det er spændende (eller hvad man skal sige :o)).

    Rigtig god sommer

    Vh. Den -nu- OPTIMISTISKE ;O)
  • Indstillinger
    Hej piger.

    Så har jeg været til Forundersøgelse og også fået svar på nogle vævsprøver - jeg har desværre Endo. Lægen mener jeg har det i stadie 2 pga. min cystes størrelse. (?)
    Jeg har fået tid til operation i sep., så det er dejligt at jeg ikke skal vente aaalt for længe. Derefter skal vi ret hurtigt igang med inseminering, så HÅBER, HÅBER, HÅBER jeg at det lykkes, har jo 4 IVF-behandlinger bag mig, som ikke gav pote, såå..
    Er faktisk også lidt skuffet og sur over det behandlingssted vi gik på dengang, for min læge idag, mente at jeg altid har haft endo - hvorfor opdagede de andre læger det så ikke???
    Men jeg er da glad for at jeg ikke har smerter på den måde som jeg kan læse nogle af Jer piger har det - det må godt nok være hårdt! Har I altid haft så mange smerter? Eller er det noget der kommer hen af vejen (håber jeg da virkelig ikke)

    Vh Skytten
  • Indstillinger
    Hej

    Hvor er det godt at høre at du trods alt har fået en vished. Det er også super at du ikke skal vente for længe på operation, så i hurtigt kan komme igang med projekt barn igen.

    Mine smerter har jeg haft siden 1. mens, men de er taget til i løbet af årene. De øvrige gener har jeg fået hen af vejen.

    Mht. til stadie 2, er der nogen der stadig inddeler endo-patienter i dette (mener der er 4-5 stadier i alt). Det beskriver udbredelsen af endo. Flere og flere går dog væk fra at fortælle patienterne om disse stadier, da det kun fortæller om udbredelsen af væv/cyster. Der er nemlig ingen sammenhæng mellem udbredelsen af endo, og gener ved det. Jeg vil højst sandsynligt være kategoriseret som det laveste stadie, da jeg kun har meget lidt væv, jeg har til gengæld store gener. Andre har rigtig meget endo, men mærker aldrig noget til det, før de har svært ved at få børn.

    Pøj pøj med det hele.

    Mvh Rikke
Log in eller Registrér for at kommentere.