Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mange spørgsmål

Redigeret 29 september, 2008, 06:57 i Store børn
Hej!
Min 9-(snart 10)-årige pige har mange funderinger og spörgsmål om kärester, at flirte, om sex, om mänd og kvinder.....osv.
Hormonerne hopper rundt i kroppen på hende (og hendes klassekammerater).
Hun hörer ord som sex og om at väre sammen, at flirte osv og er af type en lidt genert pige, selv overfor mig som hendes mor.
Men nu er der kommet lidt hil på bylden og hun indrömmede - fordi hun tilsidst ikke kunne sove - at hun har väret inde på nettet - nogle gange hvor hun har väret alene hjemme, hvis jeg lige har väret på indköb eller ude med hunden. Hun har slået SEX op og den slags og set billeder.....
Jeg ved at der sker meget nu med börn i deres alder, jeg synes selv jeg er en MEGET åben person som snakker med med mine börn om nästen ALT, inkl. mänd, kvinder, sex osv.
Nu har vi snakket en del her til aften om den slags, men jeg ved ikke om jeg griber det forkert an.
Derfor:
ER der nogen andre herinde som kan give et godt råd om hvad og hvordan man skal gribe dette emne an. Jeg er ikke spor gernert selv, og har måske derfor svärt ved at väre god til at "föle med2 andre som er det, som min egen datter fx. Jeg kan få helt dårlig samvittighed over det, men jeg har sagt til hende at hun bare skal komme til mig når hun har spörgsmål om hvad som helst så snakker vi om det. Jeg vil ikke presse hende eller tvinge hende til at vi absolut skal snakke om det, hvis hun ikke vil.
Hvordan gör I?

mvh

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg syns det er ok at tale med sit barn omkring blomster og bier. Jeg har selv en datter i den alder og hun er også så småt begyndt at spørge om det forskellige. Jeg vil sige, at jeg fortæller og forklarer hende ting som jeg syns er til hendes alder. Jeg fortæller ikke i detaljer for det er hun slet ikke stor og moden nok til. Jeg kan godt fortælle at voksne "elsker med hinanden" men ikke i detaljer. Hun ved godt, at man skal ligge ovenpå hinanden men mere detaljeret skal hun ikke vide endnu. Hun har da også en "kæreste" i klassen men det tager jeg roligt, for i den alder er det bare sjovt og hun går ikke i detaljer. Og jo jeg ved godt hvad hun laver, for vi har et nært forhold og hun fortæller mig alt. Selv det at kysse har hun prøvet men syns det var ulækkert og det passer mig fint.
    Man skal bare lige huske de er ikke så gamle når de kun er 9-10 år. Der kommer en tid hvor det bliver alvor at tale om det med "blomster og bien". Så hver ting til sin tid.
Log in eller Registrér for at kommentere.