Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvordan skal min mand forstå

Redigeret 6 november, 2008, 13:54 i Familie og venner
Jeg har en meget svær depression og min mand kan ikke finde ud af og takle det/mig. Min depression er blevet værrer efter min far og mors død, begge af kræft. Lige nu er jeg der, hvor jeg ikke kan se en mening med livet. har godt nok 4 børn, men magter ikke mere. Hvordan kan min mand hjælpe.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg tror det kan være meget svært for din mand at forstå dig, hvis du mener at han skal kunne følge dig følelsesmæssigt. Men han kan alligevel støtte dig. Jeg har selv haft en svær depression og min mand gjorde alt hvad han kunne for at støtte, han holdt i hånd og forventede ikke jeg hurtigt blev glad igen, omvendt lod han ikke alt dreje sig om depressionen. Alligevel følte jeg mig helt alene nede i hullet.
    Ingen af os vidste hvad han skulle gøre, han havde det hårdt med at se mig så fortabt og følte tit magtesløshed. Han talte en del med vores læge om det, havde brug for at læsse af og samle viden. Men da jeg fik det lidt bedre kunne jeg se, at det, at han havde været der hele tiden og respekterede og accepterede jeg var så ulykkelig, alligevel havde hjulpet mig. Det endte med at styrke vores forhold. Så det kan jeg anbefale dig, ved godt det lige nu er rigtigt barsk for jer begge to. Forhåbentlig får du professionel hjælp? Håber du kan bruge det til noget...
  • Indstillinger
    Mit aller bedste råd er viden!
    Hvis der er noget man ikke forstår, er det fordi man ikke ved nok om det. Men self vil en ikke-depressiv aldrig kunne forstå en depressiv, da det er ubeskrivelige følelser der styrter rundt i hovedet på en.
    Men viden! Ens samlever bør vide næsten lige så meget om det, som en selv.
    Læs sammen. Når man selv sidder og læser lidt om det, så læs afsnit op fx. Jeg gemmer udplukkede afsnit i ét dokument. Afsnit der er gode, som beskriver symptomerne som man kan nikke genkendene til, som sætter ord på hvordan man føler.
    Så nogen gange hiver jeg det frem og viser ham det.

    Det har været meget vigtigt og givende for mig.. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.