Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

stoffer, medicin, alkohol

Redigeret 31 juli, 2008, 15:19 i Skizofreni
hejsa

Jeg har et problem for tiden med en tidligere ven som er skizofren. Jeg blev udsat for han blev truende og hånende og en kammeret og jeg måtte smide ham ud af mit hjem.

Jeg har dog siden tænkt meget på hvordan det kunne udvikle sig i den retning. Vi har haft over 15 års venskab og jeg er selv skizofren så kender til sygdommen. Han er selv diagnoseret som uspecificeret skizofreni og jeg som simpel.

Han er dog også narkoman (med speed), men han oplyste mig inden hændelsen at han var påbegyndt medicin (risperdal) og jeg vil tro han har været i denne behandling i godt 1,5 måneder inden han blev truende overfor mig.

På selve aftenen fortalte han at han ikke havde fået stoffer i 4 dage og havde fået alkohol.

Så jeg ville høre jer om i ved noget eller kender til om der er lavet undersøgelser eller lignende, som kan fortælle noget om hvilken effekt disse ting kan have når de kombineres, korte og/eller længere tids effekt.

Håber I kan hjælpe mig så jeg får mere forståelse overfor hans situation.

Kommentarer

  • Indstillinger
    jeg har set det før og selv mærket hvordan jeg bliver hvis jeg drikker på antipsykotisk medicin. Medicin, alkohol og stoffer høre ikke sammen. Mange bliver voldelige af det. Prøv at tage er snak med din ven en tidlig morgen inden han når at blive påvirket. Fortæl ham, du gerne vil være der for ham og han er velkommen..altså hvis han er clean, Men stoffer og alkohol vil ødelægge jeres venskab. Du må passe på dig selv men stil krav til din vcen. Det er den eneste måde du kan hjælpe ham. En dag vil han komme, måske efter flere års misbrug, og bede om din hjælp.
  • Indstillinger
    hej jjjj

    Jeg har stået ved hans side og han ved min i mange år. Hans problemer har været tiltagende de sidste 10 år. Desværre så er det også sådan at han meldte mig og min kammerat for vold og vi har pt en sag kørende. Min tanke med at spørge ind til om der var undersøgelser omkring kombinationen af de nævnte ting, var om det kunne bruges for netop at få fokus i den rigtige retning, for nu har jeg måttet erkende at jeg har været naiv i håb om at han selv har kunnet bede om hjælp og derfra har kunnet yde støtte. Jeg kan i dag se hvad andre mange gange har sagt om at han ikke selv har kunnet tage ansvar eller se de problemer han har i øjnene og arbejde videre derfra.
  • Indstillinger
    hej igen. Jamen når han laver problemer må du bare sørge for at du har det godt. Desværre må din kammerat nok klare sig selv når han ikke ønsker hjælp. Det er en hård beslutning men du kan mærke hvad der er bedst.
Log in eller Registrér for at kommentere.