Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tics

Redigeret 29 juli, 2008, 05:32 i Tvangstanker
Jeg er en kvinde på 30 som inden for de sidste par måneder er begyndt at få tics i ansigtet. Det føles som hurtige muskelsammentrækninger og blink i og omkring venstre øje og venstre side af underlæben. Det er meget mærkeligt og ret irriterende. Det kommer og går hele tiden og jeg ved ikke hvorfor. Jeg har læst mig frem til at det knytter sig til nervøsitet, men jeg får også disse tics når jeg sidder alene og ingen grund har for at være nervøs. Umidelbart er jeg ikke nervøst anlagt selv om særlige situationer godt kan gøre mig nervøs, men det har intet med mine tics at gøre, som opstår dagligt.
Er der nogen der kender noget til det og hvad kan man gøre?. Skal jeg tale med min læge og kan vedkommende stille noget op?

hilsen K

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære K.

    Ja, det er aldrig nogen dårlig idé at få talt med sin læge om det.

    Er det et nervøst symptom, kan det lige såvel opstå når man er alene, som når man er sammen med andre. Hvis du f.eks. er i en situation, hvor du bliver nervøs for noget, så betyder det ikke, at uroen og ubehaget, der blev skabt i situationen, er forsvundet bare fordi, situationen er overstået. Følelserne gemmes i kroppen og kommer der tilstrækkeligt mange situationer gennem livet, hvor man føler nervøsitet, angst, ubehag o.s.v., så kan der efterhånden ophobes så meget, så det kan give fysiske symptomer. Også når man ellers føler sig afslappet og er alene.

    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    Hej Katrine

    Jeg har prøvet at have det du beskriver.
    Det kom pludseligt sidste år.

    Jeg opdagede at det kom når jeg var stresset og havde meget arbejde at se til. Ikke kun på jobbet, men jeg tog tit med arb. med hjem, og tænkte meget over det, hvordan kunne jeg gøre tingene anderledes, ændringer og få folk til at yde lidt mere på en måde, så de ikke blev stresset, men bare kunne gøre tingene anderledes, så vi kunne tjene flere penge osv. osv. osv.

    Da jeg nu er sygemeldt, har jeg det ikke længere. Det har klart været et symptom, for mig, på stress.

    Jeg synes det lyder som en god idé at snakke med din læge.
    Men prøv også at se lidt på hvornår det præcist kommer, hvad laver du der hjemme, når det sker? ER der en sammenhæng i, hvornår det kommer?

    Håber det hjælper dig samt at du må slippe af med tics'en igen!

    Venlig hilsen & god dag Jeanne
  • Indstillinger
    Hej

    Tics omkring øjenene og munden kan også skyldes en nerve der sidder i klemme et sted. Måske du går med nogle spændinger i kroppen?

    Jeg har ind imellem noget der trækker sig sammen både omkring munden og især det ene øje, og det er gerne hvis jeg har haft travlt og ikke tænket over min arbejdsstilling, har spændt i kroppen og fået en nerve i klemme et sted.

    Venlig hilsen
    Trinus
Log in eller Registrér for at kommentere.