Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hvad er trykallergi?

Redigeret 10 juni, 2016, 16:21 i Allergi
Ja, min bror har været til lægen idag, og har fået konstateret at han har trykallergi. Men hvad vil det egentlig sige? Altså jeg har selv allergi, så er rimelig meget inde i det, men har aldrig hørt om trykallergi før.
Lægen kradsede ham på armen med sin negl, er det noget med at han er allergisk over for bakterier? Han har aldrig haft allergi før, men har dog på det sidste spist meget usundt og taget en del på. Kan det være at han har indtaget for meget af de "forkerte" stoffer?

- Maria
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har ikke hørt betegnelsen tryk-allergi før, men det lyder som det, jeg har kender som uforklarlig nældefeber. Huden hæver op ved anstrengelse, kulde, varme eller tryk på huden. I den gamle debat var der nogle, der delte deres erfaringer - måske vil de skrive om det igen?
    Det har ikke noget med bakterier at gøre - lægen har nok villet se, om der kom en hævelse når han kradsede let i huden - det gør der ved nældefeber.
  • Indstillinger
    jeg har tryk nældefeber og har haft i flere år. Jeg slår ud ca 5-6 timer efter at at jeg måske har haft tøj på som har strammet eller sko der ikke var flade.Vil gerne høre fra nogen der har et vidunder middel ????
  • Indstillinger
    Jeg har trykallergi og har haft det i ca. 9 år....Jeg kan ikke sidde på feks en træstol eller bænk i mere end 10 min. uden at hæve op ca. 5-7 timer efter....Jeg kan ikke bære noget på mine skuldre der er en lille smule tungt, eller stå på samme plet i længere tid af gangen....

    Jeg har "levet" med det, men har nu besluttet mig for at få gjort noget ved det og var i går til biopat som ved 2-3 behandlinger kan fjerne det. Jeg har været til samme biopat for 9 år siden da jeg pludselig fra den ene dag til den anden fik kronisk nældefeber og blev indlagt på Bispebjerg hospital som til sidst måtte give op og ville førtidspensionere mig, men jeg tænkte næ nej !! det skal jeg ikke og surfede nettet tyndt til jeg læste om 2 kvinder der havde været i samme situation og henviste til den biopat som jeg så kom hos.....jeg kom i behandling hos hende og ca. 3 uger efter kunne jeg mærke en makant forskel og ca. 5 uger efter var min nældefeber stort set forsvundet og jeg har kun i de 9 år haft meget meget lidt, og bestemt til at leve med....!

    Den biopat har virkelig ændret mit liv totalt, og jeg kan varmt anbefale hende, og glæder mig til at få min trykallergi fjernet !
  • Indstillinger
    Jeg har selv haft trykallergi i ca. 10 år. Jeg havde det rigtig slemt. Når jeg søgte på nettet var det eneste jeg støtte på at der ikke var nogen kur og det kun blev værre og værre. Ved et tilfælde blev jeg præsenteret for hypnose og efter en session var min trykallergi væk. Det er nu nogle år siden og har ikke haft det siden. Det glæder mig at der nu er flere løsninger der lader til at hjælpe :o)
  • Indstillinger
    hej..
    Jeg kunne godt tænke mig at hører om jeres første symptomer på tryk - nældefeber..?

    Jeg har en form for nælde feber. Lægen mener at det er noget som jeg spiser, men det hænger altså ikke sammen med at jeg har ondt i mine bene når jeg står op. Mine ben har en snurre fornemmelse, og når jeg sidder i huk er det ligesom mine bene går i krampe, og dette gør de efter de først ti sekunder. Den snurre i benene har stået på det sidste månedstid.
    Når jeg går i varmt bad eller dyrker motion bliver mine ben røde. Jeg har også oplevet at jeg ikke kan sidde på en hård stol i langtid, før at mine røv begynder og stikker.
    håber at det er noget i kan hjælpe mig med.. jeg har fået taget en priktest og fik taget blodprøver af alt hvad der kunne have med landbruget at gøre. (er landmandsudddannet) Synes ikke det er særligt sjovt at tage til lægen, for bare at blive grint af.

    hilsen twiniab
  • Indstillinger
    Hej twiniab...

    Det du nævner med en snurre fornemmelse kender jeg slet ikke til, og du skriver at når du har siddet på en hård stol i lang tid begynder det at stikke på enden....Jeg tror nu at de fleste mennesker der sidder lang tid ned får den fornemmelse....

    Jeg kan ikke sidde mere en 10 min på en hård stol før jeg hæver op og jeg snakker om noget på størrelse med en bordtennisbold/tennisbold, det samme sker hvis jeg står på samme plet i kort tid uden at bevæge mig, så hæver jeg op under fødderne, og hvis mine sko sidder for tæt så hæver jeg så meget at jeg det næste halve døgn stort set ikke kan gå eller få fodtøj på !!

    Trykallerig betyder jo som ordet siger, at man er allergisk over for tryk ! dvs. tryk på kroppen fra feks noget tungt der hænger, omslutter osv eller din egen vægt som trykker på fødderne....

    Så umiddelbart lyder det som du beskriver ikke som trykallergi....
  • Indstillinger
    mange tak for svaret..

    Nej så er det nok ikke det jeg har, men lægerne bliver bare ved med at sige at det er nældefeber. Og har skrevet alt det ned jeg har spist i to måneder, men det hænger ikke sammen med hvornår jeg har ondt og hænger slet ikke sammen når de snurre fra morgen stunden af..

    hilsen twiniab
  • Indstillinger
    Hej Marianne

    Kan du oplyse om adresse og telefonnr. på biopat?

    På forhånd tak.

    Venlig hilsen
    Bettina
  • Indstillinger
    Ku osse godt tænke mig navnet på vedkommende. Har været plaget af det i godt 10 år, men det er mest i håndfladerne og under fødderne. Der skal ikke mere til end en gåtur med hunden, så kan jeg se i min hånd hvor snoren har været, en cykeltur eller andet. det breder sig så oftest og kan somme tider vare i op til 14 dage og gør alt til en pine, når det er værst kan det gøre så ondt der skal panodiler til for at sove. Når det er i fingrene går det sommetider i leddene, så jeg næsten ikke kan bøje dem. Alt i alt en frygtelig plage, som især er galt når det er varmt i vejret, som jeg synes er deprimerende der ikke findes bedre behandling mod. alle gode forslag modtages med kyshånd :)
  • Indstillinger
    Jeg har haft tryknældefeber siden 2006 hvor jegselv tror det blev fremkaldt af eksamen stress. Jeg kunne ikke gå på mine fødder, fordi der kom store hævelser - det gør der stadig hvis ikke jeg spiser antihistaminer hver dag. Udover det kommer der aflange ræde brændende og kløende hævelser på huden hvor der har været tryk - ret ubehageligt i rumben når man har siddet på en stol en lille tid.

    Jeg har lært at leve ed at spise antihistaminerne ( 2 zxycal dgl.) siden jeg fik det konstateret hos en allerkolog i Næstved. Hun sagde der ingen kur fandtes og vist heller ikke megen forskning i tilstanden og jeg måtte regne med at det kunne være livsvarigt men også pludseligt kunne forsvinde igen.

    Selvom antihistaminerne tager næsten alle symptomerne væk er og bliver det trods alt svært at leve med at have en kronisk autoimmun sygdom som tryknældefeber jo er - Jeger blevet sløv og træt af medicinen og har for eksempel ikke motioneret så meget som jeg gjorde før og er på mange måder blevet et meget mere passivt menneske i forhold til fysisk udfoldelse

    Når jeg hører om en fantastisk biopat og en hypnotisør der hjalp nogen til at det forsvandt, vil jeg naturligvis rigtig gerne, som alle andre rigtig gerne vide mere om det - både om hvordan det foregik hos de to alternative helbredere, men også hvem disse hjælpende mennesker mon er og hvor de bor og hvad det mon koster og kan alle hjælpes???. :)
Log in eller Registrér for at kommentere.