Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Henna-tatovering = allergi!!

Redigeret 14 september, 2009, 16:40 i Allergi
Jeg var så uvidende om henna-tatovering, at jeg på en ferie fik lavet sådan en på benet. Det har jeg så fortrudt mange gange siden. Den klør, gør ondt og er hævet. Rundt om selve tatoveringen er huden blevet helt lilla. Jeg har sidenhen læst mig frem til, at man kan få allergi af det - pga. at stof som bliver forkortet PPD.

Jeg overvejer jeg måske skal søge læge - fordi det ser ikke særlg sundt ud. Men kan der overhovedet gøres noget.....af det jeg har læst mig frem til på nettet gør de ikke noget ved det, så forsvinder det med tiden....så skal man bare vente??

Jeg er ellers ikke allergisk overfor noget, så det kommer meget bag på mig at jeg får sådan en reaktion.

Er der andre der har den slags mindre sjove erfaringer med henna-tatoveringer??

Kommentarer

  • Indstillinger
    JA!!
    Jeg fik lavet en henna tattovering på armen, for nok to år siden, i Kroatien. Først var den helt fin og der var ingen tegn på allergi eller noget. Så forsvandt den efter 10-14 dage ligesom tatovøren havde beskrevet.
    Men jeg var jo helt besat af tattoveringen at jeg måtte have en igen. Så jeg fik lavet en, det samme sted, den dag vi skulle hjem. Det gik grueligt galt. Jeg sad i bilen og lige pludselig så jeg på min arm. Tattoveringen var hævet en centimeter (altså op fra amen, hvis man ka sige det sårn:b), og jeg blev helt vildt forskrækket. Så om aftenen da vi holdte rast, stod jeg ude på toilettet med en nål, og stak i tattoveringen for at få væsken ud.

    Så efter et langt stykke tid måske en måned, gik tattoen væk. Og jeg troede bare det måske var en myg der ved et tilfælde havde stukket mig på tattoen, så fuldstændig uvidende får jeg lavet to igen i år.
    En på anklen og en på håndleddet.

    Nu er der gået 6 dage, og de er begge helt hævede og de klør så meget at det er lige til at blive tosset af. Den på mit håndled ser slemmest ud, det ligner der er mini bylder på den, men det tvivler jeg nu på:P

    Jeg er kommet frem til det samme som dig med PPD, og jeg skal ALDRIG have en henna igen. Jeg har også overvejet at tage til lægen og få sat en diagnose, men ville først lige gå på nettet og finde noget om allergi over for henna.(:

    PS. Har du dine endnu?
  • Indstillinger
    **DIN endnu:P

    PS igen. Min hud omkring tattoveringerne har ikke skiftet farve. Men det første bogstav på mit håndled er nok delvist fersken farvet, og det der sku ha været sort ligner en lilla farve. :S
  • Indstillinger
    Jeg har ikke længere min, den er næsten væk. Der er kun små pletter tilbage.

    Jeg endte med at gå til lægen og fik antibiotika. Hvis din har skiftet farve - og især hvis den har fået lilla farve - synes jeg du skal søge læge. Jeg havde infektion i min. Efter jeg startede på antibiotika forsvandt den lilla farve hurtigt og kløen aftog. Nu venter jeg på at det sidste forsvinder og håber, at jeg ikke får mærker efter det. For lige nu har jeg rødligt mærke der hvor tatoveringen har siddet lidt ligesom et ar.

    Men jeg har også læst, at man kan reagere voldsommere for hver gang man bliver udsat for det, måske derfor du reagerer så voldsomt denne gang.

    Aldrig mere hennatatovering til mig.
  • Indstillinger
    Vær opmærksom på, at I kan risikere en allergisk reaktion, hvis I farver håret, når I har reageret på henna-tatoveringer. Undlad at farve håret. Det er en god idé at konsultere lægen.

    http://www.spt.dk/media//dk/publikation ... 0Henna.pdf
  • Indstillinger
    hej alle sammen :)

    jeg var også så dum at i efterårs ferien, som nu er 3 måneder siden. fik jeg lavet en henna tatovering, men min gjorde slet ikke det samme som jeres.
    den hverken svulmede op eller klødede, og den forsvandt efter de 10-14 dage efter. men mine veninder har fortalt mig en masse om det kunne være farligt og jeg kunne være allergisk og at jeg aldrig måtte farve mit hår eller gå i sol igen? men når jeg så hører jeres, så virker der jo som om at der slet ikke har været noget ved min?

    hvad syns i jeg skulle gøre?
  • Indstillinger
    ALTID få lavet en henna - allergi - test.

    Hvis du er allergisk kan det være farligt, i dit tilfælde kan du er det.

    & ja det betyder at du ikke må bruge henne farve med det stof i.

    Hvis situationen bliver være, burde du kontakte lægen.
    Det lyder dog ikke specielt kritisk lige pt.
  • Indstillinger
    Er der nogen, som har hørt om det der produkt, som hedder Profade??
    - Mangler virkeligt noget hjælp til lige at finde ud af, om det virker eller ej :)
Log in eller Registrér for at kommentere.