Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gave til pædagoger?

Min søn skal starte i børnehaven efter ferien og jeg er i den forbindelse blevet i tvivl om, hvorvidt det er normal praksis at give pædagogerne gaver.

Jeg har haft et rigtig godt forhold til de pædagoger han har haft - både på den stue han forlader nu og på den stue der blev nedlagt for 1 år siden.

Hvis man giver gaver - hvad skal man så give? En ting som han selv har lavet (det drukner de sikkert i) - rød-/hvid-/rosevin (har ingen anelse om, hvorvidt de alle drikker vin) - cremer eller dufte (det er slet ikke sikkert, at jeg rammer deres smag) - chokolade/delikatesser (det kan let blive dyrt). Det leder mig til det næste spørgsmål - hvor meget skal man give for??? Skal man evt. købe en fællesgave til de tre pædagoger (den ene er -medhjælper)?

Hvad har I gjort, når jeres børn har forladt børnehaven? Er der nogen pædagoger der vil fortælle, hvad der er "normalt" i deres børnehave?

Håber I kan hjælpe hurtigt, da vi går på ferie i næste uge...

B.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Mine børn har været i dagpleje inden børnehaven, og der er det jo nemt at give en personlig gave.
    Da min den ældste så skulle skifte fritidshjem, gav vi en stor kurv med frugt og chokolade til hele personalet. Den stod så i deres frokostrum, og alle i institutionen fik glæde af den. Selvom der var nogen pædagoger, som var tættere på end andre, kendte de jo alle mit barn og havde været en del af hans liv i nogle gode år.
    De modtager i øvrigt ikke alle steder personlige gaver. Så det skal du også lige checke inden, for det var jo surt at bruge penge på parfume, som de ikke må tage med hjem.
    Jeg er selv ansat i folkeskolen, og jeg tror, at man undervurderer hvor meget en opmærksomhed betyder. Er gået superglad hjem med en æske Toffee!!

    Knus Tinna
  • Indstillinger
    Hej

    Min dreng skal også starte i skole efter sommerferien - han startede i sfo den 1. juni og havde således sidste dag i børnehaven den 30. maj.

    Vi gjorde det, at alle de børn fra hans stue, der skulle i skole, gik sammen om en gave til de 3 medarbejdere, der var på hans stue (2 pædagoger og 1 medhjælper)og der blev indkøbt et armbånd til dem hver især. Det blev overrakt da der blev holdt fælles afslutning for skolebørnene på hans stue.

    Jeg er også selv pædagog og har oplevet at få fællesgave bestående af en kurv med te, kaffe og godter. Personlige gaver har været halskæde; vedhæng til halskæde; bodyshampoo osv. Det har været meget forskelligt men bare dét, at forældrene tænker på een, varmer jo.

    Det er jo også forældrenes farvel til institutionen og til de medarbejdere, der har haft med deres barn at gøre i den tid, barnet har gået i børnehave. Så i virkeligheden er det vel at betragte som en afskedsgave fra både barn og forældre ??!! Sådan opfatter jeg det i hvert fald.

    Angående beløbet ved jeg, at vi i min søns børnehave havde ialt 700 kroner til rådighed (100 kr. pr. skolebarn), der skulle dække indkøb til afslutningsmenuen og gave til medarbejderne. Jeg har ingen anelse om hvad armbåndende kostede.
    Skulle jeg selv have købt, havde jeg købt en personlig gave i form at en broche eller ørenringe til dem - eller vedhæng til halskæde fra Pilgrim, der er rimelige i pris når flere skal betænkes.

    Mvh
    ttbrd01
  • Indstillinger
    Jeg er målløs. Skal forældre give gaver. Det må da være et noget af et pres for de forældre, der ikke har mange penge. Jeg spekulerer på, hvor mange steder det forventes.
  • Indstillinger
    Nej da, man SKAL ikke give en gave - et brev, hvor man sætter ord på det stedet og personalet, har betydet for barnet og forældrene er jo også dejligt - eller man kan fortælle det med ord...
    En gave er nok den dyreste, men faktisk jo også den nemmeste måde at sige tak på. Det der med ordene kan jo godt være svært...
  • Indstillinger
    Helt enig med Billedgalleri.

    Jeg har selv været ansat i en kommune i mange år (nej ikke pædagog) vi måtte intet modtage. Absolut intet.

    Så jeg er også målløs. Tænk dog på hvordan det må føles for de forældre som ikke har råd.

    Ideen med et lille takkebrev er sympatisk.
  • Indstillinger
    Hej

    Min datter har næsten lige haft sidste dag i børnehaven, da hun skal begynde i skole efter sommerferien. Vi gav ingen gaver til nogen af pædagogerne.
    Da min søn stoppede i dagpleje i marts, gav vi en gave (en vase og en buket blomster) til hans dagplejemor, men det er også noget andet. Hun har i øvrigt også givet fødselsdagsgave og julegave til ham hvert år.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Jeg er pædagog, og vi har jo lige sagt farvel til mange børn og familier.
    Det betyder rigtig meget for os, når børn og forældre fortæller at de har været glade for institutionen, og siger tak.
    Til gengæld betyder det meget lidt, at det siges med gaver. Forstå mig ret, vi bliver da meget glade for lidt guf til personalestuen, eller næste personalemøde. (Vi har bare ikke godt af det! ;-))
    På vores personalestue har vi en væg med breve fra børn der er holdt op. Vi laminerer dem og hænger dem op. Vi er særligt glade for dem med fotos på. Vi sidder faktisk ofte i en pause og taler om de børn, og den glæde de gav os.
    Og så synes vi det er hyggeligt, når "vores" børn kommer forbi efter første skoledag, og viser os deres skoletaske!

    Jeg er i øvrigt også mor til to, og jeg har f.eks. givet en kurv lækker frugt i min søns vuggestue, da han stoppede. OG et kort, naturligvis.
Log in eller Registrér for at kommentere.