Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

tråden far det gamle forum del VI

Redigeret 5 juli, 2008, 04:55 i Lichen Sclerosus
Forfatter: gæst - DATO: 21. NOV

Nu vi er ved cremer, findes der en salve kaldet Madsens salve, som kun kan fås på apotek (og vist kun kendes i Odense). Den er på zinkbasis og anbefales af sundhedsplejesker til børn med røde rumper. Jeg har gode erfaringer med den i forbindelse med rødmen og kløe, men hvis huden er meget tynd, kan den ikke anbefales, da den er lidt svær at smøre ud.
Min kvindelige gynækolog gav mig, da det var helt slemt, en tinktur - som jeg selvfølgelig ikke husker navnet på - til at lave noget, hun kaldte røde bade. Man holder våde vatomslag på det angrebne område, og det lindrer rigtig meget. Midlet skal bestilles på apoteket.
Min erfaring er også at det hjælper at holde huden elastisk med en god creme i det daglige.
Har nogen af jer prøvet imtimbarbering? Det er nok det sidste, man har lyst til at udsætte sin sarte hud for, men efter lidt småknopper de første gange virker det som om, huden får mere luft og dermed ikke bliver så irriteret. Smør med olie først og brug en ny skraber af god kvalitet.

HEC


Forfatter: gæst - DATO: 29. NOV

Hejsa. Jeg har med stor interesse læst alle disse indlæg, og hvor er det dog "rart" at finde nogen der lider af det samme... Jeg har dog ikke noget indvendigt, som jeg kan forstå at en del af jer har - tror jeg.... Jeg har aldrig været til gynækolog med det, men har været under behandling med dermovat via 2 forskellige hudlæger af 3 omgange. Da jeg var der i går begynder han pludselig at nævne, at der ikke umiddelbart ser ud til at være noget tegn på at det endnu har udviklet sig til hud-cancer... JEg blev godt nok noget paf, da jeg ikke tidligere er blevet gjort opmærksom på, at der var fare for det (har ikke søgt så meget information om det må jeg jo nu konstatere)... Han synes selv, det var en god ide at komme i kontakt med en gynækolog også - og nu er mit spørgsmål, om nogen evt. kan anbefale en god gynækolog i Københavnsområdet? Jeg bor i Karlslunde, så Roskilde/Køge området er også fint... JEg kunne forestille mig, at nogen af jer måske kan anbefale en der VED noget om LS og derved også kan gå i dybden med undersøgelse og ikke mindst bare har nogen erfaring med dette...
1000 tak - kh EMB


Forfatter: gæst - DATO: 29. NOV

Endnu en rimelig rystende beretning fra den lægelige verden. Det jeg slet ikke forstår er, hvorfor man -efter at have stillet diagnosen- ikke henviser til nogen der ved noget om sygdommen. Var selv igennem samme frustrerende forløb med en uvidende læge, som prøvede sig lidt frem i øst og vest!!...utroligt!

Først og fremmest, så er det altså ganske få tilfælde af LS, der udvikler sig til cancer...og de som gør er ofte tilfælde, hvor LS ikke er blevet behandlet! Man skal selvfølgelig holde øje med det , men der er ikke nogen grund til at være unødigt bekymret.
Derudover, skal man indstille sig på at skulle bruge binyrebark creme resten af livet i større eller mindre grad....så når lægen snakker om et forløb er den jo allerede lidt gal!

men du spørger efter en god gynækolog og jeg kan foreslå Ulla Hørding som har praksis på Gothersgade. Jeg går faktisk ikke selv hos hende rutinemæssigt, men har været der en enkelt gang og hun virker meget kometent og god til mennesker.
Så prøv evt hende:-)

Forøvrigt: mht det du skriver om udvendigt eller indvendigt...så er LS så vidt jeg ved altid kun udvendigt.

håber du kan bruge mit svar til noget!
Hilsen
TJ


Forfatter: gæst - DATO: 20. DEC

Jeg har også LS og er i behandling med hormon creme. Kom bare lige til at tænke på hvordan man skal forholde sig til graviditet og hormonsalver. Kan det skade at tage hormonsalve mens man er gravid??

Forfatter: gæst - DATO: 03. JAN.

Jeg er nu LS fri, fik LS (på skamlæberne) allerede som 13 årig. Da jeg var 32 år fik jeg taget en biopsi, og fik dermed et navn til min lidelse som til tider var uudholdelig. Kunne hive store tykke, hvide hudflager af (2 cm). Var ved at blive vanvittig af den konstante kløe. Af min egen læge fik jeg en hådkøbssalve som ikke virket. Af gynækologen fik jeg en hormonsalve jeg brugte når kløen var på sit værste. Hormonsalven gør huden tynd og skrøbelig på længere sigt, og derfor anbefalede min egen læge igen noget håndkøbssalve (uden nogen virkning).
Da jeg var 35-36 år fik jeg et godt tip.
Jeg skulle bruge borsyreslim og æterisk peppermynte olie. Borsyreslim kan man købe på apoteket. de kalder det også borsyreviskøs. Peppermynteolien kan købes i helsekostforretninger.
Jeg renset mine skamlæber med bmed borsyreslim på noget vat og derefter smurte jeg lidt æterisk peppermynteolie på, ...de første dage efter hver gang havde tisset!! Efter det 4-5 gange daglig, efter en uge var det nok med 2 gange daglig. Kan ikke huske hvor længe jeg brugte det, måske 4 -5 uger. Senere kunne jeg engang i mellem mærke en kløe, men så var det igang igen, en dag eller to med peppermynteolie og borsyreslim. Det stod på i et par år. Nu er jeg 51 år, har ikke haft
Log in eller Registrér for at kommentere.