Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

tråden fra det gamle forum del IV

Redigeret 5 juli, 2008, 04:45 i Lichen Sclerosus
Forfatter: gæst - DATO: 14. NOV.

Jeg kan meget vel sætte mig ind i dine frustrationer! Jeg er selv 31 og har haft problemer med LS siden de tidlige teenageår....blev dog først diagnosticeret for 3 år siden. Jeg er også en af dem der er blevet opereret og jeg er rigtigt glad for det! Det var en barsk omgang at komme igennem, hvor jeg var indlagt og 100% sengeliggende på rigshospitalet i 8 dage og efterfølgende ikke måtte sidde i 2 uger. Men der er virkelig blevet meget mere plads og kløen er aftaget meget!

Men jeg kommer til at tænke: går du ikke hos en gynækolog eller hudlæge? Der skal jo holdes øje med udviklingen af sygdommen! og min erfaring er, at de kan svare på en del spørgsmål (dog langt fra alle!). De vil også kunne rådgive ang. en evt operation. Noget af det første min hudlæge sagde til mig var, at jeg helt sikkert skal have kejsersnit, hvis jeg skal have børn....ved ikke, om man altid kan skære alle over en kam indenfor denne sygdom, men mon ikke det rimelig meget er det man skal regne med!

Nogle måder man kan holde huden smidig på er ved at bruge locobase creme (jeg smører en gang om dagen og efter bad) og ved brug af dilatorer. De to ting har hjulpet mig en hel del!

Hilsen
TJ

Forfatter: gæst - DATO: 17. NOV

Hej TJ
Jeg er også blevet opereret, men har mange gener ved samleje. Jeg kender dog ikke til andet da jeg blevet opereret før min seksuelle debut.
Jeg går til tjek på Odense universitets hospital (OUH). For ca tre år siden fik jeg et meget slemt udbrud og gik derfor til kontrol hver 3 måned, derefter hvert halve år og håber på at det snart bliver til en gang om året. Min læge på sygehuset ved meget om LS, men han er ikke særlig god til mennesker. Han trækker for det meste på skuldrene til mine spørgsmål og siger at der findes meget lidt viden omkring LS.
Jeg har haft svært ved at tackle min situation og det er først for nyligt at jeg har fået overskud til at tage "sagen i egen hånd" med hjælp fra min familie især. Lægen siger at kejsersnit er mit eget valg og at han ikke kan forstå hvorfor jeg ikke vil føde normalt. Da jeg gik ud fra den konsultation hvor han sagde det, hev sygeplejersken mig til side og sagde, at hun er enig med mig i at jeg skal vælge kejsersnit og at på det område var det meget tydeligt at det er en mandlig læge jeg har! :o)

Jeg fandt for nyligt en artikel/tekst på nettet hvor en læge har fundet ud af at man kan få LS i forbindelse med dårlig fordøjelse, sukkersyge og/eller hvis man har "huller i tarmen" (leaking gut). Jeg er aldrig blevet undersøgt med henblik på at finde en årsag til min LS. Jeg har altid bare fået at vide at jeg nok bare har været uheldig...... Er der nogle her som har fundet en "årsag"?
Mht. locobase som du smører med, så har jeg fået at vide, at jeg ikke må smøre med andet end de cremer som lægen har ordineret og helst kun i samråd med ham.
Har du fundet locobase gennem sin læge?

hilsen AS


Forfatter: gæst - DATO: 17. NOV

Hej TJ
Jeg er også blevet opereret, men har mange gener ved samleje. Jeg kender dog ikke til andet da jeg blevet opereret før min seksuelle debut.
Jeg går til tjek på Odense universitets hospital (OUH). For ca tre år siden fik jeg et meget slemt udbrud og gik derfor til kontrol hver 3 måned, derefter hvert halve år og håber på at det snart bliver til en gang om året. Min læge på sygehuset ved meget om LS, men han er ikke særlig god til mennesker. Han trækker for det meste på skuldrene til mine spørgsmål og siger at der findes meget lidt viden omkring LS.
Jeg har haft svært ved at tackle min situation og det er først for nyligt at jeg har fået overskud til at tage "sagen i egen hånd" med hjælp fra min familie især. Lægen siger at kejsersnit er mit eget valg og at han ikke kan forstå hvorfor jeg ikke vil føde normalt. Da jeg gik ud fra den konsultation hvor han sagde det, hev sygeplejersken mig til side og sagde, at hun er enig med mig i at jeg skal vælge kejsersnit og at på det område var det meget tydeligt at det er en mandlig læge jeg har! :o)

Jeg fandt for nyligt en artikel/tekst på nettet hvor en læge har fundet ud af at man kan få LS i forbindelse med dårlig fordøjelse, sukkersyge og/eller hvis man har "huller i tarmen" (leaking gut). Jeg er aldrig blevet undersøgt med henblik på at finde en årsag til min LS. Jeg har altid bare fået at vide at jeg nok bare har været uheldig...... Er der nogle her som har fundet en "årsag"?
Mht. locobase som du smører med, så har jeg fået at vide, at jeg ikke må smøre med andet end de cremer som lægen har ordineret og helst kun i samråd med ham.
Har du fundet locobase gennem sin læge?

hilsen AS
Log in eller Registrér for at kommentere.