Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

360 graders stivgørende operation...

Redigeret 28 maj, 2010, 03:25 i Rygsmerter
Hey.
Nogle der har erfaringer med en 360 graders dese-operation?
Eller evt en alm instrumenteret dese vs en 360 graders...
Mvh Jakle

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Jakle,

    Jeg kan desværre ikke hjælpe dig - aner faktisk slet ikke hvad du taler om, men er sikker på at der snart er et klogt hoved herindefra der svarer dig :)

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Stengaard.

    Tak fordi du svarer, selvom du ikke ved hvad jeg mener. Kun på den måde kan jeg gøre det bedre.
    Er en smule kedeligt at kigge på sitet dagligt uden svar :-)

    Jamen en 360 gradres dese-operation er en stivgørende operation, hvor der ikke kun bliver sat stænger og skruer i bagfra, men også noget plastic ind forfra. Så de stivgører ryggen hele vejen rundt om rygraden. Altså 360 grader.
    Oveni det, skrabes diskus ud og der bankes et "bur"/ syntetisk discus med knogletransplantat fra hoften ind istedet.
    Operationen foretages vist kun få steder i landet, deraf er silkeborg et af stederne. (i samarb med århus).

    Jeg skal have denne type stivgørende operation, da en alm stivgørende ikke er nok og fordi jeg er så ung. Så skal leve med det i mange år.

    Mvh Jakle
  • Indstillinger
    Hej Jakle,

    jeg fik lavet en stivgørende OP i lænden august sidste år. Blev foretaget i Skørping (privathospital).
    Jeg fik en operation udelukkende bagfra, men det er først under selve operationen de kan vide om det er nok eller om de skal ind fra maven også. Så har slet ikke hørt om din 360 graders OP - kan det ikke være de blot mener, som ved mig, at det er muligt at de skal ind forfra også?
    Jeg fik sat en plastik?-rør ind fyldt op med donor knogler (det anbefales ikke at tage fra hoften jf. min kirurg), samt med donor knogler rundt om igen, og selvfølgelig stivere til at holde sammen på det hele.
    Jeg havde fået en diskus OP samme sted tidligere, så ved egentlig ikke om de skulle "grave noget fri" :)

    Hvor gammel er du?

    Du har naturligvis sikkert været i overvejelser omkring OP. Der er som du ved 70% chance for bedring af en art (lille til stor). De fleste - også jeg har hørt herinde fra - har haft gode oplevelser med OP, og er blevet smertefri.
    Jeg håber at du får en succesfuld OP. Hvornår skal slaget stå?

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej Jakie,

    Det lyder som et meget stor og omfattende indgreb?

    Har du fået en second opinion? Fra flere sider advares mod stivgørende OP, da de opfattes som gammeldags, og der i dag findes langt mere effektive og skånsomme indgreb. Selv OP på Alpha klinik, som jeg dog ikke tror har svaret på alt her i livet og de har også en forretning de skal holde kørende, men de har metoder og teknikker som jeg opfatter som værende helt unikke. Det er et privathospital og det koster penge! Du siger du er ung, så hvad der end skal ske med din ryg, så skal det holde i mange år endnu. Kan være den OP du er indstillet til er helt præcis den rigtige i dit tilfælde, men det er altid fornuftigt at søge en second opinion.

    Held og lykke

    Lars
  • Indstillinger
    Hej Stengaard og Lars.

    Jeg er 27 år.
    Stengaard, du har ret i at det kun er måske de skal ind fra lysken oz. Det håber jeg meget de ikke skal.
    Men uanset om de skal ind fra lysken, så skal de hele vejen rundt om rygraden under alle omstændigheder. (Noget med min hvirvel højde og discus tykkelse) Og fordi jeg som sagt skal leve med det i mange år.

    Jeg har været i Give ved en rygkirurg, som meldte klart ud, at en alm stivgørende op ikke ville være nok, derfor ville han henvise mig til sine mentorer i Silkeborg, som så skal tage stilling til om de evt vil lægge mig i gipskorset i 3 uger først, eller om der evt. er anden op der vil være relevant. Men han mener at det bliver er 360 graders operation, da de højst sandsynligt har samme tankegang som ham, da de har oplært ham...
    Så man kan egentlig sige at jeg venter på en second opinion. Skal derop d. 15 august.
    Regner ethundredetusinde procent med jeg skal op, ellers ved jeg sgu ikke hvad jeg gør :-/ Kan ikke leve med det som det er nu, det begrænser mig i alle daglige og almindelige gøremål og har neurogene smerter i ve. ben konstant.
    Det materiale jeg har fået udleveret siger så at der er 80% der opnår bedring, men har hørt nogen sige at det er helt ned til 50/50.....

    Og jo, det er et ret stort indgreb, noget større og voldsommere end en alm stivgørende.
    Uanset hvad, har jeg simpelthen ikke råd til privethospital, er lige blevet smidt på kontanthjælp oveni.


    Mvh Jakle
  • Indstillinger
    Hej Jakle,

    Jeg er selv 44 år - og opereret et par gange i lænden. Jeg gik i øvrigt også med gipskorset i 3 uger, for at kunne vurdere på hvorvidt en stivgørende OP ville hjælpe. Umiddelbart hjalp det, hvorfor jeg blev opereret. Det har så vist sig efterfølgende IKKE at have hjulpet. Sådan er det.
    Gipskorset - det er sin egen historie - ufattelig besværligt og irreterende at gå med. Det kan du se frem til :)
    Jeg kender ikke til din OP i forhold til min - hvori forskellen ligger, hvad der er værst osv, men uanset er det en kompliceret operation. Jeg overvejede derfor mange gange hvad jeg ville inden jeg sagde ja - og sagde ja i troen på at det ville hjælpe. Men jeg vidste jo hvad jeg havde at forholde mig til forinden, og ikke hvad der ville komme. Men mange gange er alternativet (altså ikke at gøre det) jo forfærdenlig i sig selv, så man reelt ikke kan se nogen anden løsning end en OP.
    Tiden efter OP synes jeg også er hård - specielt med to små børn (dengang på 1 og 3 år) der gerne vil op til far, skal trøstes, pludseligt slår sig osv, men hvor man bare IKKE MÅ bøje i ryggen - man kunne så bare stå at se til at blod og tårer på ungen peb ud :)
    Held og lykke med den videre færd.

    /Stengaard
  • Indstillinger
    Hej igen Jakie (og Stengaard)

    Det er dybt frustrerende når det er penge der skal afgøre, hvorvidt man har adgang til den bedste behandling. (har du penge kan du få, har du ingen kan du gå) Sådan burde det bare ikke være og slet ikke i vores højt priste Danmark, men sådan er virkeligheden.

    Måske jeg opfatter det forkert, men det kan vel knap kaldes en second opinion, når den der udtaler sig er mentor for, eller uddannet af den anden - vel?

    Det er åbentbart en yderst omfattende OP du måske skal igennem og kan se frem til lang tids problemer med gips korset osv.

    Har forstået, at din økonomi er yderst stram, men jeg vil alligevel anbefale følgende. Går ud fra du har diverse nyere MR-scanninger liggende. Kontakt www.minryg.dk. som er den danske repræsentant for Alpha Klinik. De kan hjælpe dig med, at sende din sygehistorie + MR scanningern ned på Alpha og du kan for et rimelig beløb (5-600 DKK)få deres eksperters bedømmelse af din ryg og deres løsningsforslag + pris. De har patienter der flyver ind dagligt fra hele verdenen og de behersker teknikker som få andre, om nogen overhovedet i DK. Hvis det økonomisk er helt umuligt for dig, at blive OP på Alpha, så kan man jo tage deres løsningsforslag og kommentarer med til egen læge og præsenterer dem. Husk dog stadig på, at Alpha også er en forretning der har et produkt de skal sælge, det bør man altid have med i sine overvejelser.

    OP i Danmark er gratis regnet i kroner og øre, men kan blive en omkostelig affære i form af permanent ødelagt ryg. Kan være du allerede har fat i den HELT rigtige løsning , men jeg ville personligt have flere vurderinger på banen.

    Lars
  • Indstillinger
    Hej Lars.

    I løbet af de sidste 3 år har jeg konsulteret både fysioterapeut, kiropraktor, healer, zoneterapeut, praktiserende læge, lægekonsulenter, rheumatolog, arbejdsmediciner, smertelæge, neurokirurg og rygkirurger i både Odense, Give og nu Silkeborg. Som alle (i hvert fald med lægelig uddannelse) giver udtryk for mere eller mindre det samme.
    Så alt i alt har jeg fået mere end een second opinion :-)
    Det har jo hele tiden gået ud på at undgå op., men eftersom der nu er nerverodstryk er det på tide at operere mig.
    Jeg vil overveje dit forslag vedr. alpha klinikken, tak.

    Stengaard, jeg ville ønske jeg kunne undgå operation, men som jeg har det nu, så tror jeg umuligt det kan blive værre...
    Jeg har heldigvis ikke børn endnu, kun mine 2 hunde.
    Jeg takker for held og lykke.

    Mvh Jakle
  • Indstillinger
    Hejsa Jakle

    Det er et stykke tid siden jeg sidst har været inde, så måtte lige ind og se hvordan det stod til herinde :-)
    Med din ryg er der nok ikke mange andre muligheder end en stivgørelse eller måske protese, men uanset hvilken af disse operationer, så er de danske kirurg skam ganske dygtige til den slags, især på det felt, for det er mere og andet end blot en kikkertoperation.
    Jeg har det godt nok ikke stort bedre end før min operation, men nu snart 4 år efter er jeg da stadig ikke afgængig af en rullestol, så helt åndsvagt er det jo ikke her hjemme :-))

    Jeg vil ønske dig alt muligt held og lykke uanset hvilken operation det bliver til :-)

    M.V.H.
    Johnny
  • Indstillinger
    Hej ...nu er det jo et par år siden disse indlæg er skrevet, men prøver alligevel at høre lidt her.
    Jeg er kvinde på 48 år, og mine smerter startede for 2 år siden og er siden blevet værre. Har fået MR sanning, røngten, fysiotepi, masser af motion...ja alt det lægen nu syntes man skulle prøve, men uden resultat. MR sanning kunne de se på at der var noget væske ansamling i den nederste del af ryggen omkring en diskus. Så jeg går nu med gipskorset på 11 dag for at se om det ville hjælpe at får en stivgørende led operation. Og ja det korset er da frygteligt besværligt at gå med og få en hverdag til at fungere, men det går. Syntes smerterne i starten gik væk, men det er nok mest fordi man ikke kan sidde ned. Men kan da godt mærke stedet i ryggen stadigvæk gør ondt, mest når man ligger ned så det presser på området. Nogle gange om morgenen gør det også ret ondt, da jeg nok har vendt og drejet mig i søvne på en uhensigstmæssig måde. Men hårdt for det højre knæ at slæbe rundt på den store brynje.:-) Syntes nu stadigvæk det er bedst at ligge ned og slappe af, da ryggen på en måde føles "træt" af at være oprejst.
    Jeg vil jo frygeligt gerne have mit liv tilbage, hvor jeg kan motionere igen, dyrke gymnastik og motionsløbe igen.
    Så når man får det korset af, er jeg jo næsten klar over at smerterne vender tilbage, og så er ventetiden der igen.
    Nogen succes historier omkring jeres operationer i ryggen?
    Og ellers, man skal man gribe og gøre i ellers?Det er jo en folkesygdom med rygsmerter, men jeg vil bare være smertefri igen, og kunne bevæge mig uden hindringer...
    Nogen erfaringer med hvordan man bevæger sig efter en operation? Lægen siger man ikke kan mærke et led er stift...?
    Og ikke mindst, hvor lang rekreationstid er der efter en operation...inden man kan arbejde igen. Man træner vel sin ryg op igen med motion og øvelser, men hvor lang tid skal man regne med?
    Har også læst omkring at få skiftet leddet ud med en protese, men den læge jeg talte med syntes ikke det var en overvejelse værd, da der stadigvæk vr en del børnesygdomme med det led.
    Har jo også tjekket lidt i Tyskland om det måske kunne være en mulighed, hvor de nærmest ikke opererer mem bare stikkker en kanyle ind og fjerner det overskyende væske...nogen der kender til dette?

    Nå, det jeg ville høre var egenligt nogen gode oplevelser eller råd.
    mvh Charlotte
Log in eller Registrér for at kommentere.