Hjem Hjerne og nervesystem Børn med ADHD

indadvendt damp og tourette

Redigeret 1 marts, 2010, 08:32 i Børn med ADHD
Jeg har en datter på 14 som har fundet en kæreste. Denne unge mand har iflg. hans mor en sygdom som hedder noget i stil med tourette og er noget med hjernen. Han får desværre sommetider nogen selvmordstanker, så er han lynende intelligent. Samtidig har han indadvendt damp. Vil meget gerne høre fra nogen der ved noget om dette, hvordan min datter og jeg skal forholde os. Han lever et normalt liv som alle andre unge på hans alder. Går til psykolog og til kontrol hver halve år på hospitalet
Håber der er nogen som ved noget om dette eller hvor jeg kan finde noget materiale omkring det.

Kommentarer

  • Hej

    Tourette er en sygdom hvor man har ufrivillige tics. Det kan både være lyde (rømmen, hosten), tics med kroppen (kniben øjnene sammen, ryste på hovedet osv), og ord man siger uden selv at ville det (bandeord fx.)


    Du kan læse mere om tourette her: http://www.tourette.dk/

    Jeg kender ikke så meget til indadvendt ADHD, idet min søn med ADHD er meget hyperaktiv og impulstyret.
    Du kan evt. kigge på www.adhd.dk, som er ADHDforeningens hjemmeside. (DAMP kaldes for ADHD i dag i DK)

    Jeg kan forestille mig, at mennesker med indadvendt ADHD kunne være i risikogruppen for at udvikle depressioner og lign. netop fordi de vender det hele indad. Og ofte ser man desværre følgesygdomme i kølvandet på ADHD, såsom Tourette, angst, OCD(tvangshandlinger+tvangstanker) og lign. Ligesom Tourette også kan have ADHD som følgesygdom.

    Jeg tror, at det bedste I kan gøre er at kende lidt til både tourette og ADHD for at kunne støtte ham og forstå hans adfærd. Og her er begge hjemmesider en rigtig god kilde til info.

    Venlig hilsen
    Trinus
  • hej ..

    har selv langt et indlæg ind om min søn, så ser jeg dit indlæg om indadvendt adhd,, min søn er en meget stille dreng og kan ikke overskue mere end en ting af gangen tåler ikkk stress og, lige pt. har han ikke været i skole en uge igen igen , da han ikke kan klare det stress og pres, skal til møde den 6. jan om ham , jeg bliver mere og mere overbevist om at det er add. høre gerne fra dig om flere oplysninger hvis du har nogel ville jeg være glad ..S
  • Hej
    Jeg har en dreng men Adhd/Tourette og en med add.
    Min søn med add er nok den som har det sværest der er ingen der kan mærke på ham at hen har det, han er bare doven og bliver opfattet som mindre begavet.
    Han er efter han blev medicineret både med retalin og piller mod at være deprimeret, blevet meget bedre fungerende og han er ikke mindre begavet! men mangler en masse års undervisning i skolen fordi det først blev opdaget da han var 15 år.
    I alle de år havde hans lærer sagt til ham at han var dum og doven!!

    Det han siger er det største problem, er hvis der ikke er struktur i hverdagen og hvis der bliver stillet for mange opgaver på en gang kan han ikke finde ud af hvor han skal begynde og får så ikke lavet noget.
    Han er meget træt og har svært ved at sove om natten men ikke om dagen.
    Konflikter kan være svære at håntere da de bliver mange gange større end en alm" tenagers, hans selvværd er ikke så stort.
    Han går i dag på en god efterskole som ikke er en special skole så det kan godt gå men der skal kæmpes.

    Min dreng med Tourette og Adhd, hans største problem er tics og grimme ord som bare kommer uden varsel og han ved ikke selv han gør det.
    Temperamentet er også temmeligt heftigt og vi er kommet frem til at vi ikke kan undvære hans medicin.
    Han har også problemer med at sove om aftenen og komme op om morgenen.
  • Hej Susanne Skotte

    Du har skrevet at din søn går på en god efterskole og ville høre om du kan oplyse mig om den. Da min søn skal til at tilmeldes en efterskole og er ude efter nogle anbefalinger på nogle skoler.

    Min søn har også ADHD/Tourette og han også svært ved at starte på sit skolearbejde og skal ligeledes have struktur på sin hverdag.

    Håber du har mulighed for oplyse mig om skolen.


    Hilsen
    Jensen
  • Hej
    Den efterskole min søn går på er Osted Fri og Efterskole.
    Det er ikke en special skole men de er meget rummelige der, de har børn med ADHD og også børn med fysiske handicap.
    Det er selvfølgelig nødvendigt at tale med dem først men min søn er glad for at være der.
    Det her er deres hjemmeside den ligger mellem Roskilde og Ringsted.
    www.ofe-skole.dk
    v.h
    Susanne
Log in eller Registrér for at kommentere.