Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Metformin

Redigeret 14 december, 2015, 15:41 i PCO
Jeg skal måske have metformin pga. min PCO, så jeg kan tabe mig. Er der nogen der har prøvet det, og ved om det virker godt? Hvad er bivirkningerne?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg har fået Metformin (eller Orabet - det er det samme) i 2 år. Det er meget vigtigt at du starter op meget langsomt, ellers kan du få maveproblemer. Jeg fik 1 tabl dagligt i 1 uge, så 2 tabletter dagligt i 1 uge osv. Hvis der kom symptomer skulle jeg gå 1 dosis ned i 1-2 uger og så prøve igen. Nu får jeg 4 tabletter (2gram) daglig uden problemer.

    Jeg har oplevet at min sukkertrang er mindre, men hvis jeg "falder i" er resten af dagen væltet; så er sukkertrangen den gode, gamle. Min eftermiddagstræthed er blevet væsentlig formindsket, og jeg har tabt 5 kg. Mine blodprøver viser normalisering af de fleste værdier, men jeg får også Diane Mite, for de reducerer testosteron-niveuaet og giver dermed Metformin en bedre effekt på bl.a sukker - og kolesterolomsætningen.

    Vh Pernille1
  • Indstillinger
    hej søde
    jeg har læst du søger info om pco.
    jeg har haft pcos som det oz kaldes i nogen år nu, jeg får 500 mg metformin morgen og aften fordi jeg fik meget ondt i maven og forstoppelse, jeg ved i nogen tilfælde kan det give hovedpine, tørhed i munden, men det findes der nogen sugetabletter man kan få på apoteket til nærmest ingen penge.
    hilsen louise
    hvis du har andre spørgsmål er du velkommen til og skrive til min mail: ldc89@hotmail.com
  • Indstillinger
    Hej du :)
    Jeg fik for et år siden konstateret pcos og får metforminpillerne du omtaler.
    Jeg får 2 om dagen og har de bivirkninger at min afførring ofte er meget tynd! som vand nogle gange. men det har jeg lært at leve med.
    Jeg har siden jeg startede på pillerne tabt mig 20 kg. Altså på 1 år. Uden jeg yderligere har ændret det store på min livsstil.
    Så jeg kan sagtens leve med de bivirkninger der nu engang er :)
  • Indstillinger
    har fået metformin 500mg morgen og aften i etårs tid pga diabetes 2, jeg får så mange bivirkninger af medicin, (får blodtryks og 1/2 kolesterol pille og 1 dvitamin samt metformin) jeg har døjet med mareridt,træthed,kvalme og forstoppelse,afbrudt af diarre, jeg var ved lægen for ca 8 dage siden, han gav mig nye blodtr.piller samt satte min metformin op til 3 X daglig, siden har jeg haft diarre og mavesmerter været endnu mere træt, kan det være metforminen, jeg har det rigtig dårligt og har ikke lyst til nogenting, håber på et svar.mvh else marie
  • Indstillinger
    Hej :)

    Jeg har selv PCOS i slem udgave og fik Metform og Diane Mite.
    Det har desværre slet ikke hjulpet på mig, men jeg tror nok det er fordi jeg ikke har den store sukkertrang og aldrig har haft det.
  • Indstillinger
    Du kan køb metformin her fra en licenseret apotek uden forudgående recept (kræver en nem online konsultation) http://www.goodpharmacy.net
Log in eller Registrér for at kommentere.