Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

P-pille stop

Redigeret 2 juli, 2008, 10:00 i Endometriose
Jeg overvejer at stoppe med p-piller (cerazette), har fået dem nonstop siden 2004 som en form for "behandling" af endo. Det har fungeret meget fint, ingen smerter eller andet endo relateret bøvl. Men man høre jo så meget dårligt om p-piller, derfor vil jeg gerne stoppe, men hvad så? Kommer det hele så tilbage? Nogen der har prøvet det, altså at stoppe og hvad skete der?
Knus connie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det må du ikke gøre, medmindre du taler med din læge - dvs. gynækolog eller lignende!
    Mit kommer tilbage som ukrudt bare jeg overvejer holde pause næsten, så det kan ikke anbefales at stoppe med p-piller uden anden behandling der kan tage over.
    Man det kommer an på hvor aggressivt dit er jo - i mit tilfælde kan det ihvertfald ikke tilrådes - min gyn skældte mig ud ret længe, da jeg luftede ideen med at droppe p-pillerne, så sørg lige for have en proff med ind over
  • Indstillinger
    Nu er Cerazette jo en minipille, der ikke indeholder østrogen, og der skulle således ikke være en øget risiko for blodpropper, hvis det er det, du tænker på?

    Under alle omstændigheder synes jeg også, du skal tale med din læge eller gynækolog om det, da der kan være risiko for en opblussen i din endometriose, hvis du stopper.
  • Indstillinger
    Fra trådstarter. Tak, for svar og undskyld. Jeg glemte i farten, at skrive at selvfølgelig vil jeg kontakte gynækologen inden jeg gør noget. Rart at få, at vide at cerazette ikke høre til de værste p-piller, men engang skal det jo stoppe igen. Jeg har efterhånden nået den alder, hvor jeg skal tænke overgangsalder, men er bange for at endoen blusser op igen uden p-piller.Nogen, der ved om man kan blive testet for om man er gået i overgangsalder?
  • Indstillinger
    Godt du ikke bare gør noget uden lige en snak med lægen.

    De kan måle hormonniveauet i en alm blodprøve, så udfra den, burde man kunne se om man er i overgangsalderen - ved dog ikke om mini-pillerne mon ikke spiller ind og skaber et kunstigt niveau, men det kan din gyn svare dig på

    Men hvis du alligevel overvejer det, kunne du jo overveje en medicinsk overgangsalder, hvis du ikke er nået helt til den naturlige endnu.

    Ved godt det også er hormoner, men sådan en omgang kan få endoen HELT ned og hos nogle nærmest "visne" væk - jeg har ihvertfald haft forbedringer begge gange jeg har været turen igennem - men det er noget du kan diskutere med lægen også.

    Min egen mor har også endo og er nu på vej i den naturlige overgangsalder hvilket har hjulpet enormt på smerterne.

    Pøj pøj med det - og opdater da gerne hvad du finder frem til skal være løsningen for dig
  • Indstillinger
    Ja, prøv at tale med lægen om det. Men igen. Cerazette er ikke en p-pille, men en mini-pille. P-piller består af både østrogen og gestagen, og det er østrogenet, der øger risikoen for blodpropper. Minipiller består kun af gestagen.
Log in eller Registrér for at kommentere.