Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Start af p-piller

Redigeret 29 februar, 2012, 02:23 i Prævention
Er der nogen som ved om det er meget vigtigt at starte på sine p-piller den første dag man har menstruation, eller om de også virker hvis man først kan komme til at tage dem på den 3. menstruations-dag?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg står netop i den samme situation...

    Jeg har læst på flere hjemmesider, at man skal begynde på p-piller den første menstruationsdag, hvis de skal virke med det samme.
    Men på http://www.sexlinien.dk/ står der, at hvis du tager din første p-pille mellem 1. - 5. dag i menstruationen, er du beskyttet med det samme.


    Jeg ved desværre ikke helt, hvem jeg skal stole på, så derfor har jeg skrevet rundt til nogle, og afventer svar.
  • Indstillinger
    Hvis du starter på p-piller på mensturationens 2.-5. dag, skal du beskytte dig med anden prævention de næste 7 dage. Informationen står på indlægssedlen til p-pillerne og er derfor korrekt
  • Indstillinger
    Jeg er også lige startet, men jeg er startet den dag min menstruation stoppede. Vil det så sige, at jeg ikke skal regne med, at være beskyttet i denne måned?
  • Indstillinger
    Jeg har lige været ved min læge idag og han sagde at jeg skulle starte med den første p.pille den dag jeg får min mensteration og så forsætte i 3 uger.... og så præcist en uge efter den sidste pille begynde op igen.
  • Indstillinger
    Er lige stoppet med min menstruation. og vil gerne starte på mine p-piller nu..
    Men hvis jeg starter nu, så vil så betyde at der går op til 7 - 8 dage før de faktisk virker?
  • Indstillinger
    Når man vælger at lade medicin overtage og styre kroppens naturlige funktion, så er det mindste man kan gøre for sig selv vel at gøre det korrekt. Hvis ikke man tager dem korrekt, så virker de heller ikke korrekt.

    Ved pillerne ligger en indlægsseddel, og der står, hvad man skal gøre, hvis man alligevel ikke gør det - eller glemmer en pille. Det er noget med at også bruge kondom en periode.

    Det eneste man "risikerer" ved at bruge kondomet sideløbende er, at man er endnu mere sikret, og det er vel ikke det værste, der kan ske.
  • Indstillinger
    Hej Sine.
    Så vidt jeg husker er det 14 dage der går før du er beskyttet hvis du starter nu.
    Der er risiko for pletblødninger i forbindelse med opstart, og den er større, når du starter på et andet tidspunkt end første menstruationsdag.
Log in eller Registrér for at kommentere.