Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ondt i maven.....

Redigeret 22 september, 2010, 08:07 i Førskole- og små skolebørn
Vi har en pige på 7år, som er meget aktiv og spiser rimeligt varieret og drikker meget vand. Men hun døjer med ondt i maven tit, det svinger hele tiden fra hård mave til tynd mave eller slet ingenting og det har det gjort i lang tid. Vi har været til så mange undersøgelser (også kikkert undersøgelse) med hende og vi har prøvet så mange "afføringsmidler" og "ting hun skulle drikke" som lægerne har anbefalet og det eneste vi får at vide at hun skal leve sundt og varieret og at hun ikke fejler noget.
Jeg ville gerne hvis der var nogen, der havde en god kost plan til børn med disse problemer, det er synd for hende og det går ud over hendes skole, fordi jeg så tit må hendte hende fra skole fordi hun har sådan en mavepine.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når din datter er så vel undersøgt, udelukker jeg psykisk årsag.

    Igennem et langt liv har jeg haft tilsvarende mave-tarmproblemer der startede da jeg kun var en lille pige.

    Utallige læger har rådgivet mig om kosten.

    Det bedste råd var: At jeg selv skulle være opmærksom på hvad der udløste smerterne.

    Jeg skulle spise helt enkelt, ikke groft eller speciel sundt.

    Starte kostplanen med få madvarer og så langsomt udbygge dem.

    Ikke rå grøntsager.

    Let fordøjelig kost, altså ingen store bøffer eller lign.

    Kun få forskellige ting i et måltid.

    Det er faktisk udelukkelsesmetoden. Når barnet reagerer med smerter efter et måltid, udelukker man de produkter det indeholdt.

    Håber at mit svar giver mening.
  • Indstillinger
    Hej igen.

    Det lyder som en god ide, selv om det er en lang proces, at finde frem til de ting der gir mavepine, men hvis det er det der skal til, ja så "smør jeg gerne ærmerne op" for hende. Så må vi prøve at se hvordan det kommer til at gå, for det er ikke fordi hun får ondt i maven efter maden, det er nemlig ikke til at sige hvornår det dukker op. Men mange tak for dit svar.
  • Indstillinger
    Hej.

    Vil bare lige gøre opmærksom på at mave onde kan være psygisk.

    Jeg blev mobbet i skolen som lille og det gav udslag i meget ondt i maven, og mit "afføringssystem" gik ned. ligesom du beskriver.

    Så jeg ville foreslå at i prøvede at finde ud af om der var noget galt i skolen, sfo osv.

    Venlig hilsen Maria.
  • Indstillinger
    Har I fået undersøgt hendes afføring? Jeg spørger, fordi jeg her i sommer fandt ud af, at mine børn havde fået en amøbe (giardia), som blandt andet gav ondt i maven og til tider diaré (det svinger).

    Det var et tilfælde, at det blev opdaget, at det var disse amøber. Den er ikke så almindelig herhjemme, efter hvad jeg har forstået. Havde jeg ikke fået undersøgt mine to små, der var meget plagede af diarré, så havde jeg aldrig fundet ud af, at min store datter også havde dem. Hun klagede over ondt i maven engang imellem og havde engang imellem diarré. Men det svingede meget.

    Jeg aner ikke, om det kan være det, jeres datter kan være plaget af - men det er måske et forsøg værd at få det undersøgt? Man får det som regel ved udlandsrejser, men det var altså ikke tilfældet for mine børn. Så det kan altså også komme andre steder fra. Det smitter på samme måde som børneorm.

    Når man har haft dem et stykke tid, ødelægger de et eller andet i tarmen, der gør, at man ikke kan nedbryde mælk. Det i sig selv giver ondt i maven og dårlig mave...

    Aner ikke, om det kan være det, men det kunne måske være værd at tjekke for den slags?
  • Indstillinger
    Det var en meget spændende oplysning.

    Mit ene barnebarn havde også mange mavesmerter, hun er dog vokset fra dem. Så det har sikkert været noget andet. Mavesmerter kan sommetider lindres med en skefuld kommen, der sluges med vand.

    Men den oplysning om parasitten, den skal jeg have sat mig ind i. Uh, alle de ulækre ting vi er omgivet af, godt man man ikke kan se dem med det blotte øje.
    Jeg har set et billede af de parasitter man har alene på sine øjenvipper, og de kan ikke vaskes af. De gør forhåbenlig nytte et eller andet sted.
    Nå, men jeg må i gang med at læse.
  • Indstillinger
    Hej

    Mange tak for alle de svar og gode råd. Det er ikke blevet meget bedre med min datters mave pine, men hun er nu igen blevet undersøgt, blodprøver og røgent, men ingen afførings prøver denne gang.

    Vi er sammen med vores læge, skolesygplejesken og hendes lærer kommet frem til, at det må være psykisk, når nu ingen af prøverne viser noget og aldrig har gjort det.

    Vi har alle snakket med hende og holder alle et vågent øje med hende, uden at hun kommer til, at føle, at hun bliver overvåget. Hun siger selv, at der er ingen der driller og at det går godt i skolen og det siger hendes lærer også, at det gør.

    Vi syndes det er svært, hun er kun 7 år og kan ikke selv sætte ord på det der forgår. Det er jo ikke de ting vi vil se vores børn rende rundt og tumle med i den alder. Hvis det her altså er psykisk........ det vides jo ikke med sikkerhed, men indtil da så bliver der i hvertfald snakket her hjemme. Tak
  • Indstillinger
    Hej igen Seattle.

    Jeg var den første der svarede dig.

    Før I begynder at tænke på psykiske problemer, var det vel mere rimeligt at kræve afføringen undersøgt.

    Intet af det du indtil nu har skrevet, peger på at det er psykisk betinget.

    Pas godt på med det, små piger har ofte "antennerne ude" for det at føle sig anderledes.

    Masser af mennesker har, som jeg selv, en irriteret tyktarm, det kan vist ikke ses på røntgen eller i prøver. Symptomerne er foruden smerterne, skiftevis hård og tynd afføring. Mine smerter startede da jeg var 4 år.

    Jeg glemte at spørge dig, om din datter får meget sukker? Prøv at holde stærkt igen med alt slik og sukker, herunder juice og andre drikke der indeholder sukker.
  • Indstillinger
    Hej Leonine.

    Tak for dit svar.

    Det med sukkert, det har vi godt nok aldrig hørt om før, heldigvis spiser hun ikke meget sukker, men måske spiser hun mere end hun burde (hun har slik dag en gang om ugen)Men der er ikke noget der er sort og hvidt her.Hvad gør sukkert ved hendes mave?? Jeg er nemlig helt på bar bund her.

    Grunden til at skolen, lægen og os er kommet frem til at det måske kan være psykisk, er fordi hun tit kommer ned til skole sygeplejesken og sidder 10-15 min. og sidder bare og snakker eller læser i bøger og når de 10-15 min. er gået så er hun klar til en frisk omgang i timerne igen. Det eneste vores datter fortæller til Sygeplejesken er at hun har meget ondt i maven og hun bare skal sidde lidt.

    Men en ting er sikkert, lægen bliver nød til at lave en afførings prøve igen på hende og selv om jeg endnu ikke ved svaret på det med sukkert endnu, så vil vi skrue meget ned på sukkert nu.Tak
  • Indstillinger
    Hej igen Seattle.

    Eksperterne indenfor kost og sundhed advarer jo ofte om, at man skal undgå sukker, hvidt mel, pasta o. lign. Specielt sukker er skadeligt.

    Det er mere en generel viden, når din datter har problemer med maven, er det nok vigtigt at hun lever så sundt som muligt.

    Jeg håber inderligt, at hun snart får det bedre.
  • Indstillinger
    Hej
    jeg vil bare lige fortælle dig om min egen datter der havde fuldstændig det samme som din datter på 9 år. Jeg har rendt til egen læge adskillige gange pga. hendes mave og afføringsmønster, blev så henvist til børnelæge, der foreslog en afføringsprøve.... god ide´....og det viste sig at hun havde amøber i tarmen og at det var derfor hun har haft det sådan. Hun har nu afsluttet behandlingen og siger selv, at det er dejligt ikke at have ondt i maven mere!!! Hun har gået med det i adskillige år. Håber din datter er kommet over sit, man føler sig bare så magtesløs, og prøver ALT. Vi troede at det var madallergi på tomat og citrusfrugter, men nu kan hun spise friske tomater, pizza, kødsovs og alt det andet med tomat uden problemer.
    Venlig hilsen
    Coffeen1
Log in eller Registrér for at kommentere.