Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Gode råd ved irriteret tyktarm

Redigeret 3 august, 2011, 05:51 i Irriteret tyktarm
Jeg har i mange år døjet med mit mave-tarm system. Problemet er "løs" afføring, hvilket betyder mange toiletbesøg hver dag, og et behov for altid at vide hvor der findes et toilet.

Jeg har prøvet mange forskellige ting, bl.a. Trifalla, Husk, Imodium etc. samt at spise "groft" og ikke for fedt. Har desuden fået en kiggertundersøgelse af tarmene der intet viste.

MEN, da jeg så blev gravid sidste år fik min mave det meget bedre, hvilket var super dejligt....men kort tid efter fødslen begyndte problemerne desværre igen, og jeg har siden grublet over hvad der gjorde forskellen imens jeg var gravid.

Først tager man folinsyre i 3 måneder, og derefter blev jeg pga. komplikationer senere i graviditeten ordineret b-vitamin præperatet TrioBee, der indeholder folinsyre, b6 og b12 vitamin.

Og det virker!!!! Jeg fandt resten af pillerne frem for 14 dage siden, og har taget en om dagen siden, og i de to uger har min mave været HELT NORMAL!! Ret mystisk synes jeg, men det er åbenbart det der virker for mig:)

Der skulle ikke være noget problem i at tage dem, da de er vandopløselige og kroppen så selv udskiller det den ikke har brug for.

Så måske var der andre der også kunne bruge denne info til noget....det er da et forsøg værd, hvis man kan kurere sin mave med vitaminer:)

Held og lykke!
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har haft ligende problemer med min mave igennem 10 år og er derfor interesseret i at prøve Triobee. Hvor kan man købe det henne? Jeg kan ikke finde det nogen steder?
  • Indstillinger
    Hej...

    Jeg har samme problem og det siden 97 og det blev meget forværret pga af fødsel 04 og har siden prøvet alt muligt. Jeg vil da også gerne prøve de piller, men er gravid, men det er jo nok ingen hindring når din læge har givet dig dem.
    Hvor lang tid gik der fra du startede på dem til du kunne føle virkning..
    Og hvor kan de købes, kan heller ikke finde noget om de piller... På forhånd tak for dit svar..

    Mvh momse1
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg lider også en hel del af volsom uro i maven. Har netop set dette indlæg, og er meget nysgerrig efter at høre om i også har prøvet B-vitaminerne, og med hvilket resultat?

    Mvh
    12og34
  • Indstillinger
    Det lyder meget interessant. Det skal helt sikkert prøves.
    Jeg fik sjovt nok taget en prøve hos min læge, der fortalte mig at min b12 var noget lav, til trods for at det faktisk er sjældent, med mindre man er ældre og småtspisende, eller er vegetar. Men da jeg spiser kød og drikker mælk hver dag, synes jeg måske det lyder lidt mystisk at b12 var i underskud. Jeg har haft maveproblemer siden 2001, som dog er blevet bedre, men som stadig generer mig ret ofte, så det her her helt sikkert et forsøg værd. Det kan jo ikke skade.. Tak for tippet..
  • Indstillinger
    Jeg har gennem længere tid lidt af mave/tarmproblemer og fik for ca. 5 år siden konstateret irriteret tyktarm efter en masse undersøgelse (kikkert osv.).
    Er efterfølgende blevet indlagt en uge for 2 år siden med akutte mavesmerter. Men lægerne har stadig ikke fundet noget, der kan hjælpe mig udover HUSK som hjælper til dels.

    Kan huske jeg engang i forbindelse med alle mine undersøgelser blev spurgt om jeg spiste nok kød, da det ud fra undersøgelserne, så ud som om jeg ikke gjorde (gætter på det var B12målingen der viste det) og at tallene for "B12" var lidt lavere end normalt. Men da jeg spiser meget kød, gjorde de ikke mere ved det. Får dog ikke meget mælk da min irriteret tyktarm ikke kan tåle det (er blevet testet for lactoseintolerance to gange, første gang var 0,1 fra at jeg var det, så de mente, der var noget med mælken, den anden gang fik jeg afvide, der ikke var noget, og jeg sagtens kunne tåle det - men har selv konstateret at det mener min mave ikke;-)).
    Men efter jeg læste ovenstående indlæg, er jeg begyndte at tænke på, om det virkelig kan være mangel på B12, der kan gøre at nogle lider af irriteret tyktarm, og undrer mig samtidig over, at lægerne der har undersøgt os, ikke har lagt mere vægt på det med at nogle mangler B12.
    Har også en veninder, der lider af irriteret tyktarm, men efter hun blev gravid, har hun ikke haft nogle problemer og har det stadig ikke et halvt år efter hun fødte.

    Jeg har tidliger haft problemer med maven, lige så snart jeg har spist mælkeprodukter. Men kunne spise det i begrænset mængder. Efter et længere ophold i udlandet, hvor jeg slet ingen mælkeprodukter indtog, oplevede jeg da jeg kom hjem og begyndte på at indttage mælkeprodukter i små mængder igen, at det var blevet meget værre. Og kan nu slet ikke drikke mælk, spise youghurt osv uden at maven går helt amok. Kan kun lige få lidt smør på brødet og nogle gange få ost på maden. (dvs de ting der er mindre mængde lactose i).
    Er der andre der har prøvet, at de har fundet et madprodukt, deres mave ikke er så glad for, og at det så er blevet værre, efter ikke at indtage det i lang tid? Og evt. ved om det kan blive bedre, hvis man bare begynder at tage en masse af det (ved godt det bliver en træls periode, men hvis det kunne resultere i, at man kan spise det igen, er det jo forsøget værd).

    Til dem, der spørger efter hvor vedkommende der tager TrioBee, så skriver hun at det er ordineret. Så man skal nok forbi lægen for at få en recept.
  • Indstillinger
    Tak til Oktober.
    Det er gode oplysninger, du kommer med. Mon ikke man kan få TrioBee i en helsekost uden recept, det vil jeg prøve. Eller ren Folinsyre + B-complex, vil det mon ikke være det samme ?
    Det er altid godt at høre om andres erfaringer.
    Mit bedste mave-råd efter 40 års forstoppelse m.m., hvor alt andet har været prøvet, er mit det bedste råd "Masin", 17 dråber i et glas vand og næste dag en fin lind afføring.
    Jeg har også fundet ud af, at hvis jeg er i behandling med penicellin, f.eks. bare ved en rodbehandlet tand, har maven det fint.
  • Indstillinger
    Der skal sikkert ikke meget til for at hjælpe eller gøre ting værre. For 20 år siden havde jeg tarmkatar.
    Jeg har muskelsmerter på grund af blodtryksmedicin. Forsøgte med kæmpenatlysolie. Nu har jeg tarmkatar igen. Jeg tog kun 5 kapsler, så begyndte det.
    Jeg tager en stor spiseskefuld kommen, når smerterne begynder. Det hjælper.
    Hvem kunne ane, at denne olie var nok til at sætte gang i det igen.
  • Indstillinger
    Hejsa.

    Jeg høre ligeledes til en af dem som der har døjet med irriteret tyktarm en del år, eller for at være præcis 8 år. Jeg har også læst det indlæg omkring Triobee, og følte at det kunne være interresant at prøve. Men jeg vil lige oplyse jer om, at det korrekt staves Triobe og hvis i går ind på medicin.dk kan i læse lidt mere om det. Desuden kræves der en recept på det. Jeg er nu igang med at teste B12 vitamin med 1 mg + 2 tbl gravitamin. Årsagen til dette er at Triobe var udgået på det tidspunkt hvor jeg ønskedes en recept på det. Jeg har nu spist tabl i ca. 14 dage. Men har ikke kunnet mærke den store forskel endnu ( men skal nok vende tilbage hvis der kommer en ændring), derfor tager jeg stadigvæk imodeum dagligt. Men jeg leder desperat efter en anden løsning for imodeum, da jeg gerne snart vil være gravid. Næste forsøg er Chiafrø er der nogen der har erfarninger med dem?
  • Indstillinger
    Jeg har været generet af irriteret tyktarm i en del år og har nu fundet et middel, som jeg synes hjælper (jeg har prøvet rigtig mange forskellige!)Det
    hedder Kanne-Brottrunk og er et tysk mælkesyreprodukt, der kan købes i helsekostbutikker. Dosis: 1 dl. 3 gange dgl., det er en god ide at starte med lidt mindre og så trappe op.Prøv at google navnet.
  • Indstillinger
    Måske du skulle prøve aloeverapower drikkegel find den evt. på google.dk

    Hilsen Cathrine
Log in eller Registrér for at kommentere.