Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

TERM MODELLEN.

Redigeret 16 september, 2012, 05:03 i Ris og ros til Netdoktor
Et emne der blev drøftet utrolig meget før tvungen login.
Drøftes det emne et sted, jeg har overset?
Når jeg spørger, er det fordi jeg ALDRIG fandt ud af, om det er sandt, at der findes en TERM Model - læger skulle arbejde udfra og som man ligefrem påstod var ulovlig.
Kan godt se, at det er meget groft af mig at nævne mine tvivl, hvis de stakkels mennesker der skrev, virkelig havde oplevet så skrækkelige ting i sundhedssystemet, som beskrevet?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Laura.

    Therm-modellen blev debateret i diskusprolaps- og rygsmerterforum, så vidt jeg husker.

    Vil give dig ret i, at det var en meget interessant debat og ngt. skræmmende for en som mig med kroniske smerter.
    Derfor synes jeg, du skulle skrive et indlæg under en af de tidligere nævnte debatter. Jeg deltager gerne i diskussionen.

    Mvh. Jane
  • Indstillinger
    Redigeret 12 juni, 2009, 01:49
    Hej Laura

    Nu ved jeg ikke, hvor du har læst om TERM-modellen, men i de fleste af de gamle debatter, hvor TERM-modellen er omtalt, blev der bragt dokumentation, i form af links til f.eks. Århus Universitetshospital, osv.

    Ifølge Netdoktor kan du læse de gamle debatter med diverse links indtil 10. juli 2008.

    Du skriver, at du aldrig fandt ud af, om det er sandt, at TERM-modellen i det hele taget findes.

    Når Århus Universitetshospital skriver, at TERM-modellen findes og udførligt forklarer om den, så skal man altså være meget, meget skeptisk, hvis man tvivler på det! Her er et link til Århus Sygehus' side om TERM-modellen:

    http://www.aarhussygehus.dk/files/Hospi ... todate.pdf

    En helt anden sag er at finde ud af, hvad TERM-modellen helt præcist går ud på, samt finde ud af, hvorfor den er ulovlig. Det kan du f.eks. læse om her:

    (Tilføjelse fra den 12. juni 2009: Jeg har fjernet det link, der stod angivet her, da det ikke fungerer mere)

    En helt tredje ting er at finde ud af, om de skrækkelige ting, som folk skriver, at de har været udsat for, kan være rigtige.

    Min mening er, at der altid har været masser af tilfælde af fejlbehandling og fejldiagnosticering. Det nye er, at de fejlbehandlede i højere grad fortæller om det offentligt. Og det nye er, at TERM-modellen naturligvis bidrager til mængden af fejl og fejldiagnosticeringer.

    I øvrigt er der ikke i Netdoktors nye struktur et sted at debattere om TERM-modellen. Debatten ”Sundhedssektoren”, som ville være det oplagte sted, er der ikke mere. Og i denne her debat, som hedder ”Ris og ros til Netdoktor” passer TERM-modellen ganske givet ikke ind.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame.
    Nej du har fuldstændig ret, når du skriver at her under "Ris og ros til Netdoktor" - passer det sig ikke at skrive om TERM. Undskyld, jeg tænkte mig ikke om!
    Hvis nogen ønsker emnet genoptaget, kunne det måske være under en af de åbne debatter.
    Tænker på både - Åben debat for kvinder, - eller måske mere rigtig, - Åben debat for modne mænd og kvinder.
    Kan forstå at TERM er virkelighed med link henvisningerne, så måske er det extra grund til at skrive om det og da ikke mindst for jer, der har oplevet slagsiden ved modellen.

    Noget helt andet er, at jeg ikke rigtig kan se, hvad denne debat skal bruges til.

    Havde forestillet mig, at Netdoktor periodisk ville komme med svar relevante spørgsmål, der er rettet til dem, men sådan er det tilsyneladende ikke.
    Hilsen Laura.
  • Indstillinger
    Hej igen Laura

    Du behøver ikke undskylde. Jeg er ikke politi her. Og jeg synes da, at det er helt i orden, at du stiller spørgsmål om TERM-modellen her i denne debat, når der nu ikke mere er en debat, der hedder Sundhedssektoren. Jeg forudså bare, at andre vil mene, at dette ikke er det rette forum til at diskutere TERM-modellen i.

    Ja, måske kunne det lade sig gøre at få en debat om TERM-modellen i en af de debatter, du nævner, eller under en af de sygdomme, som typisk er berørt af TERM-modellen, som Jane nævner i sit indlæg.

    Jeg er nu ikke selv blevet behandlet efter TERM-modellens retningslinjer, men jeg har længe interesseret mig for sygdom og sundhed. Og min erfaring er, at lægernes tendens til at ”psykologisere”, altså forestille sig, at fysiske symptomer kan skyldes psykiske årsager, er et fænomen, der er meget ældre end TERM-modellen.

    Ja, egentlig ved jeg heller ikke, hvad Netdoktor vil med denne debat. Hvis vi vil henvende os til Netdoktor med ris eller ros eller forslag skal vi jo – nu som før – skrive en mail direkte til Netdoktor. Nederst under den alfabetiske oversigt over debatter står der ”Information om Netdoktor”, og der skal man klikke på ”Kontakt”, hvis man vil kontakte Netdoktor.

    Jeg kan forstå, at du er lidt betænkelig ved det nye Netdoktor. Jeg ville lige se det an, så derfor har jeg først meldt mig ind i dag.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle

    Når jeg søger på www.google.dk under TERM-modellen, kommer denne tråd her på Netdoktor frem blandt nogle af de første hits. Eftersom de henvisninger, der er givet i tråden, ikke længere fungerer, er det lidt ærgerligt.

    Jeg vil stadig gerne have en debat om TERM-modellen – eller måske snarere om TERM-modellens mulige skadelige indflydelse på almindelige praktiserende lægers lægebehandling af almindelige patienter.

    Jeg har forsøgt at genoplive debatten om dette emne i Netdoktors debatforum om Sundhedsvæsenet her:

    viewtopic.php?f=242&t=20303

    Jeg håber meget, at der er nogle, der vil være med

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Når jeg søger på ordet ”TERM-modellen” på google, kommer denne debattråd stadig frem som et af de første hits. Og nu er der faktisk kommet gang i debatten her på Netdoktor. Derfor vil jeg lige bringe et link dertil:

    viewtopic.php?t=29673&f=15

    Måske vil nogen undre sig over, at ordet TERM-modellen ikke omtales i overskriften. Det er, fordi diagnosen ”funktionel lidelse” tilsyneladende har overtaget rollen som Per Fink & co.’s nye buzzword. Men det er samme emne, altså det problem, at stadig flere mennesker diagnosticeres som psykisk syge uden at være det. Og kuren mod disse påståede psykiske sygdomme er stadig TERM-modellen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame, Laura og alle

    Jeg har nu fortsat tråden 'TERM-modellen - eller hvordan får man hjælp fra sin læge?'
    viewtopic.php?f=242&t=20303&st=0&sk=t&sd=a&start=40

    MVH Helle Rasmussen
Log in eller Registrér for at kommentere.