Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blomsten og bien

Redigeret 26 august, 2008, 14:02 i Førskole- og små skolebørn
Jeg vil gerne høre, hvornår I andre har fortalt jeres børn om "blomsterne og bierne". Min datter (som lige er blevet 6 år)har nu i et stykke tid været meget interesseret i emnet. Hun spørger næsten dagligt, hvordan babyerne egentlig bliver til inde i mors mave. Og hun spørger om ord, som hun hører i børnehaven f.eks boller. Jeg har indtil videre holdt hende lidt hen. Jeg har ikke fortalt hende noget, der ikke passer, men sagt til hende, at det er lidt svært at forklare, og at jeg nok skal forklare det for hende, når hun bliver lidt ældre. - Men på den anden side, burde jeg så forklare det for hende nu?
Jeg har som sådan ikke noget problem med at skulle snakke med hende om disse ting, men jeg ved bare ikke om det er for tidligt.
Hvad har I andre gjort?

Mvh Karina

Kommentarer

  • Indstillinger
    Når din datter viser interesse for emnet og er moden nok til at stille relevante spørgsmål, skal hun naturligvis have et ærligt svar.

    Du skriver, at det ikke er et problem for dig, at tale med din datter om det?

    Jamen så gør det dog.

    Jeg forstår næsten ikke at du kan være i tvivl.
  • Indstillinger
    Hej,

    Jeg har engang på et bogudsalg købt bogen "Hvordan, mor" som jeg tænker at ville bruge den dag emnet bliver aktuelt herhjemme. Jeg synes bogen fortæller dét, med bierne og blomsterne på en fin og saglig måde - uden at være alt for pædagogisk og "fri-sindet". Det ER jo en gammel traver fra engang i 60'erne.

    Mine børn er hhv. 6½ og 3½ år, men har endnu ikke direkte spurgt "hvordan, mor".

    Mvh ttbrd01
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg er måske frem for alt betænkelig ved, hvordan børn og voksne vil reagere, når hun fortæller det videre til dem. For det gør hun jo helt sikkert. Hun er en meget intelligent ung dame, som før er blevet drillet meget i børnehaven, fordi hun ved så mange ting, og fordi hun interesserer sig for andre ting end hendes jævnaldrene. Og jeg er helt sikker på, at hvis hun først ved noget om emnet, kan hun ikke lade være med, at ville lærer de andre børn om det også, og hvordan vil de så tage det.
    Derfor ville jeg gerne høre, hvornår det er "normalt" at fortælle sine børn om emnet, så hun ikke er den eneste i hendes omgangskreds, der ved noget om det.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Kære Karina.

    Kunne det ikke være en ide at tale med pædagogerne i
    børnehaven og høre lidt om, de andre børns viden og interesse for bierne og blomsterne.
  • Indstillinger
    Jeg synes det er vigtigt at fortælle sine børn om "blomsterne og bierne", eller: Sex og kærlighed. Jeg er enig i, at tidspunktet er, når børnene interesserer sig for det. Og det kan faktisk være ganske tidligt, så man må overveje hvor meget man fortæller, alt efter alder.
    Men vores børn ser og hører jo en masse om enmet i det offentlige rum, tv og reklamer. Og det er jo ikke just realistisk altsammen. Og det er netop derfor jeg mener vores børn skal høre det fra os. Fortæl om, da mor og far blev forelsket, da barnet skulle komme til verden osv.
    Det er bedre de hører det fra os (også).
  • Indstillinger
    Hej alle sammen

    Vi har faktisk lige haft snakken her for et par dage siden, fordi vores datter kom hjem fra børnehaveklasse og var meget fortørnet. "Mor Tasha fra min klasse siger, at når voksne vil have børn, gnider de tissekonen og tissemanden mod hinanden......??? Er det ikke bare ulækkert, at hun siger sådan noget? Det passer da ikke - vel mor....????"
    Hvor efter jeg jo var nød til at svare, at det var sådan set ikke helt forkert. Min datter så helt forkert ud i hovedet og ca. et minut senere kom det; "Men det har dig og far da ikke gjort - vel.....?" Hvorefter jeg måtte sige, at det havde vi jo altså, ellers havde vi jo ikke fået børn. Så fnisede hun meget og blev helt rød i hovedet, og så gad hun ikke snakke mere om den sag. Så nu går der nok lidt tid, inden hun spørger om flere detaljer :-)

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Hej
    Selvom i nu har været lidt inde på emnet ville jeg nok alligevel snakke mere om det så hun ikke går og digter videre på noget hun ikke helt forstår inde i sit hoved. Hvad med at gå en tur på biblioteket og låne en aldersvarende børnebog om emnet. Det gjore jeg selv da jeg skulle forklare om blomsterne og bierne for vores datter da hun var knap 6 år. Hun havde en masse spørgsmål i forbindelse med at skulle være storesøster. Jeg kan ikke huske titler, men de forklarede tingene på en simpel måde og det hjælper barnet til at forstå et svært emne at der koples en lille historie på.
Log in eller Registrér for at kommentere.