Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

hjælp.....

jeg har aldrig gennemført en uddannelse, har meget høje tanker om mig selv, og har kun venner jeg ka bruge til selv at stå bedre, taler grimt om folk for selv at stå i et bedre lys, for næsten et mindre kick af det. jeg er perfektionist og slt skal helst være struktureret, for ellers bukker jeg sammen med stresslignende symtomer og mit hoved kan ik finde ro.mit egen opfattelse af mig selv og hvad jeg har troet andre har tænkt om mig har altid betydet meget for mig og påvirket hele mit liv.Og har givet mig rigtig mange problemmer. andre der har det li sådan???
vil i ik nok svare....

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Trine

    Jeg svarer dig alligevel, selvom jeg ikke ubetinget har det som du har det.

    De ting du skriver her, kan jeg genkende: Få venner, perfektionist, aldrig kunne gennemføre en uddannelse, stresssymptomer, uro i hovedet.

    Der er ikke noget galt i at have høje tanker om sig selv. Man skal også bare gerne have noget at have dem i. Har man det dårligt og har samtidigt høje tanker om sig selv, så er der noget, der ikke stemmer helt overens. Så er det sandsynligt, at de høje tanker mest er en camouflage for alle de lave tanker om dig selv. Når du er nødt til at hævde dig selv på bekostning af andre, så tyder det ialtfald ikke for mig på, at du har særligt høje tanker om dig selv dybest inde.
    Men du har da ialtfald en ret god selvindsigt og du er ærlig. Det er meget positivt.

    Som du måske kan forstå, så kan jeg ikke forstå din måde at behandle andre på og bruge andre til at hævde dig selv med og det kick, det giver dig. Det er utrolig destruktivt og hvis du skal have det bedre, er det nok nødvendigt, at der er nogle ting, du får vendt helt på hovedet. Hvorfor ikke arbejde på at komme derhen, hvor du kunne få et kick af at behandle folk godt og gøre dem glade. Hvorfor pille folk ned i stedet for at bygge dem op? Det ville styrke både andre og dig selv og ville da helt klart få andre mennesker (og dig selv) til at tænke pænere om dig, hvad der jo betyder meget for dig.

    Du skal være klar over, at hver gang du nedgører andre for at hævde dig selv, så går det også indad i dit eget sind og gør det en smule mørkere. For det du gør mod andre, gør du dybest set også mod dig selv. Behandler du andre godt, behandler du dig selv godt og omvendt.

    Nu skrev du selvfølgeligt ikke herind for at få en moralprædiken, men for mig er det noget af det allervigtigste, at man behandler både sig selv og andre ordentligt og med respekt. Jeg tror, at det er helt grundlæggende for, at du kan få det bedre. Du er ovenikøbet bevidst om det, så det handler om, at du tager en stenhård beslutning og stopper det. Ligesom hvis du var afhængig af noget andet ødelæggende stof, der gav dig et kick. At frigøre sig fra destruktive afhængigheder er første skridt på vejen. Og det andet kan ofte være at få professionel hjælp, hvis man har store problemer i sit liv. Og det lyder det som om, at du har.

    Du skriver ikke, hvor gammel du er.
    Har du gået i behandling?
    Har du nogen fornemmelse af, hvad der er årsag til, at du har det så skidt med dig selv (og andre)?


    Hilsen Helene
  • Indstillinger
    mange tak for din kommentar. jeg er 28, ja jeg har fået en masse medicin mod depression, men det har ikke hjulpet ret meget. tror selv at det skyldes min barndom, har da godt nok været til psykolog, men da talte de bare om hvordan mit liv va li nu, for da havde jeg lige endt et forhold med meget utroskab.
    Er skilsmissebarn på godt og ondt, blevet misbrugt af min stedfar og en masse andre ting har spillet ind så jeg nok ik li har haft den barndom som man kunne drømme om. og har bestemt aldrig fået at vide af min mor at jeg va elsket eller at jeg va godt nok.
    så der ligger mit problem nok, også i forhold til den måde jeg behandler andre. for jeg ved jo bestemt godt selv at det er forkert.

    hilsen trine
  • Indstillinger
    Hej Trine

    Ved den psykolog du gik hos, at du er blevet misbrugt? Det er jo meget vigtigt, for alle dine problemer kan jo henføres til, at det er senfølger af misbruget og opvækst i en dysfunktionel familie. Jeg har selv gået i terapi i 4 år p.g.a. præcist det samme.

    Man kan ikke medicinere sig ud af følgerne af en ødelagt barndom. Der skal langvarig terapi til. Ikke en terapi der primært fokuserer på her og nu men en form, hvor barndommens traumer og følgerne kan blive bearbejdet.

    Når du skriver herind, så lyder det jo som om, at du er parat til at gøre noget for at få det bedre. Så en mulighed kunne være at kontakte din læge. Jeg ved ikke, om du er klar over det, men du kan med tilskud fra sygesikringen få 12 psykologsamtaler på et år, når det handler om, at man har været udsat for seksuelle overgreb.

    Lige nu er debatten desværre meget død, men ellers var der en glimrende incestdebat. Måske du har deltaget derinde tidligere. Ellers kan den anbefales, hvis der kommer liv i den igen.

    Ja, jeg kunne forstå på dit første indlæg, at du selv er klar over, at det er forkert at behandle andre på den måde - for ellers havde du jo ikke skrevet herind. Jeg synes, det er utroligt positivt, at du er klar over det, for det betyder jo, at du er i kontakt med dig selv og dine egne følelser. Du skal bare have noget hjælpe til at få løst op for tingene, så du kan få skabt de følelsesmæssige forandringer, der vil medføre den nødvendige forandring af din adfærd. Du er bevidst om problemerne og det er betingelsen for, at man kan begynde at arbejde med det og forandre noget.

    Mange hilsner Helene
  • Indstillinger
    Hej Trine

    Jeg kan se, at du allerede har fået mange gode svar, men jeg faldt lige over, at dine symptomer meget ligner ADHD, det man før kaldte DAMP.

    Det er typisk for ADHD at man altid har uro i hovedet og kroppen, at man ikke kan fuldføre ting, at man nemt mister overblikker, at man er meget humørsvingende osv. Mange, især kvinder, med ADHD er inden de får diagnosen, blevet diagnosticeret og behandlet for depressioner og personlighedsforstyrrelser.

    Du kan evt se mere på ADHD-foreningens hjemmeside www.adhd.dk, hvor der til højre i menuen er en beskrivelse at ADHD hos voksne, samt et samtalefora.

    Både min mand og søn har ADHD, og det du beskriver, minder meget om min mand, som først for nylig fik diagnosen.

    Venlig hilsen
    Trinus
  • Indstillinger
    Hej igen

    Jeg glemte næsten det vigtigste, nemlig at mennesker med ADHD bedst trives med en meget strukturered hverdag, ellers kan de ikke fungerer.

    For min søn laver vi ugeskemaer, så han på forhånd kender hele sin uge, ikke de nøjagtige tidspunkter, men så han ved hvad han skal de forskellige dage.

    Min mand benytter sig af tjeklister, hvor han notere sine opgaver dag for dag, og arbejder sig igennem listen.

    Behovet for struktur, og den manglende evne til at fungere uden struktur, er kernesymptomer i ADHD.

    Når man siger ADHD/DAMP tro mange, at det drejer sig om vilde drenge, der hænger i gardinerne og splitter det hele ad, men sådan hænger det ikke sammen, man behøver ikke være hyperaktiv for at have ADHD.

    Venlig hilsen
    Trinus igen
Log in eller Registrér for at kommentere.