Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjertekrampe/ EECP-Behandling

Redigeret 9 september, 2013, 04:42 i Hjerteproblemer
Hej kære læser
Jeg har kopieret et indlæg fra 25. April.2008 om EECP-Behandling,jeg syntes det er vigtig at gøre opmærksom på denne behandling, da der ikke er nogen aldesbegrænsning på denne behandling, behandlingen kan gentages hvis og når man får problemer igen.
For at komme i betragtning til denne behandling skal der være lavet en Myocardiescintigrafi og den skal vise iltmangel ved hjertet.

Kopieret indlæg start:
Om EECP-Behandling

Forfatter: lillespir - Dato: Apr 25, 2008, 21:02 - Svar: 0

Hej
Har du problemer med hjertekrampe, og ikke har den store gevinst ved at blive medicineret samt mange indlæggelser, er dette MÅSKE løsningen.
EECP-Behandlingen gav mig livskvaliteten tilbage. Jeg ved godt at det er tidsbegrænset, men såsnart behandlingen begynder at klinge af, henvender jeg mig til Herning Sygehus for at få en ny behandling.

Linket herunder viser uddrag af EECP-Behandlingen ( Optagelsen er lavet med henblik på udrykningstider og ikke selve behandlingen)

http://www.tv2nord.dk/default.asp?PageI ... 080208.wmv

Jeg håber linket virker.
Mange hjertelige hilsner
Rita
Kopieret indlæg Stop:

Jeg kopierer linket fra TV2nord igen herunder
da jeg ikke er sikke på at linket fra det kopieret indlæg virker.

http://www.tv2nord.dk/default.asp?PageI ... 080208.wmv


Mange hilsner
Rita

Kommentarer

  • Indstillinger
    Tak for link, det er interessant. En fantastisk historie, men jeg håber ikke selv at få brug for det.
    Venlig hilsen
    Kathinga
  • Indstillinger
    Hej Kathinga2
    Jeg beklager meget at jeg først nu har set dit indlæg.
    Tak fordi du ville skrive til mig.
    Jeg kan fortælle at jeg har været på havearbejde og kun brugt nitrospray få gange, jeg har malet herhjemme, nul hjertesmerter.
    Man må krydse fingre at så få som muligt får denne sygdom, men jeg må nok indrømme at denne behandlingsmulighed har gjort tilværelsen betydelig lettere end med tabletter og dertil hørende bivirkninger.


    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Jeg har desværre først nu fået lidt tid til at opdaterer jer.

    Nu er der gået 2 år og 4 måneder siden jeg blev færdigbehandlet med EECP-Behandlingen.

    Selvom jeg har været ude i et par følelsesmæssige orkaner, livstruende sygdom i den nærmeste familie, i to af livstræets grene. Hvor det tidligere betød den ene indlæggelse efter den anden såsnart jeg var følelsesmæssig stresset, har jeg kun ganske få gange måttet tage et pust nitrospray, og så har hjertekramperne løsnet sig.
    Jeg fik jo før behandlingens start at vide,behandlingseffekten kunne vare fra 2-5 år og nu er det gået godt i godt 2 år så jeg glæder mig til de kommende 3 år bliver lige så gode. ( forhåbenlig)

    Selvom jeg i min dagligdag er noget hæmmet af en dårlig ryg, sørger jeg stadig for at få min daglige motion, men den er ikke så hård og så lang som den burde være, men hvad lidt er vel bedre end ingenting og sådan må det være.

    Har du nu spørgsmål til dette eller til behandlingen er du velkommen til at skrive, jeg skal efter bedste evne nok få dig svaret.

    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Herinde
    Nu er der gået 3 år og 8 måneder siden jeg fik EECP- behandling i Herning.
    Jeg har været ude i et følelsesmæssig uvejr pga 4 dødsfald af mennesker som jeg holdt utrolig meget af og var meget tæt knyttet til, især den sidste der døde var min mor, hun gik væk lillejuleaften 2009,hvilket påvirkede mig usigeligt meget, det havde ikke hele skylden for at jeg fik svære hjertekramper/hjertesmerter.
    Jeg måtte bide i det sure æble og lade mig indlægge først i januar 2010, selvom det ikke var med min gode vilje. men sådan blev det.
    Efter en KAG blev jeg indstillet til en ballonbehandling,inden ballonbehandlingen blev udført, blev der lavet en indvendig trykmåling af pågældende sted hvor der var en delvis tillukning af kranspulsåren.ballonbehandlingen blev IKKE gennemført da man mente at jeg ikke ville få den store gavn af den behandling,derfor lukkede de såret uden yderlige tiltag.
    Mens lægen lukkede indstiksstedet, bad jeg ham om at henvise mig til EECP-Behandling på Herning Sygehus, han fik et underligt ansigtsudtryk, det fik mig pr. automatik til at forsvarer den behandling,for den havde holdt mig ude af hjerteafdelingen og på et minimum af medicin samt nitrospray siden september 2006. og med en livskvalitet der ville noget.
    Jeg talte med Ole May på Herning Sygehus d. 3 maj og han indvilgede i at jeg kunne få gentaget EECP-Behandlingen, så nu venter jeg til der bliver en ledig plads på lejet, hvilket jeg forventer i løbet af 2-3 måneder.
    Det var lige en lille opdatering til dig.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hejsa
    Så har jeg fået ja til at starte EECP-Behandling op i morgen Onsdag, hvilket jeg glæder mig meget til.
    Jeg håber jeg får samme gode effekt som sidst, selvom jeg har talt med andre der har været igennem behandlingen flere gange og deres udmelding er at det vare længere tid inden virkningen kommer af behandlingen og den er knap helt i top som første gang.
    Jeg tror det skyldes at man er langt dårliger når man får behandlingen første gang end anden gang.
    Jeg vil prøve at lave nogle dagbogsindlæg, hvis overskudet er der til, ellers må I vente til weekenderne.
    I må have nogle gode dage. Mange hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hej Debattører

    Dette er en opdatering om mit forløb vinteren over og om min nye EECP-Behandling

    Jeg har haft en vinter og forår med usædvanlig mange og til tider heftige hjertekramper, som i vid udstrækning har krævet akut nitroglycerinbehandling.
    Jeg har haft det svært med at skulle indlægges pga af disse kramper, netop fordi jeg ved disse indlæggelser havde fornemmelsen af at de ikke troede på mig eller følelsen af at jeg skulle være hypokonder.

    Da jeg havde trukket indlæggelsen, med at få lægen til at ændre på min vanlige medicin, dog uden den store effekt, endte det med at jeg måtte kontakte vore lægeklinik igen, men min læge havde fri. Den læge sekretæren talte med, tog beslutningen om at jeg skulle indlægges, havde jeg haft luft til det var jeg løbet min vej, for at undgå indlæggelsen. ( knap 3 år siden sidste indlæggelse)
    Desværre blev den som jeg havde regnet med. Umiddelbart virkede den unge læge til at ha' ben i næsen, men det holdt kun til han rejste sig op og stillede sig ved fodenden af sengen, jeg spurgte ind til, hvis nu EKG og blodprøver intet viste hvad skulle der så ske... Svaret var - så fejlede jeg ikke noget :/
    Jeg gentog mit spørgsmål med nogle andre ord, samme svar men følte klart at han var irriteret, så nu kunne jeg blive ekkoscannet, jeg vidste at dette heller ikke gav noget resultat.
    Men pyt, den læge der kom ind for at scanne mig, kendte jeg, han havde henvist mig til EECP-Behandling i 2006.
    Det første han så mig sagde han- hvor har du det skidt, jeg kunne kun samtykke, da den tidligere læge ikke havde sørget for Nitrodrop, gjorde denne læge det, ret hurtig blev jeg koblet til droppet og 2½ time senere begyndte jeg at få det bedre.

    Jeg havde i tiden op til denne indlæggelse bedt egen læge om at henvise mig til Skejby sygehus da de har større ekspertise med angina pektoris og især i de helt små kar.
    ca. 6 uger efter indlæggelsen skulle jeg ha' lavet en KAG, denne viste som vanligt at der intet operativt kunne gøres.

    Bøtker som lavede undersøgelsen, var hurtig til at få mig henvist videre til Ole May, hjertemedicinsk ambulatorie Herning Sygehus, med henblik på EECP-Behandling. Ved efterfølgende undersøgelse, kunne Ole May konstaterer at det var nødvendigt med endnu en behandling, hvilket jeg var taknemlig for.

    EECP-behandlingen blev påbegyndt 19.8.2013
    Den første uge havde jeg det skidt, men jeg tror det skyldes at de specialbenklæder man skal have på under behandlingen ikke komprimerede godt nok, ellers kunne det skyldes at trykket i manchetterne var blevet øget fra 260 til 300 mmol.

    2 uge havde jeg taget de gamle benklæder på som jeg havde fået udleveret i 2006, det var bedre for mine muskler og jeg var heller ikke skidt på samme måde, men det kan være tilfældigheder.

    3 uge har jeg kun modtaget behandling mandag, tirsdag og fredag pga efterårsarrangement i det kardiologiske syndrom X foreningen, der var en projektsygeplejerske fra Herning sygehus som har fulgt EECP-Patienterne gennem de sidste 7 år især med spørgeskemaundersøgelser, de har bevist at det er over 85 % der har glæde af denne EECP-behandling.
    Jeg er begyndt at mærke bedring, i dag har jeg kunnet cykle op ad en bakke, som jeg det sidste år har måtte trække op ad. :)
    Så jeg er helt sikker på at jeg nok skal få det meget bedre og at min livskvalitet skal blive meget bedre end den har været det sidste ½ år.

    Du kan se en udsendelse om EECP-Behandlingen her
    http://www.tv2regionerne.dk/?id=541603&r=6
    Udsendelsen starter op af sig selv.
    Ud over behandlingen indeholder udsendelsen også lidt om projektet der har været sideløbende behandlingen.

    Forsat go' søndag.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Indstillinger
    Hejsa

    Her hvor jeg er knap ½ vejs i EECP-behandlingsforløbet
    har jeg haft min første oplevelse af at jeg har fået det bedre.
    Vi har en del gader der går opad, især nar man kommer fra midtbyen, disse gader har jeg i mindst et år måtte trække opad.
    I går sidst på dagen formåede jeg at cykle op ad en af de mindre bakker (Skolegade) Det er for mig en enorm stor sejer at kunne køre op ad den bakke.
    :):):)
    Så EECP-behandlingen virker også denne gang.

    Go' dag til jer alle.
    Mange hilsener
    Rita
Log in eller Registrér for at kommentere.