Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Findes der andre end mig der lider sådan af den månedlge cyk

Redigeret 14 oktober, 2008, 05:03 i PMS og menstruation
Findes der mon andre end mig der lider sådan af den månedlige cyklus????

Hejsa...

Jeg har fra mens start for ca 14 år siden lidt af forfærdelige mens- smerter, som heldigvis er aftaget lidt når jeg har taget p-piller.. Dertil slem hovedpine,træthed og generel utilpashed....De seneste 6 - 7 år har jeg så lidt utrolig meget af svimmelhed, hedeture og generel utilpashed - som lægerne ikke har kunnet kæde sammen med noget som helst - men ikke desto mindre er det forfærdeligt svært at leve med det.... Nu begynder jeg efterhånden at tænke på om jeg er SÅ medtaget af den månedlige cyklus at det er den der generer min krop så meget??? Kan det være det??? Har det også altid skidt ved ægløsning og har også der smerter i underlivet!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har osse haft mens siden jeg var ca 14 år:-(
    men her de sidste 3-4 år er det blevet så slemt at det er udviklet sig til angst
    jeg er så svimmel,det føles som jeg går på puder. mit underliv slår knuder
    Og mine bryster er så ømme :-(((
    ud af en cyklus har jeg det vel godt 3-4 dage pr mr.
  • Indstillinger
    jeg blir superpåvirket over 1 uge i forvejen , min mave hæver flerebuksestørrelse og så får jeg ondt i lænden ..blir rigtig oppustet. 4 dage kan jeg ikke knappe mine bukser eller mere...og er træt irritabel udmattet .Og så bløder det meget og så lidt. Føler mig helt syg når jeg har det.

    Maj
  • Indstillinger
    jeg ville overveje tale med en dygtig gynækolog - voldsomme smerter KAN skyldes sygdomme i underlivet, som pco eller endometriose.
    Så bliv da lige undersøgt :o)
  • Indstillinger
    Hej Mille1966

    Jeg er overbevist om, at du kan kæde dine bivirkninger sammen med din cyklus. Jeg har selv haft menses i godt 23 år nu, og har haft det nøjagtig lige som dig.

    Mange smerter, kraftige blødninger, svimmelhed, smerter under ægløsning m.m.m.

    For en del år siden (ca. 10) gjorde jeg op med disse gener. Det betyder, at jeg siden har kunne fungere og leve et nogenlunde "normalt" liv i harmoni med min cyklus.

    De råd jeg vil give dig nu, er noget jeg selv siden har anvendt, men for at udelukke alt andet, bør du for nogle af rådene nok konsultere din egen læge, så det også den vej rundt bliver afstemt.

    Jeg tager iboprofen (tidligere ibumetin) for smerterne. Det er en gigtpille, men det eneste der hjælper på mine smerter. Ibuprofen 200 mg kan købes i håndkøb på apoteket, skal de være stærkere (400 mg) er de receptpligtige.

    Samtidig tager jeg dagligt en stærk vitaminpille (Omnimin) samt en jernpille (Kreuterblut). Dette fås også i flydende form og er et naturprodukt, som ikke giver forstoppelse. Dette for at undgå blod- og vitaminmangel som følge af de kraftige blødninger. Svimmelhed kan stamme fra jernmangel og anbefales at tages af alle menstruerende kvinder.

    Jeg har desuden haft voldsomme psykiske gener i min cyklus, og har svinget mellem hyper højt humør og total selvdestruktiv adfærd. I samråd med lægen fik jeg derfor Zoloft, som jeg skal tage livsvarigt. Det fjerne ikke op- og nedture, men det har stabiliseret mit sind i en sådan grad, at ikke bare jeg selv kan fungere, men i særdeleshed også mine omgivelser.

    Mvh. og held og lykke

    Olsen7
  • Indstillinger
    Jeg har selvfølgelig været til gynækolog og blevet undersøgt - hun foreslog mig en spiral..men det vil jg ikke have fordi det gør ondt.

    Jeg er lidt en sjuske med p pillerne og tror at hvis jeg huskede at tage mine minip på klokkeslet så..ku jeg styre det ..for nu har jeg lige haft mens i 6 dage + de dage med oppustethed og træthed...og alm utilpashed.

    Maj

    Så jeg må bare have de her enorme smerter
  • Indstillinger
    Hej Maj777.

    Jeg går ud fra at det er en hormonspiral, du har fået anbefalet.
    Jeg ville stærkt overveje det, hvis jeg var dig.
    Smerterne ved en spiral er nu ikk så slemme.
    Den gør selvfølgelig lidt ondt at få sat op, og i de næste par dage, er der også lidt smerter. det kan dog tages med almindelig smertestillende i håndkøb.
    Jeg har selv en spiral, og mærker overhovedet ikke noget til den. Og siden det er en gynækolog, der har anbefalet den, burde din livmoderhals, være stor nok, til at den ikke kommer til at genere dig, når først din krop er blevet vant til den.

    Mvh Pernille
  • Indstillinger
    Hej.

    Vil bare lige skrive, at det at få en spiral er en kortvarig smerte. Ubehagelig men det er en god løsning.
    Jeg lider også af kraftige smerter og har mens 7-9 dage især i ryggen. Hvis du ikke er så meget for at køre remnt NSAID (ibuprofen / ibumetin) så tag 2 panodiler og en ipren (som også er NSAID memn svagere) det er en god kombination og tager smerterne. Endvidere mindsker du bivirkninger fra ibuprofen såsom mavesår. De er nemlig rimelig hårdføre mod maven og bør tages med omtanke.

    Håber du finder ud af det hele
    Hilsner og tanker herfra
  • Indstillinger
    Alle som har smerter prøv med fiskepiller - de tager toppen af det i hvertfald hos mig - de skal tages hver dag...
  • Indstillinger
    Hej

    Nej, jeg vil ikke have spiral - bare tanken om at den blir knipset op gør ondt - og jeg kan mærke den ved samleje. Har haft spiral før og det gav en nivende smerte.

    Min mens har sidst varet 6 dage - og det var selve menstr..når man så lige lægger det til der gik forud oppustethed lændesmerter og humørsvingninger´. Ja så er vi nok nogen der er hårdere ramt end andre, kan jeg se. Da jeg var helt ung havde jeg det kun i 3 dage og nu ..6 dage ..det er altså et godt stykke tid. Jeg har tænkt på hvis jeg prøvede at bevæge mig meget om jeg så ku komme af med det hurtigere? I stedet for at sidde stille med smerter? Men ok ..det kan man jo ikke..altid da man har så ondt.

    Jeg prøver så at styre det med mini p ? Er der andre der prøver at styre det ?
    Maj
Log in eller Registrér for at kommentere.