Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

en uerkendt depression

Redigeret 27 juni, 2008, 17:37 i Familie og venner
Hvad gør man hvis ens nærmeste ikke vil erkende at han har en depression?
Hvordan får jeg ham i behandling?
Skal jeg kontakte hans læge uden hans samtykke?
Skal jeg bare lade stå til indtil han kommer så langt ud at han selv vil erkende det - det er svært at stå og se på...

Mange hilsner den bekymrede

Kommentarer

  • Indstillinger
    Ups. Det er søreme svært at fortælle dig præcis hvad du skal gøre. Det første jeg ville gøre var at prøve at få indledt en samtale med vedkommende og fortælle om din store bekymring for hans helbred. Du kunne jo finde noget info om depression og printe ud og bruge det. Dernæst må du fortælle ham at du holder meget af ham og at du (formoder jeg!) gerne vil støtte ham og gå med ham til læge - hvis han selv ønsker det.
    Jeg tænker at han muligvis vil afvise dig, men du skal være vedvarende og nærme dig med omsorg og empati. Vi har så nært et forhold til vores læge at det for os ikke har været svært for min mand at tage samtale med ham. Men det at åbne og udtrykke bekymring er ikke let for en depressionsramt at modtage. Mange har ikke sygdomserkendelse. Rent personligt vil jeg fortælle at min mand satte mig stolen for døren og forlangte at jeg gik til læge hvis vores ægteskab skulle holde. Jeg blev meget vred, men kunne godt se det ved denne voldsomme konfrontation. Jeg skulle lige gå et stykke tid og "tage mig sammen" til at bestille en tid. Det at have en psykisk lidelse er for mange utrolig tabubelagt. "Det er jo den slags livet byder". "Det er normalt fordi......." Undskyldningerne er mange for at erkende det. Måske handler det jo rent faktisk om noget helt andet?? Men en samtale med lægen kan jo hurtigt få klarlagt hvad det kan være. Jeg ved ikke om dette giver mening for DIG? Men uanset hvad, så ønsker jeg dig held og lykke. Skriv endelig igen. Vi er ganske mange der gerne vil prøve at guide dig videre!
  • Indstillinger
    Jeg har snakket med ham - han har haft en depression tidligere - men han siger at han godt ved hvordan der er at have en depression og at han ikke har en depression nu.
    Han har slået op med mig, fordi han ikke mener, at han er en god kæreste og grundet det går han rundt med dårlig samvittighed, så han har slået op! også selvom jeg bliver ved med at sige, at det ikke passer - HAN ER EN GOD KÆRESTE. JEG ELSKER HAM.
  • Indstillinger
    Det gør mig uendelig ondt for dig at han dropper dig. At han har haft en depression før, gør at han ved hvordan havde det sidst. Han er måske skræmt fra vid og sans. Du kan jo ikke gøre mere. Det er hans valg, og jeg tænker det er forkert...... Held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.