Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Overvægt !

Redigeret 20 juni, 2008, 14:22 i Åben debat om overvægt
Hejsa

Har nu søgt diverse hjemmesider igennem og hver gang jeg søger på fedme får jeg det svar at det skyldes mængden af kalorier man indtager i forhold til forbrændingen.

I dag havde jeg så en diskussion om emnet. Personen jeg diskuterede med, mente at stigningen af overvægtige steg pga. flere folk sætter sig ind foran pc’en og drikker cola dagen lang uden at udfører motion..

Nu vil jeg så stille et spørgsmål til alle de læger som evt. kunne give mig et svar på det eller andre kloge hoveder.

Jeg går på HTX og har nu gået der i 1 år. Min klasse bestod til at starte med af 40 elever. Hvoraf man kun kunne kalde 2 af dem overvægtige altså 5 %..

Personerne sidder gennemsnit foran pc’en eller tv’et 10 timer hver dag hvis ikke mere. Og de fleste af dem drikker sodavand, spiser chips, kager eller andre søde sager uden at dyrke former for motion andet end det de foretager for at gå ud i køleskabet efter colaen eller andre former for bevægelse i eget hus..

Hvordan kan det være de ikke er overvægtige.. Dette er ikke et tilfælde skriver og snakker med mange andre såkaldte "nørder" over nettet som heller ikke er tykke..

Jeg mener det er for let at sige at det er derfor de unge bliver fede.. i de fleste tilfælde sker der nærmest det modsatte: De bliver spinkle og får ikke store muskler pga. de bl.a. ikke spiser det deres krop har brug for og ikke dyrker motion..

Som i nok kan se på den måde jeg har stillet tingene op på er det absolut ikke mit svar på fedme trods det er det alle andre mener.

Mener derimod det i stor del skyldes:

Stress i hverdagen
Rygning og indtagelse af andre giftstoffer
Medicin (flere får allagi, forhøjetblodtryk (hver 5. Dansker har forhøjet blodtryk) og depressioner og medicinen til behandling har blandt andet den bivirkning af det ændre ens stofskiftet)
I det hele taget stofskiftet
Arveligt:
- Hormonmængden af leptin og ghrelin i kroppen
- Mængden af Fedtcelle som bliver bestemt ud fra arvemateriale.


Er min mening til sagen vil hører om folk kunne give mig en forklaring :)

Måske er det blot en tilfældighed at lige netop personerne i min omgangskreds ikke er overvægtige..

Håber nogle kan støtte mig mit eksempel eller evt kan komme med argumenter imod det :)

/Rasmusapt
Log in eller Registrér for at kommentere.