Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

til anita og jan -lyskesmerter

Redigeret 25 oktober, 2014, 02:19 i Rygsmerter
hej jeg kunne ikke komme ind på den gl debat ,så jeg håber i er med på læser på den nye . her på det sidste har jeg tænkt på om mine lyskesmerter er pågrund af slidgigt ,jeg har de sidste 2 år ike været så aktiv som før pågrund af mine 2 diskusprolapser .så hvis man har en lille smule gigt i hoften tror jeg det bliver forværet hvis man holder sig for meget i ro ,og det har jeg gjodt i den tid jeg har haft stærker smerter. jeg tror at jeg vil få taget en mr-scannig af hoften ,da jeg bliver stresset af at have dette lyskeproblem.

mvh henrik

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Henrik,

    Dejligt at høre fra dig.

    Din situation minder meget om min. Jeg har også været inaktiv i 3 år - sport og specielt fitness, som jeg tidligere dyrkede meget, netop pga. de 2
    prolapser, jeg har. (Er tidligere opereret for en alvorlig)

    Er du scannet? Mine sidder i L4/L5 og L5/S1. lyskesmerterne har jeg fået at vide de stammer fra den nederste. Jeg har smerter i begge sider - dog mest til venstre. smerterne strækker sig fra lysken og ned på indersiden af lårene. Har du også det? Holder øje med om jeg bliver følelsesløs, da det så kræver øjeblikke henvendelse til læge - kan være start på CES (Cadua Equina Syndrom).
    Har også ondt i hofterne. Har du også det? Har du ondt ned bag på benene og ud i fødderne? Har du ondt i skambenet? (Skal kun svare på det, hvis du har
    lyst)

    Jeg spørger om meget - håber det er OK?. Er nysgerrig, da jeg ikke har hørt så meget om andre, som har ligende smerter (Specielt dem i lysken).

    God ide, med at få checkket hoften. Jeg har ikke tænkt på, om det kunne stamme derfra.

    Held og lykke med evt scanning. Vil meget gerne høre fra dig igen.

    :)

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Anita og Henrik

    Min erfaring er man skal holde sig igang jo bedre har jeg det, men i forhold til hvor meget man kan,jeg bliver stiv og har mere ondt når jeg skal igang igen.

    Er der nogen af jer der har erfaring med forhøjet blodtryk/puls i forbindelse med medicin/smerter?

    Jeg skal til undersøgelse/afslutning d 10 juli så må vi se hvad de siger til det hele.

    Held og lykke med evt. scanning Henrik.

    Hilsen Jan :-)
  • Indstillinger
    hej anita og jan.

    jeg blev mr-scannet dec 2006.
    Mine prolapser er på niveau L4/l5,samt L5/S1 sin.
    Min arbejdsskade skete i marts 2006.
    Jeg er blevet undersøgt for modic forandringer det havde /har jeg ikke .
    Efter de stærke diskogene smerter var ved (havde)lagt sig begyndte jeg på at lave stabiliserendelændeøvelser for de indre korsset muskler ,det fik smerterne til at fortage sig yderligere.
    Døjer idag med lyskeproblemer ,udstrålinger i låret stivhed nederst i ryggen samt engang imellem små spasmer i lægmusklerne.
    På en skala fra 1-10 har mine smerter lagt på omkring 5 +- 1 til 2- ved håre havearbejde.
    Er for nyeligt startet på forrevalidering.
    Jeg bor i århus hvor bor i ? jeg er 43 år og er håndværker.
    Til Jan .sidste år havde jeg bestilt tid hos lægen for at få tjekket blodomløbet puls og blodtryk men missede desværre aftalen (kl 8) jeg vil nu få en ny tid ,da dit indlæg førte tankerne derhen igen .når man som os har meget ondt,eller har haft bliver man stresset + alt det andet der følger med dårlig kondition og mange spekulationer .til dit spørgsmål vil jeg sige der er gode chancer for forhøjet blodtryk ,hvis du får svar før mig vil jeg godt hører resultatet.
    Til Anita hvis jeg ikke fik besvaret alle din spørgsmål så skriv bare igen.
    mvh henrik666

    Til jan jeg havde på et tidspunkt
  • Indstillinger
    Hej Henrik

    Jeg bor i bor i Holsted midt mellem Esbjerg og Kolding, er 46 år og er i flexjob 4 timer om dagen.

    Opereret i juli 2007 og jan 2008 L5/S1 og har igen lille re-prolaps med arvæv omkring og forstørret facetled på 2 niveauer som giver udstråling til begge ben, hvis jeg bevæger mig for meget i lænden.
    Nervesmerter højre ben/kramper i tæerne, kraftnedsættelse højre fod.

    Jeg havde blotryk på 146/97 og en hvilepuls på 104 som han mente skyldtes mine smerter/ stress over min situation.

    MVH Jan
  • Indstillinger
    Hej Henrik og Jan,

    Når du har ondt i låret, er det så foran?. Jeg får også nogle underlige ryk i benet (det kan være hele benet, eller som dig i læggen) og foden.


    Jeg bor i København, og er ligeledes 43 år. Jeg er databaseadministrator/programmør. Jeg er deltidssygemeldt, og arbejder mellem 2 og 4 timer om dagen, alt efter hvordan jeg har det. Jeg er så heldig, jeg kan arbejde hjemmefra, da jeg har opkobling til min computer på arbejdet. Det gør jeg de dage, hvor det er slemt. Det er dejlig, så kan jeg ligge ned, når smerterne tager til. Den mulighed har jeg ikke på arbejdet.

    Er du startet på forrevalidering med henblik på førtidspension?. Har man ikke overvejet om en operation kan hjælpe dig?

    Til Jan:
    Jeg holder mig igang så meget som muligt. Jeg bliver dog en gang i mellem så træt i ryggen, så jeg må ligge ned. Bliver du ikke det? Jeg laver dog ikke noget sport, da min fys, siger det er ryggen for svag til. Cykle kan jeg heller ikke, da musklerne i ankel/fod og læg ikke kan strække sig meget ud og sammen, så jeg får ondt i læggen/foden af det, så jeg har holdt en pause fra det - men har tænkt
    at prøve på det igen. Da jeg har en racer, har jeg overvejet at købe en bedstemor-cykel :),
    hvor man sidder mere oprejst.

    Du må have held og lykke d. 10. juli.

    Også held og lykke til dig, Henrik. Håber du kan få bugt med smerterne.

    Skriv gerne, hvordan det går jer.

    :)

    Anita
  • Indstillinger
    Hej Anita og Henrik

    Så har jeg været på sygehuset, jeg afviste stivgørende operation da jeg har haft en lille bedring og skal på smerteklinik engang, men de havde kigget ekstra på scanningbilleder og nu har jeg også modic forandring på L5 plus mine facetled er skyld i jeg ikke kan så meget med belastning uden øget smerter.

    Status: 4 dehydreret skiver i lænden, en udposning på L4 som er kommet på plads, modicforandring på L5, opereret på L5/S1 to gange, forstørret facetled på 2 niveauer, disk bugter en smule ind i spinalkanal L4/L5, nervesmerter højre skinneben, kramper i tæerne højre fod, udstråelende smerter højre/venstre ben ikke mere ynk :) Har det lidt bedre.

    Angående blodtryk og høj puls er jeg sat på medicin mod hjerterytmeforstyrrelse.
    Var til kontrol hos lægen i en halv time hvor pulsen ikke var under 110 og lidt forhøjet blodtryk.

    Men er ved godt mod hehe
    Hvordan har i det? og god bedring plus sommer

    MVH Jan.
  • Indstillinger
    Hej Jan,

    Godt at høre det går dig bedre, og du kunne undgå den stivgørende opration. Der er delte meninger om den - problemet er at det ikke kan gøres om, hvis det ikke lykkedes eller bliver værre.

    Nu har du også fået konstateret modicforandringer oven i - jeg synes du er hårdt ramt. Såvidt jeg har hørt, kan de ikke trænes væk. Håber du kan få hjælp til dine smerter på klinikken.

    Forstørret facetled, er det det der kaldes facetledshypertrofi? Jeg har slået ordet hypertrofi op, det betyder noget med forstørret, så jeg tror det er det samme. Jeg har let hypertrofi over 2 led og svær over 1 led. (Udover diskusprolapserne, protusionen, 3-leds degeneration og forsnævret spinalkanal på L3/L4 pga. degenerationen)

    Det går lidt bedre her, efter jeg er kommet på rygcenter. Jeg sagde også nej til operation - men det har også været en jungle at finde rundt i. Er scannet 6 gange på 2 1/2 år, med forskellige råd
    fra læger hhv. fysioterapeuter - men efter rygcenteret, har der været stabilitet i smerterne (dvs. ikke så mange udsving).

    Jeg har været deltidssygemeldt, men har nu fået fyringsvarsel, og "skal" gå på fuld tid efter min ferie - hvis jeg ikke gør det bliver jeg fyret, men efter en nedtur (er ellers glad for mit arbejde) har jeg fundet ud af, hvis det ikke går, må jeg prioritere helbredet (+ familien).

    Hilsener herfra til dig (og alle jer andre)

    :)

    Anita

    Godt du er ved godt mod (det hjælper altid) :)
  • Indstillinger
    Hej Anita

    Jeg er i fleksjob godt 4 timer om dagen, så pas på tænk på dig selv det er ikke det vær, men min arbejdsgiver har også været meget overbærende.

    Jeg går hos en fys der kan kranio sakral, zoneterapi, det har løsnet op for meget, til at begynde med kunne hun næsten ikke rør ved mig pga af smerter, men nu tar hun rimeligt fat, der er visse ting hun ikke kan gøre noget ved.

    Jeg har fået det bedre, så det må koste lidt og spare lidt et andet sted.

    Modicforandringer blir det være eller kan det blive bedre over lang tid??

    God sommer til dig og god bedring.:)og et kram

    LYT MEGET til din krop.

    Mange hilsner Jan
  • Indstillinger
    Hej Alle,

    Jeg har fået at vide at jeg en let midtlumbal facetledshypertrofi, hvilket også er forstørret facetled, kan i venligst dele jeres erfaring med hvad man gør?

    HAr fået at vide at en operation ikke vil hjælpe og den eneste vej er rygøvelser af min rheumatolog.
Log in eller Registrér for at kommentere.