Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lægehenvisning til kosmetisk operation?

Redigeret 13 juli, 2009, 16:35 i Åben debat om plastikkirurgi
Hej til alle på netdoktor, det tar kun 1 minut at læse mit indlæg, på forhånd tak.

Jeg har i en årerække hver eneste dag, følt mig intimideret af noget ved mit udseende. Min hage er enormt tilbageskudt eller underudviklet. Det er især mit udseende i profil der om intet andet minder om et neandertaler /abelignende-udseende. Hvis jeg står med siden til nogen i supermarkedet, i fitnesscenteret, føler jeg altid en trang til at dække min hage med mine hænder - og gør det tit. Allerede fra barnsben, når vi samledes i aulaen på min skole, kunne jeg ikke holde ud at sidde længere fremme end de andre elever på gulvet, da de så ville have frit udsyn til min hage, eller mangel derpå.
Nu da jeg er blevet ældre, og stadig føler at det er en belastning i hverdagen, overvejer jeg at gøre alvor ud af mine tanker gennem årene; Nemlig at få et hageimplantat.
Primært er jeg 100% af den holdning, at det er det indre der er altdominerende, og ens ydre kun er en skal, en beholder for ens væsen.
Jeg kunne aldrig finde på at dømme nogen pga. anatomisk opbygning.
Dog føler jeg, at kunne jeg vågne op hver dag, med den hage jeg føler mig snydt for, ville min livskvalitet blomstre.
Lad mig endeligt minde om, at jeg da også har en del andre "defekter" :)- som ikke lever op til nutidens skønhedsidealer, men jeg kunne aldrig i min vildeste fantasi, finde på at ændre på disse. Det ville ligne et manisk forsøg på at blive perfekt.
Føler jeg er blevet snydt, og føler mig grim og meget anderledes.

Mit spørgsmål er så:

Kan jeg få en lægehenvisning til den kosmetisk klinik da man bestemt kan argumentere for at det bevirker mit selvværd og holdning til/i livet, eller skal man selv betale for et sådan indgreb?

PS: Mange vil sikkert mene at hvis jeg skulle ha' lægehenvisning, skulle det være til en psykolog - og her kan jeg ligeså godt sige; Ja. Skal du bare ha' kæmpe bryster. Orlando Bloom's næse. etc. Er du typen der MÅ leve op til skønhedsidealerne, så mener jeg man har et psykisk problem.
Jeg har det som om at min hage, var mit ben der blev fejl-ambuteret, mens jeg lå ufrivilligt i narkose, diagnosticeret diabetes, som jeg ikke havde!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Om du kan få en henvisning fra din læge afhænger sandsynligvis både af, hvor "ekstremt", dit problem er, og af din læges holdning. Hvis din læge har forståelse for dit problem og mener, at det er "slemt" nok, kan hun/han sikkert henvise dig til en plastikkirurg. Hvis du ellers føler, at din læge er til at snakke med, så få en tid og fortæl, at det har gået dig på i mange år, og at det betyder meget for dig at få det ændret. Måske vil lægen sige, at det "kun" er kosmetisk og at du selv må betale, men så finder du da ud af det.
  • Indstillinger
    Jeg har endelig efter mange års overvægt tabt mig mange kilo og er blevet normalvægtig. Efter vægttabet havde jeg meget ekstra maveskind som ikke ville trække sig sammen igen. Efter 2 års vægtstabilitet gik jeg til lægen. Han sagde: Dit problem er et luksusproblem, det er kun kosmetisk, men jeg vil gerne henvise dig. Du skal have et skulderklap for det store vægttab, og ikke mindst for at holde det!!

    Jeg havde også selvværdsproblemer pga. maveskindet. Først pga. overvægten, derefter det megen skind. Følte det var nyttesløst at tabe sig så meget, når nu maven stadig var så grim.

    På amtets sygehus godkendte de også operationen, og pga. ventetiden blev jeg henvist til et privathospital. Nu 1 1/2 år efter har jeg den flotteste, flade mave for første gang i mit 35-årige liv - og jeg er så glad for min skønne læge..........

    Så nogen læger henviser altså, selv om det kun er rent kosmetisk.
  • Indstillinger
    Hvis bare jeg ku sige det samme om min Læge. Har ikke haft andet end modvind, og ser ekstremt streng ud. Ødelagt helt op til under brysterne, har vejet 117, vejer nu 72 og har gjort det i 7 måneder. Jeg har bønfaldt hende for en henvisning. Mine bryster hænger, maven ligner, maven fra en 80 årig, og mine overarme "bliver kaldt Sovsekandevæltere" på min arbejdsplads. JEg har talt med hende 1000 gange, grædt, bønfaldt, og og og men NEJ jeg får ingen. Hun har bist sig fast i jeg skal ned på 70 selvom jeg uden hjælp har tabt mig så meget. og har holdt vægten 7 mdr.

    ER FULDSTÆNDIG ULYKKELIG
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg kunne faktisk også godt tænke mig at få fjernet slapt hud fra min mave. Min læge har givet mig en henvisning men på Rigshospitalet siger de at min mave er for pæn til at de vil godkende det. Jeg har født 4 børn. Og den er ikke pæn så det er kun fordi de vil spare de penge. Men det kunne være du kunne fortælle mig hvor jeg skal henvende mig. Det er måske slet ikke det rigtige sted jeg har været. Det er jo mærkeligt når jeg har fået henvisning fra min egen læge.

    Er I søde at fortælle mig hvor jeg skal henvende mig med min henvisning?

    Med venlig hilsen
    Jane
  • Indstillinger
    Da jeg fik min henvisning af min læge, var det til det amtssygehus, jeg tilhørte ift. min bopæl. Min læge advarede mig på forhånd om, at det ikke var sikkert, at de var enige med ham i hans beslutning om at jeg var egnet til en lægehenvist operation.

    De kunne have sagt nej til mig, selv om min egen læge havde sagt god for det. Så allerede inden jeg var til den forundersøgelse havde jeg planlagt, hvordan jeg ville fremføre min "sag". Så jeg fik alt med og fortalte grundigt, hvordan det påvirkede mit selvværd. Jeg lagde vægt på igen og igen, at jeg havde holdt mit vægttab stabilt i 2 år osv.

    De sagde, at jeg var lige på grænsen til hvad de normalt godkendte. Men inden jeg tog afsted, var jeg med mig selv sikker på, at hvis de ikke godkendte mig, så ville jeg selv betale for den operation.

    Jeg har i dag besluttet mig for en fedtsugning af mine lår og en et brystløft med implantat. Det er også efterfølger af mit vægttab. Disse 2 operationer ved jeg godt, jeg selv skal betale - men det vil være det hele værd, det ved jeg bare.

    Din læge må da have fortalt dig nøjagtigt hvor du skulle gå hen med din henvisning? Lidt ærgeligt at du ikke har kunne bruge den til noget endnu. Held og lykke med det........

    MVH Molly
  • Indstillinger
    tak for svaret. Jo min læge henviste mig til en anden læge som slet ikke lavet sådanne operationer så jeg tænkte straks på Rigshospitalet. Men jeg var ikke så heldig at de ville godkende det. Det er bare ærgeligt.

    Det du fik lavet der synes du det er blevet pænt? Er du glad for det?
    Med venlig hilsen
    Jane34
Log in eller Registrér for at kommentere.