Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Haven

Redigeret 22 juli, 2008, 18:56 i Åben debat for kvinder
Håber på andre også har lyst til at dele erfaringer omkring haven, planter osv..
Har selv brug for råd om, hvad jeg skal gøre ved alle de lus jeg har i mine roser?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har blandet sulfo i vand i en spraydåse og lusene forsvandt. Dog ved jeg ikke om det er sundt for roserne, de er ikke særlig fine, men det skyldes vel den varme, som vi så usædvanligt har haft. Det var et råd, jeg fik.
    Tidlig sommer - håber ikke at det så er som sidste år med flere måneder med halvdårligt vejr.
    mvh
  • Indstillinger
    Fint råd.

    Jeg fik det samme igår, dog skulle der også lidt sprit i.

    Nu hvor regnen er begyndt at komme, skal roserne nok blive flotte.
  • Indstillinger
    Mange tak til jer begge to for råd. - Vil prøve metoden og håbe det bedste. - Jeg har ofret lidt vand (spredebom) til min have i den tøreste tid, men uha...det er dyrt. Ja, vi håber virkelig alle - tror jeg da, at sommeren snart vender tilbage.
  • Indstillinger
    Min mand har sat tagetes mellem roserne. Lus har der ikke været mange af siden han fik det råd.
    Ja, hos os er det min mand, der er havemenneske.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri.

    Kan love dig for at haven hos os, er så luset som aldrig før og det gælder også steder, hvor vi sædvanligvis ikke ser lus.

    Det er måske luse-år i år ? :-)

    Tagetes ...det har jeg da hvis hørt før. - Nej, det er noget vrøvl...

    Det jeg har hørt er, at man aldrig må plante roser, hvor der før har stået roser, men jorden skulle hurtig blive klar, dersom man planter tagetes på området et år.

    Har ikke afprøvet modellen, men jeg har plantet roser, hvor der før stod roser (kryptisk formuleret)og de klarede sig ikke. Surt!

    Ærgelig der heller ikke er liv i havedebatten - et emne der har min interresse. - Håber det bedres fremover med skrive-aktiviteten.

    Hilsen fra laura.
  • Indstillinger
    Jeg ville da lige kigge og ser dit indlæg.
    Blev nysgerrig og gik ud i morgenkåbe for at undersøge roserne. Der er ikke en lus på dem. Men i går aftens, da vi sad ude og spiste, fløj der en masse rundt i luften. Så lus er der mange af, men ikke i roserne.

    Min mand burde skrive lidt om haven, men det gider han ikke. Han læser. Det er mig, der trænger til nogle, at snakke med. Jeg får desværre hovedpine af at læse. Det er det med øjnene. Jeg har ellers læst hundrede af bøger tror jeg, uden overdrivelse.
    Jeg savner det, at vi sidder i hver sin stol og læser. Det er hyggeligt. Nu har jeg fået nogle nye læsebriller, jeg håber det kan hjælpe, men jeg er bange for, det gør det ikke. Jeg har også fået en tid hos øjenlægen, men der er måneders ventetid.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri

    Hvad er der i vejen med dine øjne, siden du har problemer med at læse?

    Normalt kan man jo bare få nye briller. Du skriver, at du har bestilt tid ved en øjenlæge, men at der er lang ventetid.

    Jeg bringer et link til Netdoktors side om øjensygdommen AMD. Så kan du prøve at se, om du kan genkende symptomerne. Hvis det er den sygdom – og den rammer mange, det er derfor, at jeg henviser dig til oplysninger om den – er det vigtigt, at du kommer i behandling så hurtigt som muligt. Måske kan du ringe og spørge øjenlægen, om du ikke kan komme til på et afbud. Det gjorde jeg, og jeg blev spurgt, om jeg kunne komme næste dag. På den måde kom jeg til med det samme.

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/amd.htm

    NB: jeg siger ikke, at det er AMD, du fejler. Det kan jeg jo ikke vide. Jeg siger bare, at det er vigtigt, at du kommer hurtigt til øjenlæge, og at det er vigtigt, at du kommer i behandling hurtigt, HVIS det skulle vise sig at være AMD.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame

    Ja, jeg har læst om det. Men glaslegemerne er faldet sammen på begge øjne. Det generer noget. Men i den sidste tid er det blevet værre. Det ligesom tåger for øjnene. Så er det skarpt, så er det tåget eller uklart. Men linierne står ikke skævt. Jeg vil bare have øjenlægen til at kontrollere, at alt er vel, at der ikke er noget andet galt. Mon det så kan være ADM.
    Jeg ved jeg skal passe på med nethinden. Men jeg har heller ingen "mørke gardiner"

    Jeg har lige læst det igen. Der står at ansigtet kan være en blind plet. Sådan er det heller ikke. Det bliver bare skarpt og uskarpt. Især bogstaver.

    Men jeg tror nu, jeg alligevel vil ringe og sige jeg er klar til at komme, hvis der er et afbud.
  • Indstillinger
    Hej Billedgalleri. - Kan din mand da ikke "lokkes" til at skrive om haven og alt det livsbekræftende, der er i at se, alt blomstre og gro ;-)

    Min mand skriver heller ikke, hvis han kan blive fri og haven ...Jo, han kan lide at nyde den, men så heller ikke mere. - Ikke p.g.a. dovenskab, men han aner ikke hvad han skal stille op med den.

    Halv- farligt, er det også at bede ham fjerne lidt ukrudt, da han knap kan kende forskel på, hvad der er ukrudt og hvad der ikke er.

    Vi havde f.eks nogle anemoner, som jeg havde puslet om og laver noget skov-bund-lignende forhold til dem. Væk var de, men en kæmpe brændenælde, havde han puslet om, da han mente det var en' jeg satte pris på. " Nok en staude-art, som han sagde" - Jamen så er det da helt håbløst ;-).

    Nu jeg skriver om satuder....kunne jeg ønske at vide, om jeg kan dele dem nu, som har afblomstret for i år?

    God til have - kan jeg ikke kaldes, men jeg vil gerne blive bedre.

    Haven gør mig glad, så jeg håber stadig at høre fra andre med erfaring.

    Kærlige hilsener fra Laura.
  • Indstillinger
    Behøver hvis ikke at fortælle jer at min have gør mig så glad.

    Havde som - jer derude, sådan glædet mig til week-enden, da jeg troede der kunne blive tid til at sysle lidt rundt derude.

    Ser så en vejrudsigt. Bare så surt :-(

    Er lidt træt, men husker ikke om jeg har fortalt, at jeg med held fik mine Dr. Ingrid pelagonier til at overvintre.
    Ikke indendørs, men under tag på et læ-sted i haven.

    Et lille problem med nogle af dem er, at de gror så skæve..somom der er meget, der vælter til den ene side, men næsten ingenting i den anden.

    Mon jeg kan knække en lige "gren" af og plante den i god jord, på denne tid af året.

    Min bedste og mest afstressende stund er, når jeg arbejder i den have. Det giver mig ro i sindet, hvorimod min mand helst kun nyder den. Det skal siges, at han laver så meget andet.

    En aftenhilsen til jer fra Laura.
Log in eller Registrér for at kommentere.