Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

irreteret tarme

Redigeret 28 september, 2008, 11:20 i Irriteret tyktarm
Hejsa

Er der nogen der lider af ireteret tarme, er blevet undersøgt i både den ene og den anden ende :))) de har intet fundet men jeg har mavekramper der går ned i ben og lænd meget væmmeligt og så er min mave meget urolig og udspilet jeg har døjet med dette i lang tid er der nogen der har gode erfaringer med naturmiddler eller andre gode råd.

Kat

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej kat
    jeg har også irritabel tyktarm og er også møg træt af det,men har dog fundet ud af symptomer bliver forvææret ved stress perioder,røget og fed mad..så mad er en god ting at finde ud af hvad man tåler..jer er blevet anbefalet frøskaller som kan købes i matas af min læge,så det vil jeg prøve..ved ikke om du kunne bruge råd,men nu fik du dem.
    go aften (-;
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har nu i ca. 3- 4 år lidt af irriteret
    tyktarm, er undersøgt ved speciallæge,
    som intet kunne finde, mente at jeg havde
    et moment af colon irritabile..
    Det er primært luft i maven, jeg er generet
    af, kommer hver aften omkring kl. 17,
    og jeg må sidde at holde på al den luft,
    når jeg er i selskab...
    Tror, at stress forværrer det...
    Er nogen, som har nogle gode råd....
  • Indstillinger
    Hejsa...
    Jeg tror nok at jeg fejl det samme som jer??? Jeg har også enormt meget luft i maven, og kors hvor er det pinligt!!! Der må da være noget der hjælper??? Er der nogen af jer der også har fået fjernet jeres galdeblærer???
    Ha en god aften/dag.
  • Indstillinger
    hey alle tror at det staves "husk" dette er et håndkøsmiddel som kan købes i matas eller apoteket.  og skulle have en god effekt på irriteret tyktarm. dette kunne du / i prøve.M.V.H Christina
  • Indstillinger
    Redigeret 30 september, 2008, 09:47
  • Indstillinger
    Har lidt af irriteret tyktarm i ca. 5 år. Generelt er det vist meget med ens kost at gøre. Man skal finde ud af hvad ens tarme kan tåle. Jeg kan feks ikke få mælkeprodukter med for meget lactose, såsom mælk, youghurt, fløde osv. Har ikke lactoseintolerance, som jeg er blevet testet for ved flere lejligheder.
    Derudover kan jeg også nikke genkendende til fed mad. Og så kan det især være slet, når jeg i byen og får lidt at drikke. Har stadig ikke fundet ud af om det er øl, vin eller spiritus. Har forsøgt at eksperimentere lidt med det. Men tror det mest er øl.
    Men et godt råd, er at man skal sørge for at få en masse fiber i kosten. Dvs. man skal meget rugbrød og brød med mange fiber (levebrød har min 8 % i al deres brød, også det hvide), pasta, ris osv.
    Derudover har det hjulpet mig en del at tage HUSK, hvilket jeg kender flere det har hjulpet på. Man skal starte stille ud og finde ud af, hvilken mængde man har brug for. De fås både i piller og pulver. Er ikke tilhænger af pulver (det er dog billigere - det skal enten opløses i væske eller man kan putte det på youghurt, men da jeg ikke spiser det er det ikke en mulighed for mig).
    De kan købes i Matas og på apoteket, samt i mange større supermarkeder.
    HUSK har dog i pilleform skiftet navn til Psyllium. Der er tale om kosttilskud i form af loppefrøskaller, så de er helt ufarlige. Man skal blot huske at indtage rigelige med væsker samtidig og må ikke tage dem samtidig med anden medicin.
    De hjælper både hvis man lider af hård og tynd mave.
    225 kapsler koster ca. 120 kr.
    Derudover siger de kloge hoveder også at motion skulle være godt.
    Men til dem der lider af maveproblemer og ikke er blevet undersøgt, syntes jeg I skal kontakte jeres læge, da det også kan være tegn på lidt alvorligere sygdomme - og det kunne måske være godt at få det udelukket.
    Håber det hjalp nogle, da det jo typsik er et emne, der ikke altid er så nemt at snakke om med andre. Men kan fortælle at der faktisk er flere end man tror, der render rundt med irriteret tyktarm. Er selv meget åben om det, da andre så bedre kan forstå det, når jeg har det dårligt, samt har opleveret flere bekendte der er kommet til mig for at høre nærmere om det, da de selv har gået med maveproblemer i op til flere år, men ikke har kunnet snakke med nogen om det.
Log in eller Registrér for at kommentere.