Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sommer Astma ?

Redigeret 10 oktober, 2008, 08:01 i Astma
Hej

Jeg fik astma efter jeg blev voksen - og syns det er lidt slemt her om sommeren, kan det passe ? Når jeg ringer til folk ofte hører jeg dem sige: "Du lyder forpustet" ?

Når jeg står på apoteket, siger den søde apoteker´:"har du problemer med vejrtrækningen" ?

Og så tilføjede hun at jeg trak vejret hertil og lavede et tegn over brystkassen.
Skræmmende.
Hun tilbød mig så at komme ned til hende så de ku checke hvordan jeg tar min medicin. Og det vil jeg.

Jeg har ikke haft et astaanfald (gudskelov..er bange for det her) men synes godt nok det er ubehageligt at alle kan høre det her på mig?

Jeg tar Terbasmin Pulmicort og Oxis...jeg kan ikke løbe og nu syns jeg også at jeg MEGET lettere blir forpustet når jeg cykler?

Det skal siges at når jeg er sammen med visse kan jeg ryge op til hmm 5 cigatter skønt jeg ved at jeg bør holde mig langt væk fra det.

Når jeg er inde hos min ven kan jeg få det fysisk dårligt af at opholde mig i hans lejlighed da han er "rigtig ryger" dvs jeg kan ikke holde ud at ligge fladt ned med hovedet på en hovedpude og jeg kan ikke trække vejret i hans soveværelse med mindre vinduet er åbent.

Så er det jeg spør ..er det her normalt?
Hvad gør i andre, der har astma.
Oplever i det her ?

Hvad er det ?

Maj

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Maj

    Har det på sammen måde. Er altid forpustet om sommeren og specielt hvis der er pollen i luften. Jeg aner ikke om der er en sammenhæng. Jeg plejer at bruge min astmaspray og det hjælper som regel, men måske man burde forbygge noget mere.

    /Ulrik
  • Indstillinger
    Mon ikke i begge to er lidt påvirket af pollen allergi som forværre jeres astma her i sommertiden, medicin direkte mod allergien kan hjælpe meget, der findes forskellige typer, snak med jeres læge om en testning, også selvom gamle tester viser negativ for allergi. der kan findes pollen som i reagere på men som der ikke testes for. En næsespray, øget dosis af pulmicort, eller antihistamin kan hjælpe.

    hilsen Megan
  • Indstillinger
    Ok tak Megan

    Maj
  • Indstillinger
    Hej
    Min mand har også astma, og det bliver også meget værre i sommerperioden. Han er blevet testet, og man har fundet ud af, at han især reagerer på birkepollen, så nu får han allergimedicin i forår og sommermånederne, og det har virket rigtig godt. Så jeg synes, at du skal få lavet en allergitest hos din læge, for at se hvad det er du reagerer på.

    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Hej
    jeg har igennem mange år haft astma som også altid er værre om sommeren.
    Denne sommer er især slem, jeg døjer rigtig meget med slim. Jeg tager både den blå og den brune medicin i højeste dosis og synes også den hjælper på vejrtrækningen. Men slimen er slem. Det er dog løst nok men alligevel skal jeg rømme mig eller ligefrem hoste. det er meget generende. Er der andre der også har problemer med dette????
    Har talt med lægen og han sagde at astma er jo slim, ja men jeg har bare aldrig før haft problemer med det i så lang tid. Har nogen et godt råd?
    Håber på svar.
  • Indstillinger
    Hej Maj 777.

    Måske du skulle prøve en anden astma medicin?

    Jeg fik først, Seretide og senere Ventoline og Pulmicort. Min lungelæge var ikke tilfreds med min lungefunktion og gav mig derfor noget andet astma medicin, som indeholdt det samme som Pulmicort, MEN som viste sig at være 1000 gange bedre.

    Min lungefunktion steg fra 72 % til 85 %. Medicinen hedder: Airomir og Pulairmax.

    Årsagen er at inhalationsbeholderne er langt bedre udviklet, så medicinen når meget længere ned i lungerne.
  • Indstillinger
    Jeg har taget Flixotide et godt stykke tid men synes ikke helt den er ligeså effektiv som Symbicort, som jeg blev nødt til at stoppe med pga kramper.
    Jeg har læst dit indlæg og har nu fået Pulairmax i snart en uge og du har ret, den virker kanon. Jeg føler at det sidste af mine lunger også er begyndt at blive aktive igen.
    Tak for det gode råd.
  • Indstillinger
    Hej Trunte og I andre

    Du skriver du er skiftet på grund af kramper. Jeg fik selv det gode råd herinde engang at tage noget tilskud der hedder Mablet og er magnesium i depot. Det har hjulpet mig en hel del.

    Jeg oplever også at i år er lidt værre med hensyn til min astma, eller måske lidt allergi også. Jeg oplever som I andre at jeg må rømme mig en del på grund af slim, men at det ikke er så sejt at det ikke kan hostes op. Jeg har også lidt andre symptomer, tørre øjne og om morgenen løber min næse en anelse, så måske er der kommet lidt allergi til hvad ved jeg.

    MVH

    anne
  • Indstillinger
    Hejsa
    Ja et eller andet sker der. Jeg fik astma kort før nytår 2008 og siden den gang har jeg fået allergi overfor græs, men det der faktisk er værst ar at jeg også har udviklet fødevare allergi, der krydser med græs. Det er citrusfrugter og melon. Selv i små doser er jeg ved at gå i gulvet. Mit råd er at I skal holde øje med det i putter i munden for det kan medføre ubehag og kraftige reaktioner, ikke mindst massiv åndenød, der nemt kan forveksles med astma anfald.
    Det er ikke sikkert tests viser noget.
    Tror de to ting følges ad.
  • Indstillinger
    Hej Sign

    Tak for det vil spørge min læge om "Medicinen hedder: Airomir og Pulairmax" i stedet for pulmicort næste gang jeg kommer.

    Mah
Log in eller Registrér for at kommentere.