Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Psoriasis - under fodsålerne!

Redigeret 19 september, 2008, 03:19 i Gode råd - fra bruger til bruger
Har søgt i masser af litteratur, og har ikke fundet noget særligt om forholdsregler, forebyggels, pleje eller behandling af psoriasis under fodsålerne.

Mine fødder er eet stort åbent sår. Eksemet klør og klør!
Har prøvet at smøre med Dermovat og Dermalog! Lige meget hjælper det.
Er der nogen, der har erfaring med psorias under fødderne, der kan give mig nogle gode råd?
Vh
Annie

Kommentarer

  • Indstillinger
    Prøv daivobet, det er effektivt, det er godt nok også dyrt - men det virker på mig.
    Jeg har det godt nok ikke under fødderne, men på albuen og ballerne.
    Ca. 5 uger med Daivobet og derefter daivonet (hvid creme).
    Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej til jer begge 2 :)
    Jeg har også eksem under fødderne, men jeg fik konstateret kromallergi, og der findes krom i lædersko.
    Jeg undgår så at gå i læder, men har dog købt vinterfodtøj i kromfrit læder.

    Det er blevet bedre, men alle de stærke hormoncremer jeg fik udleveret, gjorde det næsten kun værre.

    Jeg har også skorper under fødderne, og du har ret : DET KLØR!

    Jeg sidder tit med fødderne i noget speciel sæbe fra apoteket A-Derma - det blødgør og så kommer jeg et par dråber pebermynteolie i , det køler og tager kløen.

    Jeg smører med Zinksalve, men er Daivobet på resept eller fås det i håndkøb ?
  • Indstillinger
    Bare lige et hurtigt svar på spørgsmålet om Daivobet. Det kan ikke fås i håndkøb, så man skal lige svinge en tur forbi lægen.

    Til jer begge som har det under fodsålerne; er i blevet tilset af en hudlæge? For vedkommende ville med garanti kunne hjælpe med at finde frem til den helt rigtige behandlingsmåde.

    Ellers kan man også få nogle rigtige gode råd gennem psoriasisforeningen der har telefonrådgivning hver torsdag fra kl.16.30 - 18.30.

    http://www.psoriasis.dk/foreningen/telefonraadgivning

    Held og lykke med det :)
  • Indstillinger
    Jeg har også psoriasis under fødderne, og det eneste der hjælper mig, er lysbehandling ved hudlægen.
    De forskellige cremer virker ikke på mig.
    Har desuden købt fodbadesalt med havsalt og urter i matas, det er rigtig godt..
  • Indstillinger
    Hej Annie

    Jeg havde også psoriasis under fodsålerne.
    Det har jeg ikke mere.
    Læs mit indlæg fra torsdag den 11/9 -08 : "Godt nyt ang. psoriasis og neglepsoriasis".

    venlig hilsen
    AJ
  • Indstillinger
    Jeg har i perioder døjet meget med psoriasis. Det har som regel været p.g.a. stress. Jeg kender ikke rigtig andre midler, der hjælper på det end at fjerne stress. Det er en slags immunforsvars-defekt. Man er født med anlægget for det, men det slår typisk ud i pressede situationer. Alle mulige slags cremer hjælper ikke på selve årsagen. Det kan kun lindre lidt. Det kan være svært at finde ud af, hvad årsagen til stress er og at ændre sine vaner. Men hvis prisen, man skal betale, er konstant kløe og et udseende, der nogle gange skamferes af det, er det alt arbejdet værd.
    Jeg har f.eks. måttet ændre på mange ting i mit liv, rydde ud i stressende omstændigheder, sige nogle mennesker helt fra og sætte stærkere grænser overfor andre. Nogle kalder huden "grænsen til omverdenen". Sådan kan man jo vælge at se det, men det er jo forskelligt, hvor og hvordan vi slår ud p.g.a. stress. Psoriasis er kun een af dem.
    Jeg har prøvet tonsvis af cremer. Selvfølgelig skal man lindre, men det fjerner ikke selve årsagen. Den må man selv arbejde med. På en måde er problemet en god indikator, idet den fortæller, at nu er der ved at være for meget fart på.
    Her kan man gøre det, at man opsøger nogle at snakke med om problemet. Det kan ofte hjælpe meget.

    Venlig Hilsen Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.