Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Lyde fra 5 årige

Hejsa,

Har en dreng på 5 som konstant siger mærkelige lyde, alt fra dyre til maskin lyde. De kommer på alle tider af døgnet, når han spiser, er i bad, kører bil osv. tror egentlig ikke han tænker over det selv, men det er utrolig træls at hører på for omgivelserne. Nogen der kender til dette og kan fortælle mig hvorfor han siger sådan?? P.S. han er ørebarn men hører og taler godt.

Kh. TVM1976

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    der kan være mange grunde til, hvorfor din dreng siger disse lyde. Jeg vil ikke gøre dig bekymret, men jeg kommer til at tænke på om der måske kan være tale om tourette. Tourette er en sygdom, som gør at børn får forskellige ticks f.eks. siger mærkelige lyde. Oftest har børn med tourette også andre ticks f.eks blinken med øjnene, ryk med arme eller ben m.m.. Dog begynder disse ticks som regel først når barnet er 6 - 8 år.
    Der er sikkert ikke noget galt med jeres dreng, men jeg ville være opmærksom på det, hvis det fortsætter og evt. spørge lægen til råds.
    Mvh Karina
  • Indstillinger
    Hejsa

    Som mor til pige på snart 7 år. Kan jeg fortælle dig at min datte begyndte som 5 årige med lyde i form af rømmen konstant specielt når hun var i ro dvs. i bilen foran tv osv. Indimellem var der også fysiske bevægelser så som ryk med brystkassen/maven. Hun har fået stillet diagnosen tourotte og det er tiks det hun gør. I skolen kan hun holde det rimeligt nede og så kommer det eller meget kraftigt i bilen hjem. Lige pt. har der været ro i mange mdr. dvs ingen tiks. Men ved for mange aktiviteter og specielt da hun skulle starte i børnehaveklasse var den helt gal. Jeg har lært at ro og stabilitet og ik for meget aktivitet på samme dag kan holde hendes tourotte i skak dvs. holde tiks væk. Børn kan godt have stres selv om de er børn. Men det samfund vi lever i hvor begge forældre oftes er mange timer på job og så skal der handles og gøres rent og der skal jo også gives lidt på opleveren til barnet ja det kan sagtens stresse et barn uden man egentlig lægger mærke til det. Jeg kender ikke jeres situation men kan blot oplyse at såfremt det er tiks dit barn har så er ro ro ro og en meget struktureret hverdag uden for mange ting presset ind den bedste medicin for sådan et barn. Min datter fik bare ordineret medicin. En medicin som man give voksne kvinder i overgangsalderen. Dette kunne jeg simpelthen ik proppe i min datter. Det har været en hård omgang at komme igennem idet jeg har manglet hjælp og redskaber til hvordan man hjælper sit barn med sådan et "handicap" Denne hjælp har jeg ikke kunne finde nogen steder desværre ud over at jeg da bare kunne give hende medicin. Men nu 2 år efter har jeg ved egen kamp, afprøvning osv. fundet opskriften på hvordan jeg kan holde hendes tiks væk...
  • Indstillinger
    Hej
    Hvor er det rart at finde ud af at nogle andre går og slås med de samme ting. Min dreng har også tiks, det er tiks med kroppen, men er nu også blevet en kombination med vokale tiks. Det er hårdt syntes jeg. Man tænker på drengen selv, skolen, omgivelserne og meget andet. De vokale tiks er så svære nu og jeg tænker meget på hvordan skolen vil takle det her efter ferien. Vil de forsat have ham der??? Ja lige nu er jeg meget frustreret. Samtidig har vi fået en udtalelse fra en psykolog som siger at han er overbegavet! Er der måske en sammenhæng?? Har han måske kedet sig i skolen og det måske har udløst disse tiks??? Lige nu venter vi på en rapport fra psykologen og derefter skal vi videre til lægen. Psykologen sagde at vi skulle få en henvisning til en speciallæge. Er det et forløb som du måske kan nikke genkendende til? Mange hilsner Pia
  • Indstillinger
    Vores dreng på 5 har også fået konstateret tourette. Han har vokale tics, men ingen motoriske. Prøv at tage kontakt til Tourette-foreningen- du kan finde dem på nettet. De kan helt sikkert hjælpe.
    Iøvrigt dejligt at høre at man ikke er alene.
    Trine
  • Indstillinger
    Hej min dreng på 7 år hat tourette, han laver kun ticks med kroppen ikke verbalt.... men kan det komme;( nogen som kan hjælpe k.h.cecilie
  • Indstillinger
    hej slå det op på gogle der er mange flere oplysninger. på engelsk, svensk og dansk og hvad symtomerne er og du kan genkende symtomerne, held og lykke
  • Indstillinger
    Hejsa min datter på 6 år har tourettes med adhd og ocd og har haft det i flere år faktisk, men først den 23. december sidste år fik vi den endelige diagnose på børneafdelingen, da en børnelæge lavde fejldiagnose på hende 3 gange desværre. Hun har det både verbalt og motorisk og er ved at finde rede i hele denne jungle om hvad hjælp vi kan få....
  • Indstillinger
    ok... puha vi er godt kede af det:(

    Du må gerne ringe til mig hvis du har lyst så vi kan snakke om det...

    Mvh Cecilie 22914541
  • Indstillinger
    Min søn på snart 11 år har haft tics flere forskellige men perioder af sit liv.
    Senest rigtig høje lyde, som efter et halvt år ikke var gået væk. Jeg kontaktede en psykolog med alternativ vinkel da vi ville se om, der måske var en årsag i stedet for bare at lære at leve med tics.
    Han har nu været der 5 gange og det er markant bedre, faktisk næsten væk, og min søn er en glad dreng som aldrig før, da lydene var begyndt at gå ud over hans sociale liv.
    Min søn har tidligere haft flere tics på en gang i form af lyde og bevægelser med arme eller hoved.
Log in eller Registrér for at kommentere.