Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hjælp de begavede børn

Redigeret 15 juni, 2008, 04:27 i Særligt begavede børn
Hvordan hjælper vi de begavede børn bedst muligt?
Jeg har f.eks. en dreng på 5 år som bliver aggressiv og frustreret når han keder sig i skolen. Han skal i skole efter denne sommerferie, jeg er en del bekymret for han også kommer til at kede sig i skolen og det kan få en uheldig udgang, i f.eks. at blive forstyrrende i timerne osv.
Det kommer jo også meget an på læreren, hvordan vedkommendes mening er omkring HBB.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Vi har hos os har glæde af ekstra bøger, skolen har i den udstrækning de har kunnet/haft resourcer til det fundet noget, men ellers har vi købt nogle ekstra bøger han kunne arbejde i. Det gælder om at holde ham igang på det intelektuelle plan, også der hjemme, så går det meget bedre også i skolen.
    Tag en snak med læren om det allerede inden i starter, så de ved hvad de går ind til.

    Held og lykke.
  • Indstillinger
    Jeg har allerede orieneret skolen, og det kan de ikke tage sig af. De går efter deres regler med at se drengen an og så er der en samtale efter 3 mdr.
    Det er egentlig lidt mærkeligt at vi skal samarbejde med skolen eller børnehaven når DE mener der er nogle ting omkring vores børn. Er det omvendt at vi som forældre kommer og fortæller skolen eller børnehaven at der er problemer eller vi fortæller om vores forventninger, så kan man bare skifte skole eller børnehave, så er der ingen samarbejde.
    I vores tilfælde har vi bestemt os at kontakte en lærer som har lavet privat undervisning og tilbyder også at tage med forældre til samtale på skolerne, så de kan snakke fagligt sammen. Denne lærer tager også begavede til undervisning.
    Mange lærere ved f.eks. ikke at der er en bog med Ole Kyed og Kirsten Baltzer som hedder "teamets arbejde med....talent". Den er enkelt beskrevet og nem at læse, hurtigt overblik.
  • Indstillinger
    Jeg er uddannet cand. mag og men underviser på en privatskole i København.

    I København findes en privatskole som hedder Athene Skolen som er en privatskole for specielt godt begavede børn!

    En af mine bekendte også cand. mag er lærer der. Prøv at se deres hjemmeside.
  • Indstillinger
    Jeg kender både Athene og Mentiqa skolerne. Det er også super disse skoler findes.
    Det er bare sådan at vi bliver nødt til at tage hensyn til 4 andre børn ellers var vi flyttet til Hadsten. Der er også noget som hedder økonomi. Der er flere ting i det.
    Ligeledes er der rummelighed og undervisningsdifferentiering i folkeskolerne.
    Skolerne og børnehaverne snakker altid ingen ressourcer.
    Ligeledes er der ikke ret meget viden om intelligente børn, så lærerne kan ikke finde noget materiale omkring emnet, og det er meget ærgeligt.
    Jeg gør mit for at oplyse.
    Prøv www.intelligenteboern.dk min hjemmeside.
    Der er også link til Atheneskolen.
Log in eller Registrér for at kommentere.