Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

"Natte-tørst"

Redigeret 25 juli, 2009, 14:41 i Vitaminer og mineraler
De sidste 2-3 uger er jeg vågnet hveranden time med en formidabel tørst, der spolerer min nattesøvn. Den direkte årsag kender jeg ikke, men det eneste jeg har ændret i mine daglige kostvaner er mit tomatforbrug.

Jeg er blevet "vild" med tomatjuice. Det medfører at jeg blender 10-12 friske tomater (med tomatjuice) dagligt, = 2 liter.

Kan det være årsagen? Er der noget vanddrivende i tomater?

Kommentarer

  • Der kan være flere årsager til din tørst.
    Får du andet at drikke end de 2 liter tomatjuice i døgnet? De kan ikke dække behovet.
    Da du altså mangler væske, så prøv at supplere/erstatte nogle af alle tomaterne med alm. postevand.
    Om sommeren sveder man mere, så væskebehovet stiger jo også af den grund. Sæt en-to ekstra liter vand i køleskabet og drik den i dagtimerne, så er jeg ret sikker på dit problem er løst.

    Hvis ikke, kunne du fx få tjekket dit blodsukker, da stor tørst kan være et tegn på sukkersyge. Ud over en enorm tørst, er symptomerne dog ofte også, at man tisser meget og føler sig træt og uoplagt.
    Hvis du ikke er plaget af det, behøver du nok ikke bekymre dig om sukkersyge, men blot prøve at regulere væskeindtagelsen, så den bliver mere hensigtsmæssig :0)
  • Der er en talemåde, der hedder "alt med måde", og et sådant tomatjuiceforbrug kan sikkert godt forklare din tørst, så hvad med i første omgang at nedsætte forbruget til lidt mere moderate mængder?

    Hvis ikke det hjælper, så skal du naturligvis gå lidt mere målrettet til værks.
Log in eller Registrér for at kommentere.