Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Fedme.

13»

Kommentarer

  • Der er mange spændende tanker og erfaringer i denne tråd.
    Det seneste, jeg selv har erfaret, er fra en bekendt, som er blevet testet for Søvnapnø. Hun fik at vide, at hun "vågnede" 65 gange pr. nat, hvilket hun ikke selv var klar over, og derfor var umådelig træt om dagen og lagde sig meget. Og dette kunne være skyld i hendes store fedme. Hun fik et apparat med hjem til afprøvning i 2 måneder før næste undersøgelse. Jeg er spændt på, om hun så taber sig.
  • Et af vores ældre(gamle) familiemedlemmer bliver federe og federe. Hun er forfærdiglig ked af det og kan ikke gøre så meget ved sine snart 100 kg, fordi hun altid er sulten. Når hun har spiste sine 3-4 sunde halve til frokost, må hun spise sig mæt i franskbrød med smør og syltetøj. Hun bliver angrebet af hungersnød, når hun er i byen på indkøb og må have en pølse med brød derude. Så laver hun en sund aftensmad med magert kød og kogte grøntsager, et par karofler og er mæt i en ½ time, hvorefter der skal lidt mere ned til aftenkaffen.
    Hun fik motion på recept og tog ret meget på, fordi sulten meldte sig endnu stærkere.
    Hun er meget glad for frugt og spiser store mængder af det.
    Hun er bevidst om kost, men kan ikke styre sin appettit, der bare bliver større og større, samtidig med at slidgigten i knæene forværres.
    Det er bare så synd for hende og ødelægger hendes livskvalitet på hendes gamle dage og vi andre kan ikke sy munden sammen på hende.
  • Jeg var lige ved at grine (undskyld), da jeg læste ovenstående. Damen er bevidst om at spise sundt. Hvad nu hvis hun slet ikke spiste de to sunde måltider, som åbenbart forøger hendes sult og som er helt ekstra, når hun alligevel må have alle mellemmåltiderne. Ja, der skal skæres ned på mængden, andet hjælper ikke her. Ingen frugt, det både feder og udvider mavesækken, så der bliver plads til mere.
  • Ja, frugten er en af synderne - der er altid en stort fad hjemme hos hende, som man bliver opfordret til at spise løs af.
    Men i al almindelighed er det håbløst, problemet er at hun ikke bliver mæt af sine hovedmåltider, som hun pligtskyldigt laver og spiser. Det er meget ukreative måltider, skal vi ikke hellere sige dødkedelige - fx tre kogte små kartofler med skræl, noget tørstegt kød, krydret med salt og peber, icebergsalat med lidt agurk i, dryppet med lidt olie, kogt blomkål eller broccoli. De 3 madder er så flade som Roskildevejen med skrabet hjertevenligt pålæg.
    Hun har ikke hjerteproblemer og kunne sagtens spise almindeligt.
    Jeg tror ikke at vi får hende fra frugten, der sikkert erstatter den tobak hun lagde på hylden for år tilbage og som gammel husmor, spiser man altså et rugbrødsmåltid eller et kartoffelmåltid, inden man kaster sig over caffelatte og brownies eller de franske hotdogs.
    Årsagen til vægten fortrænger hun totalt, lægen forstår ikke at ældre får gigt og siger at hun burde tabe sig. Vi, de nærmeste gider ikke høre på det, siger bare ja, du har ret, for hun er gammel og lad hende dog have hendes frugt og caffelatte.
    Tror bare at det ville hjælpe hende, at fr lidt kraftigere hovedmåltider
Log in eller Registrér for at kommentere.