Hjem Stofskifte Forstyrrelser i stofskiftet

T3 i dk?

Redigeret 20 november, 2016, 15:26 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hej

Har for nylig fået konstateret for lavt stofskifte og derfor startet i Eltroxin behandling. Mit TSH samt T4 er efterhånden ved at falde på plads, men T3 har ikke rokket sig sønderligt. Det svinger mellem 0.8 og 1.0, og var således ved sidste prøvetagning gået tilbage fra 1 til 0.8.
Er der mon nogen derude der kender til en læge som vil udskrive resept på T3? Eller kan man skaffe det på det sorte marked?

Mvh
Dorthe
«1

Kommentarer

  • Kære Dorthe.

    Det er kun endokrinologerne, som kan udskrive Liothyronin (T3).
    Mit T3 tal lå også i den lave ende, hvorfor jeg fik min endokrinolog til at lave recept på denne. Han troede ikke selv på virkningen - men han ville gerne være med til et "forsøg".
    Ved de næste mange kontroller var jeg et levende bevis på, at Lio´en havde en gavnlig virkning.
    Kærelig hilsen Annemarie
  • Hejsa!

    Ja, det er kun endokrinologerne, der udskriver det. Jeg har fået en pakke af min endokrinolog som jeg tager 1/4 tabl dagligt af, så jeg ved faktisk ikke om det overhovedet er markedført eller godkendt i dk. Jeg ved man kan bestille det over nettet flere steder.

    Ellers må du banke i bordet hos din læge, som evt kan konsultere en speciallæge eller evt. henvise dig til en endokrinolog. Er T3 ikke omkring 2 og helst lidt over, har jeg det normalt ikke så godt, så hvis du har det som mig er du nok noget træt!

    MVH Lene
  • Nej Liothyronin er ikke godkendt og markedsført i DK. Endokrinologerne har kompetencen til at udskrive recept, og mange apoteker ligger inde med disse. Ellers bestiller de dem - og det tager ikke mange dage.
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Er der nogen der ved hvor lav frit T3 skal være for at man føler sig træt ikke har det store overskud og hvor lavt skal det være for at man kan få T3 medicin?
    Hilsen Prik
  • Hej alle.

    Mange tak for jeres svar. Hvis T3 ikke er steget betydeligt ved næste kontrol vil jeg bede min læge om, at sende mig videre til endokrinolog.
    Det værste ved symptom ud over træthed er denne fornemmelse af tåge på hjernen, som bl.a betyder, at jeg hverken kan følge med i en film, læse bøger eller koncentrere mig om en samtale. Kender i selv til disse koncentrations problemer?

    Hvis jeg skal bestille T3 på nettet, kan det så gøres uden recept? Er det ulovligt at indføre det i DK?

    Mange hilsner
    Dorthe
  • Kære Dorthe.

    Jeg ville nok helst have min endokrinolog med på banen m.h.t. ordinering af Liothyronin. Eltroxin/Euthyrox skal nedsættes i forbindelse med T3 tilskuddet. Jeg blev nedsat med 125 mkg pr. uge og 1/2 tbl. (findes kun i 20 mkg) Lio.
    Mit T3 tal lå ofte på 1,37 (ref. vær. 1,45 - 2,50).
    Jeg har det bedst når T3 ligger på ca. 2.
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Hej Anemonen!

    Til det vil jeg så svare dig at min T4-dosis ikke er blevet reduceret, da jeg fik t3. Det skal også siges at jeg har fået fjernet skjoldbruskkirtlen og derfor slet intet hormon selv danner. Hvis T4 ikke er høj er der ingen grund til at reducere t4-dosen. For mit vedkommende betød en lidt højere t3 med t3-tilskuddet bare at tsh faldt en smule og at t3 kom op i den øvre halvdel af normalområdet. Så det er altså ikke altid at t4-dosen skal reduceres. Ofte er det også nok med 5-10 mg. liothyronin pr. dag for at man får det godt. Det har jeg også læst flere steder på andre debatforaer.

    MVH Lene
  • Kære Lene samt øvrige

    Jeg har også fået en total fjernelse af min skjoldbruskkirtel. En normalt skjoldbruskkirtel producerer ca. 85 % T4 og 10 - 15 % T3.

    Eltroxin/Euthyrox er ren T4, som skal omdannes i cellerne til brugbar T3. Hvis cellerne er for dårlige til dette, resulterer det i et for lavt T3 tal.

    Da jeg i november skulle nedsættes i Liothyronin - 5 mkg hver anden dag (har altid taget 10 mkg dgl.)- resulterede dette i, at TSH endte på 17,9 trods det at jeg skulle tage 25 mkg Eltroxin yderligere pr. uge!!!

    Så T3 påvirker TSH tallet - men ikke T4 tallet.

    Men igen - vi er selvfølgelig forskellige alle sammen.

    I bogen om Stofskifte fra Libris, står der: Hvid du skifter til denne kombinationsbehandling, skal dosen af T4 reduceres med 25-50 mkg, og der skal suppleres med en halv tbl. (10 mkg) T3.

    Kærlig hilsen Annemarie
  • Ja, det er netop opgså det jeg mener - at t3 tilskud har indvirkning på tshtallet. Hvis T4 ligger pænt - hvorfor så skære ned på t4 (eltroxin) Jeg ved godt det står i den bog, men hvis du læser andre bøger vil du læse andre meninger. Jeg går hos endokrinologerne på Aarhus Amtssygehus og de må vide noget om det de laver og de siger også at det ikke er altid at der skæres i t4 (eltroxin) hvis det tal ligger pænt. T3 tilføres hvis man stadig ikke har det godt trods pæne tal ELLER hvis t3 ikke vil stige. Dvs. at omdannelsen i cellerne ikke fungerer optimalt.

    MVH lene
  • Ja, det er netop opgså det jeg mener - at t3 tilskud har indvirkning på tshtallet. Hvis T4 ligger pænt - hvorfor så skære ned på t4 (eltroxin) Jeg ved godt det står i den bog, men hvis du læser andre bøger vil du læse andre meninger. Jeg går hos endokrinologerne på Aarhus Amtssygehus og de må vide noget om det de laver og de siger også at det ikke er altid at der skæres i t4 (eltroxin) hvis det tal ligger pænt. T3 tilføres hvis man stadig ikke har det godt trods pæne tal ELLER hvis t3 ikke vil stige. Dvs. at omdannelsen i cellerne ikke fungerer optimalt.

    MVH lene
Log in eller Registrér for at kommentere.