Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forskel på D vitaminer

Redigeret 13 juli, 2009, 09:06 i Vitaminer og mineraler
Da jeg havde stor d vitamin mangel satte lægen mig på "D3 Vitaminer" - stor orange dåse.

Da jeg var nede for at få nye, sagde man at de havde ikke de mærke, men prøv de har d vitamin multitabs.

Nu kigger på glasset, og den gamle står der "D3" på mulitabsen står der bare "D"

Så er det jeg gerne vil vide, er der forskel på "D3" og "D" vitaminer? Har de bare givet mig et 'almindelig' produkt?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej med dig
    jeg kender ikke de piller du får nu, men den orange lyder som dem min læge anbefalede mig at tage. D3 skal der stå og cholecalciferol.
    Ja, der er forskel på D vitamin! der findes 1 ,2 og 3 ,de to første, kan vist nok fåes gennem kosten, (samt )og D3 gennem solen. prøv selv at google på det for mere viden :)
    Hvis jeg var dig ville jeg gå på apoteket og få de orange eller købe Livol D3
    det har hjulpet på mig
    hilsener Dowling


    http://www.cancer.dk/Alt+om+kraeft/beha ... mincpm.htm
  • Indstillinger
    Hejsa..

    Jeg er også enig med hvad Dowling sagde...
    Jeg bruger nemlig også selv D3 vitaminer...

    Hilsen Oya
  • Indstillinger
    Ja, men som sagt da jeg var på apoteket sagde de at de ikke længere havde de orange D3 da de var for dyre. Og at man havde de her "D-vitamin Forte" fra Multitabs (På en reklame plakat står der ganske vist D3 - men på selve plastic dåsen står der kun "D" og ingen Cholecalciferol)
    Nå, men det er jo smukt hvis man ikke kan stole på folk på apotekerne.

    Jeg ved ikke om det kun er mig, men når jeg hører "Multitabs" så tror jeg det er sådan noget useriøst noget.
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har fulgt med i debatten omkring D vitaminer og foreskel. Jeg arbejder med Multi-tabs i hverdagen, og vil gerne afklare de spørgsmål der er omkring vores produkt og D3 vitaminer.
    Multi-tabs D-vitamin Forte indeholder D3 vitamin, og generelt i alle Multi-tabs tabletter er den D-vitaminkilde som tilsættes D3 vitamin.
    Det er nyt i Danmark at man udspecificere at det er D3 vitamin som er i produkterne - tidligere har betegnelsen D-vitamin være tilstrækkelig. Men vi har noteret det store fokus der er på D3 vitamin, og har således ændret vores pakninger, så de fremover klart vil vise at det er D3 vitamin der er i. Disse vil være på apotekerne hen over sommeren.
    Der findes generelt to slags D3 vitaminer på markedet. Den ene form er en ren oliekapsel, hvor der er tilsat D3 vitamin. Den anden type er en Microinkapsoleret D-vitamin, hvilket i princippet er mikroskopiske bitte små oliedråber tilsat D3-vitamin for herved at sikre bedre optagelse - og dette er tabletter som Multi-tabs D3 vitamin.

    Jeg håber hermed at have afklaret eventuelle spørgsmål der er omkring D3 vitamin.

    Med venlig hilsen
    Christina
  • Indstillinger
    Faktisk er jeg en smule rystet. Der er, så vidt jeg er orienteret, kun 1/ét produkt på markedet, der er dokumenteret mht indhold af D3-vitamin. Der er flere på markeder der fører sig frem - men totalt udokumenteret, ogat apotekerne finder, at det D3 vitamin der sælges i de orange dåser (som jeg selv spiser) er for dyre, måda vist skyldes, at der er for lidt fortjeneste. Apotekerne, der i gamle dage var reelle virksomheder, der tjente forbrugerne, nu er forretninger, hvor det handler om at tjene flest penge.

    Jeg har haft samme problem på et apotek, og det er desværre ikke det eneste sted der er problemer. Fx sælger apotekerne kalktabletter der kan give forstoppelse, mens der også hér er ét eller ro præparater (herunder Calcium Forte +) der er vel dokumenterede, og IKKE giver forstoppelse. Men da apotekerne tjener mest på de udokumenterede, så sælger de det. Lidt synd for de forbrugere der virkelig har brug for kalk der hjælper.

    Jeg er faldet over en hjemmeside www.d3pharmacy.dk hvor der står en del om D3-vitamin, og frem for alt, så er der tale om et vitamin, der kan anbefales af læger.

    Og - med al repsekt - så har jeg mere tillid til læger end apoteker.
    mvh hju
  • Indstillinger
    HEJ
    tak for dit indlæg.
    Godt at få billede på ,af de gode D3, ved ikke om det er de eneste der virker?
    men de har virket for mig og prisen er da nogenlunde ens på D3 tror jeg.
    De billige indeholder kun 10mg og er gode nok hvis man ikke har udpræget mangel.
    Selvom solen skinner skal jeg alligevel have 4 tabl. dagligt af 25mg eller 4000IE.
    Jeg kunne ikke drømme om at nøjes med en multitabs!! det har D3 vitaminmanglen været for pinefuld til, at gennemgå ;)
    Med hensyn til læger udskriver de da de dårlige kalktabl der findes på apoteket, så helt ufejlbarelige er de vel ikke ???
    Fortsat god sommer
    Dowling
  • Indstillinger
    Er der forskel på D3®-Vitamin og andre D-vitamin produkter?
    Faktisk besluttede jeg mig for at lave lidt mere research, og den vil jeg gerne dele.

    Denne nye viden omkring tablettilsætningsstoffer betydning for optageligheden understeger, at forbrugerens ENESTE sikkerhed ligger i at anvende et produkt, som har en videnskabelig dokumentation for optagelse og sikkerhed mod bivirkninger.

    D3®-Vitamin er det eneste D-vitamin tilskud i den nye styrke på 25 µg vitamin D3 per tablet, som er videnskabelig undersøgt både med hensyn til effekt og sikkerhed, selv ved langt højere doser end de anbefalede
    25 µg om dagen. Den suveræne optagelighed af D3®-Vitamin er påvist hos over 130 testede personer . Resultaterne af undersøgelserne er offentliggjort i det lægevidenskabelige tidsskrift Osteoporosis International og præsenteret ved lægevidenskabelige kongresser i og uden for Danmark.

    D3®-Vitamin sælges som kosttilskud i henhold til nye EU regler og forhandles KUN gennem apotekerne. På trods af, at D3®-Vitamin er det eneste D-vitamin tilskud på markedet med en omfattende videnskabelig dokumentation hører D3®-Vitamin blandt de absolut billigste på markedet.

    Og det med læger der udskriver recepter på den dårlige kalk er en god pointe. Det gælder for mange af de midler man kan (og skal) købe på apoteket, Det kunne tyde på, at læger også ligger under for reklame, og smarte sælgere. Og det får man nok næppe hverken læger eller apoteker til at erkende.
    Sommerhilsen
    hju
Log in eller Registrér for at kommentere.