Hjem Sind og psyke Angst

Perikum

Redigeret 26 januar, 2018, 13:46 i Angst
Vil gerne høre om folks erfaring med Perikum og hvilken dosis i tager.

kh

Lene
«13456712

Kommentarer

  • Redigeret 22 september, 2011, 01:47
    Hej Lene

    Jeg vil meget gerne fortælle om mine erfaringer med perikum/perikon/hyperikum (forskellige navne for den samme slags naturmedicin). Jeg begyndte for syv og et halvt år siden at tage perikon af mærket Modigen, som er apotekets mærke.

    Jeg har lidt af tilbagevendende depressioner af moderat til svær art, som var udløst af bl.a. stress og belastninger. Jeg havde ikke nogen gavn af de nyere lægeordinerede midler, som f.eks. Seroxat, Cipramil eller Zoloft. Derfor var det en nådegave, at jeg fandt perikon.

    Dengang i vinteren 2002 tog jeg Modigen i nøjagtig 4 uger, inden bedringen kom. Den kom meget pludseligt, stort set fra den ene dag til den anden. Den ene dag havde jeg en svær depression. Næste dag var depressionen væk! Jeg havde overhovedet ingen bivirkninger.

    Jeg har sideløbende fået psykologhjælp hos en psykolog, der er videreuddannet i kropsorienteret psykoterapi. Det var selvfølgelig mit mål at finde og løse de depressionsudløsende årsager, sådan at jeg ville kunne klare mig uden et antidepressivt middel.

    Men netop fordi jeg har haft så mange alvorlige depressioner, viste det sig at være meget svært at undvære et antidepressivt middel. Jeg vil nok være nødt til at tage perikon resten af mit liv. Da jeg ikke har nogen bivirkninger overhovedet, gør det imidlertid ikke noget.

    Sidste sommer trappede jeg dog ud af Modigen og var i nogle måneder helt uden perikon, og det gik fint. Det vil jeg nok gøre hver sommer for eftertiden, men i vinterhalvåret kan jeg ikke undvære perikon.

    Desværre er der det problem, at perikon i Danmark kun er godkendt til at behandle tristhed – ikke depression. Det har to konsekvenser:

    1. De fleste læger er ikke villige til at rådgive om perikon. Nogle læger siger endda, at perikon ikke virker!

    2. Den dosis, der står angivet på pakningen, er normalt ikke tilstrækkeligt til at kurere en regulær depression. Man skal op på det dobbelte, altså 3 kapsler dagligt, eventuelt 4.

    Jeg bringer et link, hvor man kan se, at effektiviteten af perikon er videnskabeligt bevist, og i artiklen fra Vitalrådet kan man også se, at man skal op på den dobbelte dosis af den på pakningen angivne.

    http://www.vitalraadet.dk/304+M509ad3d4 ... &tx_ttnews[month]=02&tx_ttnews[year]=2005


    Der findes en meget brugervenlig Internetside om perikon, som ganske vist er på engelsk:

    http://www.sjwinfo.org/

    Desværre er jeg aldrig stødt på videnskabelige forsøg, der påviser, at perikon hjælper mod angst. Og i alle de år, hvor jeg har været opmærksom på, hvad der skrives om perikon, er jeg desværre heller ikke stødt på beretninger, hvor folk fortæller, at de har haft gode erfaringer med at bruge perikon mod angst. jeg har kun set positive erfaringer, når det drejer sig om perikon og depression.

    Jeg vil lige advare om, at der er visse typer af medicin, der ikke kan forenes med perikon. Man kan få apotekets ansatte til at oplyse om, hvorvidt en bestemt medicin kan forenes med perikon. Det er f.eks. vigtigt at vide, at perikon kan nedsætte virkningen af P-piller.

    Mange hilsner

    Kamelia

    P.S. For tiden tager jeg kun 1 kapsel Modige dagligt, fordi jeg er ved at trappe ud en kort periode her i sommer. Men i vinterens mørkeste måneder tager jeg tre kapsler dagligt.
  • Hej Lene

    Jeg havde ventet, at du ville komme med en reaktion på mit indlæg. Jeg tænker, at din computer måske er gået ned, eller måske har du pludselig vundet en rejse til Langtbortistan. Ellers kan jeg ikke forklare den manglende reaktion. Jeg undrer mig, hver gang det sker, at nogen spørger om noget, og andre svarer, og der herefter ikke er bare den mindste lille reaktion fra spørgeren…

    Mange hilsner

    Kamelia :o)
  • Hej

    Har ikke været i lang Bortistand, men på Kreta.:)

    Jeg takker mange gange for dit fyldestgørende svar.

    Jeg er i overvejelsesfasen ift opstart med perikum (de er købt). Jeg forsøgte med Akarin og det kunne jeg slet ikke tåle. Jeg fik så mange bivirkninger og gik i en osteklokke.
    Jeg går til Zoneterapi og tager fiskeolie og ville derfor samtidig tage Perikum da jeg grundet stress har let/moderat depression og angstanfald.
    Er netop starte på arbejde igen med nedsat tid 3 timer om dagen. Har det nok som de fleste, at jeg er bange for at ramme bunden igen.


    kh

    Lene
  • Hej Lene

    Jeg håber, at du har haft en god ferie på Kreta :o)

    Jeg tager også fiskeolie. Jeg tror, at det er en meget god ide. Jeg har set, at den anerkendte og sympatiske psykiater Poul Videbech anbefaler fiskeolie mod depression i en artikel her på Netdoktor:

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm (om fiskeolie i råd nr. 13)

    Fiskeolie alene kan nok ikke helbrede en depression, men det hjælper den øvrige behandling til at virke. Og hjernen, og kroppen i det hele taget, har brug for de sunde fedtstoffer.

    Jeg har som sagt haft meget gode erfaringer med perikon mod depression. Du skriver ikke, hvilket mærke du har købt. De fleste mærker, der sælges her i Danmark, har samme styrke, men ikke alle, så vidt jeg ved. Jeg vil mene, at en dosis på, hvad der svarer til 3 kapsler Modigen (apotekets mærke) er passende.

    Jeg ville ønske, at der var nogle, der ville skrive om deres erfaringer med perikon som middel mod angst. Selv har jeg stort set ikke erfaringer med angst overhovedet.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Hej
    Jeg har købt en bog der hedder "behandling af stress, angst og depression uden medicin og terapi" af David Servan-Schreiber .
    den er virkelig god, f.eks. nævner han også fiskeolie, men det skal være omega 3 med den rette sammensætning. og mange andre gode forslag til hvad vi selv kan gøre mod depression. den kan virkelig anbefales.

    Jeg har selv lige købt modigen, men min læge var meget afskrækkende overfor det, så tak for forklaringen på dette :-)

    Hvornår tager i modigen, er det på tom mave eller fyldt, hvad er jeres erfaring?

    Hilsen maria
  • Hej Maria

    Jeg har også læst den bog af David Servan-Screiber, og jeg var også meget begejstret for den, i hvert fald i begyndelsen, men jeg synes ikke, at alle hans råd er nemme at følge eller få et resultat af. Dog synes jeg, at rådet om at tage fiskeolie virker overbevisende og begrundelsen er logisk. Det er det råd, jeg husker allerbedst fra bogen.

    Angående Modigen (som er apotekets perikon-mærke), så er det – efter min erfaring og ifølge alle tilgængelige oplysninger – ligegyldigt, om man tager det på tom mave eller sammen med et måltid. Dog er der enkelte, der godt kan få lidt maveproblemer af perikon. De kan med fordel tage perikon sammen med noget mad. Det skulle forebygge disse maveproblemer.

    Hvor stor dosis vil du tage?

    Er det angst eller depression, du vil behandle?

    Held og lykke med det

    Kameliadamen
  • Perikon mod depression?

    Forskning har vist, at det er bedre at tage perikon (også kaldet perikum) end lykkepiller, såvel ved moderat som svær depression. Det har bedre effekt og færre bivirkninger. Perikum har længe været godkendt som naturlægemiddel i Danmark og kan købes på apoteker og i helsekostforretninger. Men det er ikke ofte, at lægerne anbefaler perikum frem for lykkepiller, til trods for, at forskningsresultater viser, at det virker bedre.

    Lige nu befinder jeg mig i Berlin og har haft lejlighed til at se nærmere på de tyske apoteker. Her sælges der i stor stil homøopatiske præparater, endog på recept med tilskud. De har økologiske cremer og shampoer, masser af kvalitetskosttilskud. Her i Tyskland har perikum siden 1984 været officielt anerkendt og tilladt mod ”psykiske forstyrrelser, depressive tilstande, angst eller nervøs uro”. Tyske læger bruger derfor, alene i stedet for lykkepillepræparatet Fontex, 4 x oftere perikum, i forhold til danske læger. Hermed skåner de deres patienter for kvalme, træthed, impotens, mundtørhed, svimmelhed, søvnløshed, og hvad der ellers er af ubehagelige bivirkninger ved indtag af lykkepiller.

    Et usædvanligt velgennemført tysk forsøg har med germansk grundighed dokumenteret, at perikon ikke kun er på højde med lykkepillerne, de såkaldte SSRI-midler, men oven i købet bedre. Der var også langt færre bivirkninger. Perikon viste sig effektivt mod såvel svær som let depression og med god effekt.

    Forbruget af lykkepiller i Danmark er næsten fordoblet de seneste 10 år, og i dag menes et sted mellem 300.000 til 400.000 danskere at spise en pille for daglig lykke. Men spørgsmålet er, hvor lykkelige vi bliver?

    Jeg vil til hver en tid anbefale, at hvis behovet opstår, så forsøg perikon først, eventuelt kombineret med ZenBev til natten. Det sikrer en god nattesøvn samt øger dannelsen af de vigtige stoffer serotonin og melatonin, der begge har stor indflydelse på vores lykkefølelse, velvære og balance. Undgå kaffe og sukker samt hvidt brød, der kan hindre dannelsen af disse stoffer, og sørg for daglig motion i dagslyset og den friske luft.

    Noget andet vi skal være opmærksomme på, er at det perikon vi køber, skal være produceret under farmaceutisk kontrol, så du kan være sikker på, at indholdet i hver kapsel nøjagtig svarer til det der står på emballagen. Det skal også indeholde hypericin. Ofte er det nødvendigt med større doser end der står angivet på de danske emballager. I det tyske forsøg var startdosis på 900 mg. Hver anden fik efter 14 dage fordoblet dosis på grund af manglende effekt. Den normale daglige dosis er på 900-1.800 mg perikon-ekstrakt, men jeg vil anbefale, at du søger kyndig vejledning inden du begynder at behandle dig selv. Måske kender din læge til dette, så du kan søge råd og vejledning der eller han kan følge dig under forløbet. Under alle omstændigheder, så skal du være opmærksom på, at perikon kan formindske virkningen af flere former for medicin, herunder P-piller og blodfortyndende medicin. Det er fordi perikum fremmer nedbrydningen af medicinen i leveren. Så du skal under alle omstændigheder konsultere din læge, hvis du tager anden medicin.

    Szgedi A et al. Acute treatment of moderate to severe depression with hypericum extract WS 5570 (St Johns Wort): randomised controlled double blind non-inferiority trial versus paroxetine. BMJ online 11.2.2005, page 1-6. De Smet P.A.G. et al. St Johns wort as an antidepressant. BMJ 1996;313:241-2 (L). Linde K et al. St Johns wort for depression – an overview and meta analysis of randomised clinical trials. BMJ 1996;313:253-7.

    Dette har jeg læst på Anette Harbech Olesen hjemmeside - Mad For Livet. Det et online værktøj for dig, der gerne vil vide mere om madens store betydning for dit helbred. Hvis du kan li' de ting, hun laver, kan du også følge hendes indlæg på Facebook, eller tilmelde dig hendes nyhedsbrev.

    Venlig hilsen fra Dorte







    Senest opdateret: Tirsdag, 01. marts 2011 22:21




    Tilføj kommentar


    Navn (påkrævet)

    E-Mail (påkrævet)


    1000 symboler tilbage


    Send meddelelse ved opfølgende kommentarer




    Send





    JComments
  • Hej Dorthe

    Som du kan se i mine indlæg i denne debattråd, har jeg haft stor glæde af perikon, og jeg kan derfor helt tilslutte mig din anbefaling!

    Men så vidt jeg kan se, er der en enkelt graverende fejl i din tekst! Sådan som jeg forstår det, så er det en tekst, du har fra kostvejleder Anette Harbech Olesen.

    I teksten står der: ”Den normale daglige dosis er på 900-1800 mg perikonekstrakt…”

    Ja, 900 mg er den dosis, som normalt anbefales ved depression, eventuelt 1200 mg, men 1800 mg vil efter min bedste overbevisning normalt være ALT for meget. Til sammenligning kan jeg oplyse, at der på pakningen anbefales 1-2 kapsler svarende til 300-600 mg perikonekstrakt ved tristhed. Der står ikke noget om, hvad dosis skal være ved en egentlig depression, for perikon er i Danmark kun godkendt til tristhed – endnu ikke til depression.

    Derfor vil det nok også være vanskeligt at finde en læge, der er villig til at rådgive om dosis ved depression, sådan som Anette Harbech Olesen anbefaler. Lægen kan selvfølgelig sagtens anbefale perikon til tristhed, men en læge vil nødig gribes i at gøre noget, der strider mod myndighedernes vejledninger – heller ikke, selv om det endda skulle være det bedste for patienten.

    I din tekst står der også:

    ”Noget andet vi skal være opmærksomme på, er at det perikon, vi køber skal være produceret under farmaceutisk kontrol, så du kan være sikker på, at indholdet i hver kapsel nøjagtig svarer til det der står på emballagen. Det skal også indeholde hypericin.”

    Nu er hypericin et af planten perikons indholdsstoffer, så man kan vel ikke forestille sig perikon uden hypericin. Men lige præcis hypericin bruges af producenterne til at standardisere produktet efter. Når der står på emballagen, at produktet indeholder f.eks. 0,3 % hypericin, så har vi for det første en ret god garanti for, at det er standardiseret, så produktet er ens fra gang til gang, og for det andet kan vi sammenligne styrken af forskellige perikon-mærker.

    Når der har indsneget sig en fejl i Anette Harbech Olesens tekst, så tror jeg, at det skyldes to ting:

    1. Hun bygger til dels på Vitalrådets tekst, som jeg gengav i mit første indlæg. Og Vitalrådets tekst er desværre lidt forvrøvlet, hvad angår perikon-dosis. At hun i nogen grad bygger på Vitalrådets tekst, kan man se af, at hun har samme trykfejl i navnet Szegedi, som Vitalrådet har. Begge steder står der fejlagtigt ”Szgedi”. Forskeren hedder altså A. Szegedi.

    2. Det perikon-produkt, som blev benyttet i det tyske forsøg var standardiseret på en anden måde, og det forvirrer. Når man læser om forsøget i artiklen i Britisk Medical Journal, som jeg har et link til nedenfor, vil man se, at perikon-produktet WS5570, som blev anvendt til forsøget, indeholdt 0,12-0,28 % hypericin.

    http://www.bmj.com/content/330/7490/503.abstract

    De perikon-præparater, som kan købes her i Danmark er for de flestes vedkommende standardiseret, så de indeholder 0,3 % hypericin. Og det siger sig selv, at man ikke skal bruge så mange milligram perikonekstrakt, hvis det har en styrke på 0,3 % hypericin, som hvis det har en (svingende!) styrke på 0,12-0,28 %

    Summa summarum: Det er ganske vist rigtigt, at man ved en egentlig depression som en rettesnor skal tage det dobbelte af den på pakningen angivne dosis, altså 3 kapsler (eventuelt 4), svarende til 900 mg (eventuelt 1200 mg). Det skyldes, at perikon i Danmark kun er godkendt til tristhed, ikke til depression. men en dosis på 6 kapsler (1800 mg) vil normalt være ALT for meget.

    Når man i det tyske forsøg gik op på 1800 mg for en del af forsøgsdeltagerne skyldes det nok, at det perikonprodukt, man anvendte var noget svagere, end flere af de kendte mærker (Modigen, Calmigen), som kan købes i Danmark.

    Den gode, brugervenlige, engelsksprogede Internetside om perikon www.sjwinfo.org anbefaler også en dosis på 3 kapsler dagligt, i alt 900 mg dagligt af et perikonekstrakt, der er standardiseret, så det indeholder 0,3 % hypericin.

    Det kan man se her:

    http://www.sjwinfo.org/dosage.php

    Jeg vil i hvert fald stærkt fraråde, at man tager 6 kapsler (1800mg) perikon om dagen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kamelia,

    Jeg er lige for et par dage siden startet med Modigen, og jeg tager 3 piller om dagen, og jeg vil lige i den forbindelse høre om jeg bare kan tage de 3 piller på én gang, eller om det er bedst at fordele det ud over hele dagen?

    På forhånd tak!

    Claus
  • Hej Claus

    Hvis jeg var dig, ville jeg til at begynde med dele min dosis op og tage pillerne fordelt over dagen. Det har noget at gøre med, at jeg synes, at man skal gå gradvist og forsigtigt frem. Når pillerne er indkørt, er det lige meget. Så kan du godt tage hele din dosis på én gang.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Lige for en sikkerheds skyld: Har du været hos din læge, og er du blevet grundigt undersøgt, så du både er sikker på diagnosen, og sikker på, at der ikke er fysiske årsager til din depression, f.eks. D-vitamin-mangel? Det er vigtigt!
Log in eller Registrér for at kommentere.