Hjem Tænder og mund Åben debat om tænder og mund

erfaring med paradentose????????

Redigeret 22 december, 2017, 07:02 i Åben debat om tænder og mund
Jeg havde problemer med tandbylder. Tandlægen nævnte ikke med et ord paradentose. Jeg var ca 40.
Hørte om en speciel tandplejer i Århus. Hun sagde, at jeg havde haft det i ca. 20 år, den tand med bylden havde en lomme på 11 .mm
Har gået der i snart 20 år. Har brugt mindst 1 time om dagen på rensning o.s.v. på mine tænder.
Undervejs har jeg mistet 7 tænder.
Alle (tandplejer, tandlæge(r) og kæbekirurg) er enige om, at jeg holder
det perfekt.
Nu skal jeg have endnu en tand ud, hvorpå der sidder en bro (1 tand).
Så er der 3 tænder (de 3 i midten) tilbage - så kan jeg ikke længere smile,
uden at det kan ses.
En kæbekirurg siger, at der er knogle nok til at der kan sættes 2 implantater op, med et kæbehuleløft og måske ekstra knogle.
Det vil koste 43.000. Men det stopper jo ikke her.
Jeg er meget ulykkelig over det her.
Folketinget har i nogle år snakket om, at paradentosepatienter skulle have økonomisk hjælp, da det er en sygdom.
Det er nu taget af bordet alligevel.
Er der nogen, der har gode erfaringer med
1.) behandling ?
2.) økonomisk hjælp ?
Hilsen Tandfeen6

Kommentarer

  • Jeg er ikke tandlæge, så jeg kan ikke give dig et kvalificeret svar på spørgsmål 1.

    Det er imod reglerne at reklamere på netdoktor, men jeg tror det er tilladt at nævne at jeg bor i Ungarn og arrangerer tandbehandling i Budapest. Derfor har jeg et par ideer til spørgsmål 2.

    Fra det offentlige får du tilskud til behandling af bl.a. paradentose, men hvis du bliver behandlet af en dansk tandlæge så er tilskuddet allerede fratrukket når du får regningen med egenbetalingen. Fra Tandlægeforeningens hjemmeside kan du hente den gældende tabel med offentlige tilskud: http://www.tandlaegeforeningen.dk/tandl ... riser.aspx

    Jeg har haft en klient der fik allokeret et ekstraordinært tilskud på 10.000 kroner fra det offentlige til hans tandbehandling, men jeg ved ikke hvilken type sagsbehandler du skal have fat i eller om du overhovedet er kvalificeret til et ekstra tilskud, men det ville nok være værd at undersøge.

    Hvis du er medlem af Sygeforsikring Danmark, så kan du få tilskud til implantater, tandkroner - også som del af en bro - og til flere forskellige typer af paradontalbehandling. Du kan finde de gældende takster på http://www.sygeforsikring.dk/Default.aspx?ID=1266

    Hvis du bliver behandlet i et andet EU land, heriblandt Ungarn, så bliver tilskudene fra kommunen/'Danmark' ikke automatisk overført, men du har krav på de samme tilskud som hvis behandlingen var blevet udført i Danmark. Først indsender du kvitteringen/fakturaen for den udenlandske behandling til kommunen som så overfører det offentliges andel. Hvis du er medlem af 'Danmark' så insender du derefter den påtegnede regning til dem hvorefter de overfører deres tilskud til dig.

    Et implantat koster typisk fra 5.000 kroner og opefter i Ungarn og du kan få en tandkrone fra ca. 1.500 kroner. Alt efter omfanget af dit behov for opbygning af kæbeknogle er prisen fra 4.500 kroner og opefter. Hvis du føler dig mere tryg ved at tage til Sverige eller Tyskland, så kan du typisk spare henholdsvis 30-40% og 40-50% der.

    Venlig hilsen,

    Thomas
  • En behandling i Ungarn kan godt være en fin idé - men hvor der er fordele er der næsten altid også ulemper, som lige skal afvejes..

    Så inden man tager til udlandet kan det være smart lige at læse her:
    https://egdent.dk/fordele-ulemper/
  • Jeg har brugt blå Parodol Tandpasta, for at lindre smerter af samme årsag.
Log in eller Registrér for at kommentere.