Hjem Diabetes Åben debat om diabetes

Kan man sænke sit blodsukker?

Redigeret 14 november, 2016, 10:14 i Åben debat om diabetes
Jeg er for nylig blevet diagnoceret med type 2 Diabetes, og jeg købte så et blodmålings apperat, så jeg kunne holde øje med min krop. Den første måling jeg lavede (for omkring tre uger siden) lå på 8.5, og idag ligger den så på 11.7 - fastende.

Jeg synes jeg har været meget omhyggelig med at undgå for meget sukker i maden, og jeg har ikke haft søde sager i lang tid, så jeg er da naturligvis ked af at jeg ligger højt over den acceptable grænse, og jeg ville gerne vide om det er muligt at sænke sit blodsukker hurtigt - en speciel diet eller medicin? Eller om det er noget der tager lang tid om at justere sig?

Kommentarer

  • Dyrker du motion og spiser fedtfattigt?
  • For tre måneder siden. fik jeg at vide at jeg lænede mig op af en diabetes2. Mit blodsukker blev målt til 10,8 ved glukosebelastningsprøven.

    Jeg gik omgående igang med en livsstilsændring. Absolut intet sukker. I masser af produkter er der sukker f. eks. tomatketchup, sennep, citronpeber, ja faktisk alle industrifremstillede produkter indeholder sukker. Læs altid varedeklarationen.

    Morgenmad Havregrød med kanel uden sukker.

    Eller groft rugbrød uden smør eller margarine. Her bruger jeg oftest mit ene stk frugt som pålæg.

    Jeg spiser hveranden time 1 stk. knækbrød. Ingen fedtstoffer ud over lidt olie til madlavningen.

    Til middag og frokost mest fisk og masseraf grøntsager. 1 lille glas rødvin dgl.

    Mælkeprodukter på max 1%.

    Kun 2 små stk. frugt dagligt (det var det sværeste at undvære).

    Husk vand og motion.

    For mig kniber det med kræfterne til motion, men jeg møder i Fitness og gør hvad jeg orker.

    Mit blodsukker er lige kontrolleret, det var på 5,1. vægttab 9 kg.

    Prøv igen. (Jeg er 76 år). Så tab ikke modet.

    Held og lykke.
  • Det vigtigste man kan gøre for at sænke sit blodsukker, og samtidig holde det stabilt er:
    - Spise fiberholdig kost, dvs. groft brød, grove grøtsager mm
    - Spise fedtfattigt
    - Motionerer
    - Spare på kulhydraterne

    Spiser du meget frugt?
    For frugt får blodsukkeret til at stige relativt meget. Derfor er det vigtigt at nøjes med et stykke frugt ad gangen, og ikke mere end 2-3 stykker om dagen.

    Jeg vil anbefale dig at få en henvisning til en diætist, som kan vejlede dig i at få en kost, så netop dit blodsukker bliver mere stabilt.
    Vi er alle forskellige, så derfor reagerer vi også forskelligt på tingene. Derfor v betyder individuel kostvejledning meget.

    Jeg vil også anbefale dig af kigge forbi www.diabetes.dk som er Diabetesforeningen i Danmark.
    Der kan du også finde gode råd.
    Der kan du desuden købe kogebøger.
    På denne side kan man også bestille et "indkøbskort" som har en meget god vejledning til hvad man skal kigge efter i varedeklarationen.

    Håber du får dit blodsukekr mere stabilt.

    MVH
    Louise
    -Type 1 siden 1994
  • Min mor fik konstateret type 2 diabetes for et par år siden..
    I den forbindelse fandt vi ud af at, det kan være svært at undgå alle former for blodsukker skadelige sødemidler -
    i f.eks. sukkerfri færdig retter ell. sukkerfri slik m.m..

    Derfor lavede jeg et websted der kan hjælpe med sorterer i blodsukker skadelige sødemidler sukkerfilter.dk ..

    her kan du selv efterprøve om et produkt eller en opskrift indeholder nogle af de sødemidler der påvirker dit blodsukker..
    god fornøjelse..
  • Kassiakanel (Cinnamomum cassia) indhold af methylhydroxy-chalcon-polymeren (MHCP) har en positiv effekt på kroppen. Kanelen bruges til behandling af type 2-diabetes, fordi den forsinker tømningen af maven og forbedrer glukoseoptagelsen, hvilket igen sænker kolesterolniveauet og nedsætter forhøjede triglycerider: http://sundhedsposten.blogspot.dk/2016/ ... kanel.html
  • Redigeret 9 december, 2023, 16:14

    +1 NuviaLab Sugar Control - https://nuvialabsugarcontrol.dk Veldig bra produkt!

Log in eller Registrér for at kommentere.