Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Bliver fed af Cymbalta

Redigeret 5 marts, 2013, 05:59 i Forslag og kommentarer
Hej jeg har siden November fået Cymbalta, kan se andre også har svede ture, mine kommer når jeg sover med det resultat jeg somme tider skal og og skifte senge tøj midt om natten :(

det er dog ikke det værste det er at jeg tager meget på af dem selv om jeg passer på hvad jeg spiser, pillerne og samtaler med phsygolog hjælper mig meget, dog går det mig på at jeg tager sådan på det er jo ikke ligefrem noget der giver selvtildes af man ligner en fodbold med ben og arme :(

Nogle der kender nogle andre piller der ikke giver lige den bivirkning ?

Kommentarer

  • Kære 67’er

    Det er et stort problem, at antidepressiv medicin ofte har så mange ubehagelige bivirkninger. De fleste af bivirkningerne aftager som regel efter et stykke tid, men ikke i alle tilfælde, og mange døjer ligesom du med, at pillerne får vægten til at stige.

    Så vidt jeg ved, er der denne risiko for vægtstigning ved alt lægeordineret antidepressiv medicin. Men det er individuelt, om man tager på. Nogle tager på af ét middel, men ikke af et andet. Så du kunne eventuelt skifte medicin, men da man ikke kan vide på forhånd, om du vil tage på af den medicin, du skifter til, er det ikke let.

    Det er også min inderlige overbevisning, at man, når man har fundet noget, der virker, skal være meget forsigtig med at skifte til et andet antidepressivt middel. Du skriver, at Cymbalta har hjulpet dig, og det er jo dejligt :o)

    Imidlertid findes der et antidepressivt middel, der ikke har overvægt som bivirkning, nemlig naturmedicinen perikon.

    Jeg har for nylig i et andet indlæg her på siden anbefalet perikon. Jeg er klar over, at mine oplysninger om perikon tilsyneladende af nogle opfattes som en provokation. Nogle mennesker tror, at naturmedicin er virkningsløs. Men de videnskabelige data siger altså, at perikon er mere effektiv end de almindelige lægeordinerede antidepressiver (som påvirker ét signalstof, nemlig stoffet serotonin) og på linje med de tricykliske antidepressiver, som påvirker to signalstoffer, nemlig serotonin og noradrenalin, og som bruges mod svær depression.

    Cymbalta er af den type, som påvirker to signalstoffer. Jeg kan derfor forstå, at du har haft en svær depression. Som sagt mener jeg, at man i forvejen skal være meget forsigtig med at skifte, når man nu har fundet noget, der faktisk hjælper. Og når man har haft en svær depression, skal man være endnu mere forsigtig.

    Men vægtstigningen kan være så stor en belastning, at du er nødt til at overveje at skifte. Og i den situation er det rart at vide, at der findes et effektivt antidepressivt middel, der normalt ikke har bivirkninger overhovedet, og altså heller ikke giver overvægt, nemlig perikon. Du kunne jo drøfte sagen med den behandlende læge. I Tyskland bruger psykiaterne faktisk perikon som førstevalg mod depression.

    Hvis det var mig, ville jeg dog under alle omstændigheder vente et antal måneder med at skifte.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Hej tak for dit meget udførlige svar.

    Vil da klart snakke med min læge om det der, er det noget man kan få på recept eller købes det i helst shops ?
  • Hej igen 67’er

    Det antidepressive middel perikon kan købes som håndkøbsmedicin på apoteket, i Matas og i helsekostforretninger.

    Jeg bringer lige de links, som jeg også bragte i det andet indlæg her på siden, hvor jeg omtalte perikon. Der er tale om artikler, hvor virkningen af perikon sammenlignes med lægeordineret antidepressiv medicin. Det er samme tyske videnskabelige forsøg, der omtales begge steder, men jeg synes, at det er vigtigt at lægge mærke til, at lægernes fagblad ”Ugeskrift for læger” viderebringer disse videnskabelige fakta (den lille artikel til sidst i det andet link).

    http://www.vitalraadet.dk/304+M509ad3d4 ... &tx_ttnews

    http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p ... 5_12_47017

    Jeg synes, at det lyder som en god ide, hvis du drøfter sagen med din læge.

    Mange hilsner

    Kamelia
  • Jeg har gennem længere tid fået citalopram, som har hjulpet mig mod en voldsom grådlabilitet, der havde en tendens til at dukke op på de mest upassende tidspunkter, men en egentlig depression vil jeg ikke kalde det. I samme periode har jeg taget ca. 10 kg på oveni de 100 kg jeg allerede vejer. Da jeg løb tør for citalopram for snart 3 uger siden, fik jeg ikke bestilt en ny recept, og det gik fint en uges tid, men så kom konsekvenserne: jeg bryder ud i krampegråd ved det mindste, sommetider endda helt uden forudgående årsag. Men jeg vil SÅ gerne finde et alternativ og håber, perikon er svaret på mine bønner... mon det osse hjælper mod grådlabilitet?
  • Cymbalta - http://оnlinеchеаppills.com Jeg mоdtog min bеstilling til tiden og pillerne virker rigtig godt.
Log in eller Registrér for at kommentere.