Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Fedme.

2

Kommentarer

  • Kære Kathinga, Lotte og Kameliadamen.

    Mit bud på det stigende problem fedme er:

    Som Lotte skriver præfabrikeret mad, men også manglende fysisk aktivitet, drikkevarer.

    I gamle dage fandtes ovenstående ikke. Jo drikkevarer men slet ikke i de mængder som vi ser det idag.

    Tænk på dengang hvor vi ikke brugte timer med at kigge på TV, vi sad heller ikke i timer foran en computer, de færreste havde siddestillende arbejde, vi cyklede eller gik, vi havde ikke vaskemaskiner, opvaskemaskiner, de fleste havde ikke bil, og havde de en brugte de den oftest i mindre omfang end vi ser det idag.

    En storvask var dengang hårdt fysisk arbejde.

    Derfor.

    Blot mit bud.

    Men for en god ordens skyld: Jeg ønsker bestemt ikke de gamle dage tilbage.

    Venligst Leonine
  • Hvad er det, vi ikke kan få øje på ?
    For at sammenligne: I Søndagsavisen 29-31 maj side 16 "Læsning i farver". At tænke sig, at løsningen på læseproblemer var så let, jeg kan sørge ved tanken om alle de stakkels mennesker, der livet igennem ikke har kunnet lære at læse, fordi bogstaver på hvidt papir er som vrimlende myrer. Løsningen var bare et farvet transparent lagt over bogen, så opførte bogstaverne sig normalt. Jeg selv har fået svært ved at læse ugeblade med farvet baggrund, men det er jo et aldersproblem.
    Så er det, jeg tænker - for jeg ville gerne "løse fedmens gåde" - at der må være noget, som ligger lige for. Kan det være ligesom med bogstaverne, måske. Mon fede mennesker ser maden på en anden måde, i andre farver ?? En anden smags-sans?
    Ja, ja, jeg ved den er langt ude.
    Brainstorming, kom med bud. Gerne meget skøre indfald.

    Hilsen Kathinga

    PS: Jeg lægger den også ind på "Overvægt".
  • hejsa
    For lidt søvn er med til at øde overvægt.
    og så tror jeg at vores tanker er meget vigtige,både negative og positive,psykisk problemer kan jo gå hen og gi fysisk problemer,så måske der kan være noget der ,ang. fedme også .

    mor1967
  • Hej, du har noget af en pointe der - med for lidt søvn.
    Alene det, at jeg sidder her sent på aftenen, også meget senere, bevirker jo at jeg ind imellem spiser lidt m.v. - samt en dårlig vane (når man som ældre skal oftere op om natten) med at kigge i køleskabet. Fordi man måske er tør i munden.
    Du har også ret i det med at tænke positivt. Så behøver man altså ikke trøstespisning.

    Så har jeg tænkt på, at før i tiden fik vi ikke bestrålet mad/frugt. Disse stråler kan sikkert ødelægge een af vores mekanismer. Jeg har det faktisk godt med fordøjelsen i denne tid, hvor jeg spiser jordbær med fløde. Danske jordbær er ikke strålebehandlet, det siger sig selv.

    venlig hilsen
    Kathinga
  • Hej alle.
    Jeg har nu aldrig været overvægtig, men jeg har også altid haft et legemligt arbejde.
    Men med overgangsalderen kom der altså, det man kalder hormonkilo på sidebenene, det har jo noget med hormoner at gøre, og det sker for mange i den alder.
    Det jeg har oplevet det er, at når jeg har været forelsket, så er der altid røget mindst 5 kg.
    IKKE fordi jeg mistede appetitten, jeg spiste som jeg plejede, men der må jo være en forklaring på det ?
  • Jeg er sådan set ikke i tvivl om at positive og glade ting i ens liv, påvirker alle kroppens funktione i positiv retning.

    Når man er glad og livet fungerer optimalt, så har man mere overskud. Hvis man fungerer dårligt, er selv de små ting en overvindelse at gennemføre.

    Dermed skal så absolut ikke være sagt, at overvægtige har et dårligt liv - slet, slet ikke, der er mange andre faktorer, der spiller ind.

    Men - man siger jo, at hvis man f.eks. skal tabe sig, holde op med at ryge osv., så skal man altså ikke påbegynde det på et tidspunkt, hvor man har alt muligt andet at tumle med, så derfor betyder det da noget for resultatet af et vægttab, - eller et rygestop - hvordan man ellers har det i sit liv.

    Jeg tror desværre ikke at problemet fedme, som er emnet i denne tråd, er sådan "bare lige" at finde en enkelt lille ting, der løser det.
  • I mange tilfælde spiller arveligheden ind, vi ser jo magre personer som nærmest ÆDER, jeg husker en kvinde fra mit arbejde, kæmpe skiver fed flæskesteg og jeg ved ikke hvor mange skiver rugbrød højt belagt, der blev spist til frokost, men det var mange!
    Hun var ikke slank, nej hun var radmager.


    http://newz.dk/forskere-finder-fedme-genet

    Forskere finder fedme-genetVia UT Southwestern, af Pernicious
    5. sep. 2007 11:30Forskere, ved det medicinske center i UT Southwestern, har fundet ud af, at et enkelt gen bestemmer om en person har tendens til at blive fed eller ej.
    Faktisk er selve fundet af genet ikke nyt, da det blev opdaget for mange år siden i frugtfluer, af en studerende på Yale universitetet. På daværende tidspunkt vidste man dog ikke hvordan genet virkede.
    Genet hedder Adipose og forskerne fra UT Southwestern testede hvordan genet påvirkede blandt andet frugtfluer og mus. Ved at manipulere med genet, kunne de tænde og slukke den og derved se dets indvirkning på dyrerne.
    Det er mangel på adipose-genet som gør at fedtforbrændingen bliver dårlig. Ved test på mus som fik forhøjet mængden af genet, kunne forskerne konstatere at selvom de spiste lige så meget eller mere end almindelig mus, så tog de ikke på i vægt, ligesom deres insulin produktion var bedre - hvilket forhindrer sukkersyge.
  • Vera, det der fedme-gen, jamen det lyder da rigtigt. Hvordan finder man ud af, om der blev forsket videre med det ?

    Men den magre dame må have haft spiseforstyrrelse, hun har sikkert kastet det hele op igen.
  • Jeg fandt et link mere:

    http://www.berlingske.dk/article/200704 ... 104140970/

    Dellerne ligger i vores gener, har en gruppe britiske forskere påvist. Opdagelsen af et FTO-gen viser vejen, til hvorfor mennesker tager forskelligt på i vægt.

    Med hensyn til hende fra mit arbejde, så er jeg helt sikker på, at hun ikke kastede maden op igen, hun sagde selv, at hun kunne spise alt og rigeligt, uden at tage på i vægt.
    Hvor tit ser man ikke en familie, bestående af far - mor og børn, og hvor moderen og børnene er virkelige overvægtige, mens faderen ligner en streg i luften.
    De får sikkert den samme kost, men faderen har ikke fedme-genet.
    Og jo, han spiser lige så meget, man ser dem også ved grillbarer og pølsevogne, som det sker vi besøger, når vi lige skal have stillet den værste sult, på vej hjem fra en tur med campingvognen.
  • Vi har vel forskelligt stofskifte - nogle bruger mere "benzin" end andre. Jeg synes også at det ændrer sig med alderen, man "tåler" mindre.
    Men problemet i samfundet er at folk bare æder for meget og for meget energirigt skidt, der ikke mætter.
    Fødevareindustrien er skruppelløs, de har slet ingen samvittighed - har selv været i branchen i en periode. Det er kun vores lovgivning og fødevarekontrol, der forhindrer dem i at komme bæ (undskyld) i de kulørte indpakninger.
    Vi første kagepulver. Når vi skulle have et nyt produkt, fik vi en husholdningskonsulent til at bage de lækreste kager med smør, æg, ægte vanilje osv. fra mormors kogebog. Fødevareingeniøren analysede kagen og lavede en kopi af mel, bagemiddel og smagstilsætninger. På pakken stod der, at kagen ville smage som mormors, hvis man kom lidt ægte smør i. Hurrah
    Bagved design af marketingsmateriale stod psykologer - ja der findes en ting som hedder "svirper", en plaststrimmel med en kulørt skive for enden. Den sidder på displaykassen til varen og når vi går forbi, fanges vores øje af den vippende plastskive med "Nyt" eller lignende.
    Konklusionen er at vi burde alle købe basismad og lave ting nogenlunde fra grunden, på den måde havde vi styr (nogenlunde) på hvad der røg indenbords.
    Men det er ikke bare lige sådan vel, når man står der og er småsulten, træt og lidt stresset. Så kunne en masse fødevare forbydes, men derved kvæles vores frihed til selv at bestemme.
Log in eller Registrér for at kommentere.