Hjem Astma og allergi Allergi

Øjenallergi mod makeup! HJÆLP

Redigeret 31 januar, 2010, 06:04 i Allergi
HJÆLP, HJÆLP, HJÆLP

Hej, jeg er en pige på 17 år der har haft øjenallergi i over et år nu. I starten var det rigtig svært at finde frem til hvad jeg egentlig var allergisk over for, men nu er jeg nået frem til at en af du hovedsaglige grunde er makeup. Jeg går ikke længere med makeup til dagligt, da det påvirker mine øjne rigtig meget. De klør, bliver hævede, mine øjne og øjenlåg bliver røde. Det føles nogengange som omjeg har sand i øjnene, og andre gange har jeg bare lyst til at kradse dem ud fordi de klør så meget! Jeg vil gerne kunne have lidt makeup på når jeg går i byen, men det kan jeg slet ikke uden at de bliver helt røde og hævede.
- Er der nogen der har nogle erfaringer?
- Eller nogle bestemte makeupprodukter de kan anbefale?
- Jeg har læst om nogle der har haft succes med akupunktur, men det var kun med pollenallergi. Er der nogen der har nogle erfaringer indenfor det område, som reagerer over for makeup i øjnene?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig, da det næsten er helt umuligt at finde informationer om det. Og føler mig lidt alene om at reagere så voldsomt overfor makeup i øjnene. ALT vil være en hjælp :)

Kærlig hilsen Helene

Kommentarer

  • Svært spørgsmål... Men måske kan du få nogle make-up prøver i de større parfumerier? Få lagt en lille prøvemake-up med nogle gode mærker?

    Det, du nok generelt skal gå efter, er gode mærker uden for mange tilsætnignsstoffer. Personligt har jeg gode erfaringer med Clinique - men hvis produktet indeholde det stof, som du ikke kan tåle, er du lige vidt. Hold dig fra de sorte mascara'er - der er nikkel i. Lad være med at bruge "natur" makeup - det indholde ofte mange problematiske stoffer, som nogle tror ikke er skadelige blot fordi de er i naturen - og så simpelt er det desværre ikke.

    Du kan evt. få farvet din øjenvipper, så slipper du for mascara.

    Og ellers må du glæde dig over, at det rene look er ved at komme på mode :-)
  • Tak for gode råd.

    - Ja, jeg har nemlig også overvejet at få farvet vipperne, men det er bare en smule risikabelt, for der er vel også en masse kemikalier i?
  • Ja, det er der selvfølgelig men du sidder kun med det i kort tid. Prøv at spørge kosmetologen om hendes erfaringer og ellers prøv at hør din læge ad.
  • Hej
    Jeg fik pludselig kløende og røde øjne og troede i første omgang at det var mine kontaktlinser, men fandt efter længere tids afprøven ud af at det var min makeup. Jeg bruger nu mascara og øjenblyant fra clinique og har ingen problemer. Jeg håber at du også kan bruge det. Held og lykke
    Lene
  • Hej med dig.

    Jeg har også selv store problemer med at tåle parfume og tilsætningstoffer i make-up - men har nu efter en del år, fundet frem til noget som virker for mig.

    Jeg bruger mineral-makeup fra Youngblood eller Jane Iredale.

    Pga. allergi i øjnene bruger jeg mascara fra Jane Iredale (indeholder ikke alle de problematiske stoffer, som andre gør.)

    Produkt info:

    En mild formel, som ikke indeholder lak, schellak eller petroleums baserede produkter. Tværes ikke ud og sætter sig ikke i klatter. Tårefast. Vi har god feedback fra kunder, som i årevis ikke har kunnet bruge mascara pga. allergiske reaktioner. Findes i sort og brun og er udstyret med en hul fiberbørste. Det er den dyreste børste på markedet, men den er det værd! Den er symmetrisk, giver en jævn dækning og adskiller vipperne.

    Jeg har også haft rigtig gode erfaringer med Clinique's produkter - men bruger også fx øjenskygger fra GOSH, der heller ikke er fyldt med al mulig skidt. Og i øvrigt er til at købe for penge.... allergi kan jo godt være en dyr "fornøjelse" når alting skal skiftes. Suk.

    Håber det var til inspiration :-)

    Mvh Theresia
  • heysa:)
    jeg har haft samme problem.
    desværre garanterer "allergitestet" ikke at det ikke kan give allergi. du kan nemmelig ikke finde noget make-up der overhovedet ikke indeholder nogen af de skadelige stoffer der kan give allergi, da de "sikre" holdbarheden af produktet. de dyre mærker i matas er bedre end de billige, ja, men de er stadig ikke helt gode, især ikke når det lyder til at du reagerer ret voldsomt:S

    der findes sådan nogle helse butikker, eller hvad de nu hedder, rundt omkring, og de sælger naturmakeup, og prisen er heller ikke slem.
    jeg bruger et mærke der hedder "Lavera" - naturkosmetik, og hvis du bor i nærheden af Hillerød kan det købes hos "klidmosteren".
    hjemmesiden er her anyway:
    http://www.klidmosteren.dk/?pid=19

    held og lykke:)
  • Mange tak for alle de gode råd.
    De er til STOR hjælp for mig!

    Kh Helene
  • kære helene ! Jeg genkender din voldsomme allergi overfor øjenmakeup og har prøvet et utal af produkter - desværre afsløres allergien ofte først efter et og oftest først efter tre døgn , dvs. at en testblyant i butikken ikke viser noget.Ud over røde rande og kløen har et meget sløret syn været følgerne og disse ubehag varer 8-10 dage sluttende med at hudstriber på øjenkanterne falder af som havde man været forbrændt. Diverse butikker har endnu ikke solgt mig noget godt trods de mange gode - og ofte dyre - bud de har givet mig ; sidst et japansk mærke Shiseido - her gik der kun 1 døgn før ubehag meldte sig. Jeg har stillet spørgsmål til firmaer - men ikke fået svar tilbage.
    Nogle har fortalt mig, at de blå farver er særlig kritiske!??
    Der er gået lang tid siden dit indlæg er skrevet - såååå måske er der kommet nye erfaringer til - jeg venter spændt . PS. jeg har brugt øjenkohl (blå) i over 20 år og undrede mig over, at det første produkt, jeg måtte kassere, var købt i APOTEKETS makeup- butik.
  • Hej Jer derude.
    Jeg vil komme med lidt erfaringer fra mit eget allergiproblem med øjnene. Jeg er 58 og har brugt makeup siden jeg var 13-15 år.
    Jeg begyndte at få allergi for over 3 år siden på øjenlågene og fornemmede det måske var sort eyeliner. Efter noget tid fik jeg lavet printets hos hudlæge med nogle af de produkter jeg brugte dagligt. Slog ikke ud på noget af det men på nikkel, lidt græs og epoxy?! Jeg tænkte så at det ikke var al makeup men måske enkelte jeg ikke ku tåle og begyndte at føle mig frem. Men det har så vist sig med tiden at være flere og flere produkter der generede. Har brugt en MASSE energi på at finde ud af hvad jeg ikke ku tåle og brugt udelukkelsemetoden. Men ikke fundet synderen endnu. Har læst en MASSE om de ingredienser man skal undgå og fik downloadet Kemiluppen til brug ved nyt køb. Vil bare sige: det RIGTIG svært at hitte ud af og en jungle at bevæge sig rundt i! Har nu læst en masse på astma-allergi.dk , som bl. skriver om de problematiske allergifremkaldende stoffer som: krom, nikkel og kobolt som er metaller, som for de fleste er allergifremkaldende. Men jeg fik et lille håb da jeg læste at der er nu endelig er kommet makeup og hudpleje med astma-allergimærket Blå Krans. Der fås indtil videre, BB ansigtsolcreme fra Matas’ Stribede sortiment og tre slags mascaraer fra det danske firma Løwén Copenhagen. Det var blot lidt info men vil meget gerne hører fra andre der har samme problemer. Linket fra astma-allerg: https://www.denblaakrans.dk/makeup Hilsen Anne

Log in eller Registrér for at kommentere.