Hjem Muskler, led og knogler Fod- og knæskader

nyt knæ ?

Redigeret 23 juli, 2017, 06:12 i Fod- og knæskader
Hej.

Jeg er blevet indstillet til et nyt knæ pga. stærk slidgigt, jeg er 58 år.

Jeg er bare vildt meget i tvivl om jeg skal gøre det, nogen dage gør det så ondt jeg næsten ikke kan gå, andre dage kan det gå nogenlunde.

Erfaringer fra andre ville være gode at høre, jeg syntes det er et stort indgreb.

Kan/bør jeg træne hos fys. de dage mit knæ gør ondt, eller skal jeg vente ?

Man skal jo helst være i nogen lunde form før en evt. operation, ikke ?

Al info om et nyt knæ vil være rart, tak.
«13456717

Kommentarer

  • Hej.

    Tøv ikke, jeg er en kvide på 41 år. Fik mit nye knæ den 3/2-09.
    Jeg vil ikke lyve for dig, JA det er en stor omgang og det gør også ondt.
    Selv har jeg haft smerter i de sidst 10 år, men de smerter man får efter er på en helt anden måde. Du skal indstille dig på træning, træning, træning.
    Selv er jeg lige kommet hjem fra genoptræning i Spanine, kan anbefales.

    Held og lukke med knæet.
  • Der er ingen tvivl om at du skal sige ja tak til at få et nyt knæ. ;o)

    Jeg er en kvinde på 48 år og jeg har selv fået nyt knæ i januar i år - efter tre års smertehelvede. Det er hårdt, specielt mentalt, fordi man er ekstremt afhængig af andre mennesker det første stykke tid. Og selvfølgelig en del smerter. Jeg havde specielt mange smerter om natten, fordi der slapper musklerne af.

    Du skal være hård ved dig selv under genoptræningen. Presse dig selv så hårdt du kan. Mine "medpatienter" til genoptræningen fortalte mig at de havde været ude for nøjagtig samme forløb som jeg og at det var ganske normalt.

    Nu, fire måneder efter har jeg det rigtig godt. Har kun ganske få smerter og det er fordi nervebanerne og musklerne er ved at finde sammen igen. Og min livskvalitet er blevet meget bedre uden de konstante smerter. Der er selvfølgelig ting man aldrig kommer til igen. Man kan ikke løbe - kun svømme og cykle. Men, det er det hele værd. Jeg skal have det andet knæ udskiftet på et tidspunkt og nu ved jeg jo heldigvis hvad jeg går ind til. ;o)

    Held og lykke. ;o)
  • Jeg er en kvinde på 61 år, 8-9 fik jeg nit nye knæ, jeg var som dig også meget i tvivl, og smertefri er jeg langt fra endnu, om jeg nogensinde bliver det, det siger de kloge jo at jeg gør, jeg skal bare træne, og det gør jeg også meget, men mit ben hæver og det gør det jo ikke ligefrem nemmere, jeg går til fys. 2 gange om ugen, det er da også blevet lidt bedre, så man skal nok bare være tålmodig.
    Det ville være så skønt at kunne alt det man gerne ville.
    Held og lykke til dig.
  • Åh hvor blev jeg glad for at finde denne side! Jeg er 69-kvinde-og har lige fået et nyt venstre knæ for 1 måned siden. Det gør dog bare ustyrlig ondt-endnu, men sikken trøst at høre ,at i andre også har haft det og nu har fået det bedre. Mit er også især om natten , jeg vandrer hvileløst rundt og skifter isposer, som hjælper og giver lidt fred i et par timer. Jeg vil gerne spørge de "prøvede" hvor længe i spiste smertestillende medicin og hvilken slags? Jeg tåler ikke ret godt stærk medicin ,men har fået OxyContin 10 mg +3 Panodil Retard kl 8 og kl 20. Istarten desuden en pille der viste sig at være mod epilepsi.Den lagde jeg hurtigt,da jeg fik det dårligt af den. Jeg er ved at trappe ud af morgenpillen (Oxy C) men er det for tidligt? Jeg træner alt det jeg magter herhjemme og gik 2 mdr hos fys FØR operation, da jeg var til kikkertoperation for et halvt år siden i samme knæ. Nu venter jeg på at FÅ PLADS HOS DET OFFENTLIGE til genoptræning.
    Mange venlige hilsner Ellen
  • Jeg er en mand på 70 år der efter flere år med smerter i mit knæ blev indstillet til et nyt, på Kolding sygehus.
    Efter en aflysning pga. et akut problem, blev jeg opereret onsdag d.19 maj,blev hjemsendt fredag 21 maj og gik en lille tur med vovse lørdag d.22 maj og derefter den sædvanlige luftetur 3 gange daglig a. ca. 1 km.
    Jeg har stort set ingen problemer haft, bortset fra jeg er blevet behandlet for rosen. Det eneste der bekymrer mig lidt er at mit knæ "snakker/knirker"lidt her godt 4 uger efter operationen.
    Jeg gik i mange mrd. med store bekymringer om hvad jeg da skulle gøre når jeg kom hjem og ikke kunne lave noget. Jeg slår græs, cykler går ture uden
    jeg får særlig mange smerter,jeg er langt fra at være en hård negl,vel snarere en tøsedreng med 10-15 kg.overvægt.
    Af smertestllende, har jeg kun taget det ordinerede og tager stort set ingenting mere.
    Alt dette for at berolige de som er i tvivl, velvidende om at jeg måske bare har været heldig.
  • Redigeret 20 juni, 2010, 04:42
    Hej.

    Jeg er en kvinde på 61 år. Jeg fik for 4 år siden 2 nye knæ med 5 mdrs. mellemrum , først venstre ,så højre .
    De første 2 måneder havde jeg også mange smerter og kunne heller ikke sove om natten, det var et sandt HELVEDE ,det med at det skurrer i knæene er ganske normalt, det er bare ikke alle der får det at vide.
    Jeg havde det meget værre med det første knæ end det andet , så det er forskelligt.
    Jeg vil anbefale alle der får tilbudt det at få nye knæ,jeg ventede også længe og det blev kun værre.
    Efter 2 måneder kunne jeg for første gang i 10 år gå på trapper.
    Det er nu 4 år siden og jej har det stadig virkelig godt.
    Man skal bare være opmærksom på at genoptræning er lige så vigtigt som de nye knæ og det SKAL starte allerede få dage efter operationen.Det er desværre ikke alle steder de er så villige med at tilbyde det. Så må man som jeg måtte desværre selv betale,det er altså meget vigtigt.
    En ting jeg har opdaget efter at jeg har fået nye knæ er meget mystisk, men jeg har ALDRIG hovedpine mere, kan det have noget med det materiale de sætter ind at gøre? Har andre prøvet det samme( evt. med ny hofte). Der er ikke nogen der hele sit liv har lidt så meget af hovedpine som mig-inden jeg fik nye knæ.

    Mange Hilsner INGE LISE.
  • Hej.

    Ja der er nogen som er tidligere ude af det smertestildende end andre. Jeg tog det i ca. 2 måneder.
    Til ellenmarie kan jeg fortælle at jeg fik nogen gigtpiller der hedder TODOLAC. Dem har jeg været meget glad for.
    De epilepsipiller du taler om er måske GARPAPENTIN ( ved ikke om det er stavet rigtigt) Dem fik jeg også ca. 3 uger efter operationen
    hvor jeg skulle tage dem sammen med panodil (de er rigtigt til epilepsi, men er også meget virksomme ved operationssmerter).
    Du må selvfølgelig ikke tage TODOLAC sammen med noget andet, jeg brugte dem inden jeg blev opereret og da jeg efter 3-4 uger var ude af det værste syntes jeg de var gode.
    Jeg tager stadig en en gang imellem, men det er meget sjældent. Man kan godt blive øm en gang imellem, men jeg har aldrig smerter.

    INGE LISE.
  • Hej og tak til Terkild og Inge Lise for jeres kommentarer, Dejligt at det kan gå SÅ godt for nogen, som feks. Terkild.
    Den 7 Juli er det 3 mdr siden jeg blev opereret og jeg har STADIG mange smerter.dog mest om natten , hvor det banker og jager gennem knæet og op i lår og hofte. Har sluppet medicin , men talt med læge idag ,der siger at jeg skal tage til natten,da jeg ikke har fået sovet en eneste nat igennem i alle tre måneder. Jeg er først begyndt træning efter 2 1/2 mdr.(fik først tilbud da) men har som sagt trænet hjemme og jeg går fint,men kan IKKE dreje benet med rundt på cykel. Nu er jeg blevet sendt til genoptræning i varmtvandsbassin-hvilket jeg ser frem til (torsdag) Mit ben er meget hævet, så det bliver nok ikke bedre før hævelsen er væk. Måske det hele har noget at gøre med en kikkertoperation 5 mdr før udskiftning af knæ.
    Mange hilsner fra Ellenmarie
  • Nu er der efterhånden gået 1½ år siden jeg fik mit nye knæ og det går stadig godt. Dog er hævelsen i knæet ikke faldet helt og formentlig gør den aldrig, siger lægerne.

    Som nogle skriver herinde så knirker det i knæet og det er helt normalt har jeg fået at vide. Mit knæ klikker når jeg går og det er fordi der er sat kiler ind i knæet. Lyden vil aldrig forsvinde, men man vil dog "glemme" lyden med tiden.

    Med hensyn til smertestillende så er det jo forskelligt fra person til person. Selv spiste jeg ikke smertestillende ret længe - simpelthen fordi jeg ville vide om jeg egentlig fik det bedre. Jeg følte ikke at jeg kunne vurdere det hvis jeg hele tiden var på smertestillende. Efter tre ugers tid tog jeg kun noget smertestillende til natten og inden jeg startede på job igen efter 3 måneders sygeorlov, så var jeg fri af alt smertestillende. For øvrigt så var det der virkede bedst på mig nogle piller der hedder Dolol. Har talt med flere som også har haft gode virkninger af dem.

    Og til Ellen Marie vil jeg blot fortælle at jeg heller ikke kunne bøje mit knæ før jeg kom til genoptræning. Og endda først tredie gang jeg var der. De andre fortalte at det var ganske normalt. For øvrigt skal man tilbydes genoptræning inden for den første måned efter operationen - ellers skal man klage til Sundhedsudvalget i ens kommune.

    Men, alt i alt har det været den bedste beslutning i mit liv at få et nyt knæ. ;o)

    P.S. Man skal jo lige herinde være opmærksom på om man har fået et helt nyt knæ eller kun udskfitet en del af det. Et helt nyt knæ med metal i midten, gummi på hver side og kiler i siderne - det tager jo væsentlig længere tid at komme over (og flere smerter) end det der kaldes et halvt knæ. Jeg har selv fået et helt nyt knæ.
  • Kære hende her!!!

    Tak for dit indlæg. Det lyder rimelig godt, at der er gode muligheder :)hjælper

    Nu er det snart 4 mdr. siden for mit vedkommende-med et HELT nyt knæ og jeg er ikke på toppen, men det går bedre. Især varmtvandstræningen har hjulpet mig. Jeg kan stadig ikke cykle, men træner på det. Fyssen siger ,at det er fordi mit ben stadig hæver MEGET hen ad dagen, så kan det ikke komme helt rundt. JEg og flere jeg træner med, har en fornemmelse, som om vores protese er 2 nr. for stor! Det spænder MEGET, meeen... der er nok også forskel på alder hvor man bliver opereret og hvor længe man har gået forud, med dårligt knæ. Jeg har ikke slemme smerter mere, bliver bare ekstrem træt i benet, hvis jeg har gået tur. Ibrufen hjælper på mig, men må ikke tages mere, da maven ikke kan klare det. Det er svært at komme op og "starte" om morgenen.Benet skal ligesom igang. Er det noget der fortsætter altid??
    Mange venlige hilsner Ellenmarie
Log in eller Registrér for at kommentere.