Hjem Ældre Åben debat for ældre

Vædske

AnonymousAnonymous
Redigeret 2 juni, 2009, 10:20 i Åben debat for ældre
hvor meget vædske drikker du om dagen
ikke øl -vin -og sritus---nej regulær vædske --såsom vand -mælk---
hvor meget har kroppen brug for ----

Kommentarer

  • Man skal faktisk drikke ca 1½ liter om dagen! Vand, saft el.lign.

    Det har vi mennesker, især ældre, utrolig svært ved. Et meget stort antal af indlæggelser af ældre mennesker, der falder om, skyldes væskemangel.

    Det første, der gerne sker ved indlæggelse ved sådanne anfald, er at der bliver lagt et væskedrop. Efter et par dage "danser" man så ud af sygehuset igen.

    En stor del af ældre, der er konfuse, er konfuse, fordi de ikke får væske nok. Jeg kan f.eks. tydeligt høre det på min mor (79) når jeg taler i telefon med hende, om hun har fået væske nok.

    Jeg selv - der er 53 - kan også mærke det, hvis ikke jeg får væske nok; jeg bliver tung i hovedet og mere træt, men hvis jeg så - over et kvarters tid - drikker ½ l vand, så får jeg det meget bedre lynhurtigt.

    Jeg vil ikke foreslå, at man skyller vandet ned, men netop drikker to-tre glas vand om formiddagen, to-tre glas om eftermiddagen og ligeledes to-tre glas om aftenen, og jo, det kan måske betyde at man skal på toilettet en gang eller to i løbet af natten, men de fleste kan jo sagtens klare det, og så gå lige ind og sove videre, så det burde ikke være et problem, og det er en rigtig dårlig ide at lade være med at drikke for at slippe for natterend.
  • tak for dit svar Lotte--jeg er helt enig med dig
    grundet til jeg vil høre andres mening er --at jeg har store diskutioner med min mand
    for han mener kun det er mig der har den mening --som efter hans norm ikke er rigtig når man ikke er tørstig----det er han sikkert heller ikke for han har aldrig drukket meget ---men jeg prøver at forklare han --det er medicin.--lige som alle de piller han får --dem tager han dog --men helst med kaffe---

    nu skal jeg vise ham at det er ikke kun mig der ved lidt om vædske

    venligst solo
  • Ja, men så kan du samtidigt fortælle ham, at det er helt normalt, at især ældre mennesker ikke føler tørst, derfor skal de virkelig kontrollere, at de netop får vand nok.
    Du kan eventuelt bede jeres læge give ham samme forklaring.
Log in eller Registrér for at kommentere.