Hjem Kvinder Overgangsalder

overgangsalder

Redigeret 5 juni, 2009, 13:00 i Overgangsalder
Jeg er 48 og har haft uregelmæssige menstruationer i nogen tid . Nu har jeg ikke haft menstruation i 8 uger. Kan jeg så ikke regne med,at jeg er i overgangsalderen og ikke har risiko for at blive gravid mere?

Kommentarer

  • Jeg er 53 og min læge har nu i snart mange år fortalt mig, at jeg ikke var helt så fertil mere, selv om det faktisk først er for nylig, jeg har konstateret en ret så markant uregelmæssighed i mine menstruationer. (Ja, jeg er blevet steriliseret for mange år siden, så det var en hypotetisk snak hos lægen.)

    Ja, jeg vil mene, du vil have overordentligt svært ved at blive gravid. Jeg mener faktisk - men jeg ved det da ikke - at man kan få en eller anden form for test hos sin læge, der kan fortælle hvordan og hvorledes. Alt i alt er det vel meget fornuftigt lige at blive checket hos lægen, så man også ved at den overgangsalder "kører" som den skal. :-)
  • Jeg er fra 1954 og har faaet boern i 2 omgange...15 aars forskel fra nr.2 til nr.3 og saa kun 17 mdr.ml. nr.3 og 4,jeg har vaeret i overgangsalderen de sidste 8 aar,det passer med svedeture..tudeture og foelelsen af at vi ikke helt er de samme personer vi var engang hvilket kan have en snert af charme men vi opfatter det det oftest negativt.Har vaeret i hormonbehandling..som dog stoppede ret hurtigt igen da bloedningerne blev alt for kraftige og maate have en akut udskrabning...med hensyn til hvornaar en kvinde ikke mere kan blive gravid...selvom det tager tid saa maa du nok vaebne dig med taalmodighed endnu nogle aar,da du ikke Kan vaere sikker foerend du ikke har haft menses i ca.2 aar...altsaa et totalt stop.Jeg oplever saa nu desvaerre en toerhed i skeden,som heldigvis kan behandles med stikpiller,men der er en del ubehag forbundet med at blive Rigtig voksen.Oensker dig en nem overgang og lyt efter hvad din krop fortaeller dig ogsaa de dage hvor alt er graat i graat....Tud eller gaa en lang rask tur..det giver meget at give sig LOV at goere det.
  • Jeg kunne godt tænke mig at høre lidt mere om, hvornår man kan holde op at beskytte sig mod graviditet. Det ville være rart!

    Jeg er 56 år og har ikke haft menstruation ca. et halvt år nu. Hvor stor risiko er der mon så for at blive gravid? Det lyder som lang tid, hvis man skal vente 2 år for at være sikker på, at man er "rigtigt" i overgangsalderen.

    Her er da endelig en FORDEL ved at komme i overgangsalderen, og så ville det da være rart at kunne benytte sig af den???

    Hvad mener I? Er det for risikabelt at tro på, man ikke kan blive gravid efter et halvt år uden menstruation?
  • Jeg tror godt nok, du skal være rigtig, rigtig heldig (?), hvis du bare uden videre går hen og bliver gravid i en alder af 56. Naturen har også lidt at skulle have sagt.

    Men jeg ville foreslå dig, at få en snak med din læge - man kan vist nok måle omkring hormonerne i overgangsalderen.

    Jeg er spændt på, om der ellers kommer nogle brugbare bud her på debatten.
  • Mange tak for reaktionen til lotte123. Jeg er også spændt på, om der kommer andre bud.

    Jeg har blot tænkt over, om det er den biologiske alder, der spiller ind, eller KUN, hvor længe det er siden, man gik i overgangsalderen.

    Tænk, hvis jeg blev gravid som 56-årig - og så ikke vidste det, fordi jeg troede, det "bare" var overgangsalderen, - og det så var for sent med en abort!!!!!

    Tør man tro, det nok går at undlade at beskytte sig? eller hvad?
  • Nu er det her jo et debatforum for almindelige mennesker - altså ikke fagfolk.
    Derfor foreslog jeg dig da også lige at få dette vendt med din læge, om der evt. kunne tages en test mht. din overgangsalder og din hormonballance.

    Det er således en holdning fra min side, at man da skulle være ualmindelig heldig/uheldig hvis man bare uden videre blev gravid i den alder.

    Jeg har i øvrigt haft det så nemt - da jeg var 100% sikker på, at jeg ikke skulle have flere børn blev jeg steriliseret. Jeg var 38 år og har ikke fortrudt det så meget som fem minutter.
  • Jeg har forhørt mig hos min læge, og der er desværre ikke noget at gøre. Hun siger, jeg SKAL have været uden menstruation 1 år, inden jeg kan regne med ikke at blive gravid, selv om jeg er 56.

    Desuden siger hun, en prøve af, om jeg er i overgangsalderen for alvor ikke kan bruges til noget.

    ØV
  • Bare lige for at gøre det klart - jeg har øjensynligt udtrykt mig tåget.

    Det at få taget en test vedr. hormonballance var for at få konstateret overgangsalderen. I og med man stadig kan få menstruation - om end yderst uregelmæssigt, så er det jo ensbetydende med, at man jo så også har haft en ægløsning. Selvfølgelig kan man ikke få målt, om man kan blive gravid.

    Jeg vil dog stadig påstå, at det ikke er så "nemt" at blive gravid, men selvfølgelig skal man da lige have det med i sine tanker.

    Hold da op, hvor jeg igen glæder mig over, at jeg forlængst fik fjernet dette problem, ved at lade mig sterilisere den gang. Jeg har nu i 15 år ikke skænket prævention og graviditet en tanke.
Log in eller Registrér for at kommentere.