Hjem Astma og allergi Allergi

spørgsmål om birk allergi

Redigeret 6 maj, 2009, 07:50 i Allergi
Ca siden december har jeg haft noget besvær med at trække vejret normalt engang imellem. Som var mit luft rør skrymbet. Dog ikke så meget at jeg ikke kunne få luft, men nok til at når der så var gået en time blev jeg både irriteret og mindre forviret. Og siden da det startede har det været der ca hver anden dag, hvor det har varet en time eller 2 hvorefter det mere eller midre er normalt. Og har selfølgelig været til læge og hvad de nu kan se er alt godt. Men så tænkte jeg lidt over det med birk*.
Ja ved jeg har allergi overfor birk. Men det burde ikke være noget pollen' allergi da det startede december måned. (Dog har jeg sometider kløene øjne og underarme). Har også været meget snottet i lang tid osv.
Men så vidt jeg ved fra folk der har allergi fra pollen har de jo også en ændring i deres vejrtrækning.
Så spørgsmålet er, kan det være der er snak om noget pollen der bare ikke er så extrem at jeg sider og tuder men bare ikke kan trække vejret normalt?

Kommentarer

  • Oh, ja, birkeallergi. Det er ikke helt så enkelt, som man skulle tro.

    Birk krydsreagerer (dvs at man kan reagere på andre ting, når man har allergi overfor birk) med pollen fra hassel, el og elm samt en række fødevarer, f.eks. nødder. Og med latex, som igen krydser med nogle fødevarer. Alt i alt lidt af et puslespil og det er ikke sikkert at det hele passer på dig. Men hvis du spiser meget af nogle af de berørte fødevarer, så kunne du prøve at lade være - jeg har kopieret lidt ind nedenfor, som du kan kigge på, men LAD VÆRE med at gå på en skrap diæt. Udelade blot det, du spiser mest af et par uger og se hvad der sker.

    Når du skriver at du har fået symptomer i december og de har varet ved, så tænker jeg om du spiser mange nødder, mandler osv.?

    Generelt for birk er fødevarerne (fra astma-allergi.dk):

    Birkepollen
    Fødevarer, som kan give allergiske reaktioner ved birkepollenallergi

    Frugter:
    Abrikos, Blomme, Fersken, Kirsebær, Kiwi, Nektarin, Pære, Æble

    Grøntsager:
    Gulerod, Kartoffel, Tomat, Peberfrugt, Selleri

    Nødder:
    Hasselnød, Jordnød/peanut, Mandel, Paranød, Valnød


    For latex, som altså kan være et problem når man har birkeallergi:

    Banan, avocado og kiwi giver hyppigst symptomer, men også papaya, figen, kartoffel, tomat og kastanje kan være årsag til krydsreaktioner


    Kunne det være noget af dette?

    :-)
    Pia
  • jo det kunne sagtens være. Dog spiser jeg ikke rigtig mandler eller nøder. Men banan - æbler og gullerøder passer fint . men er meget kræsen så spiser de 3 ting skiftevis da jeg ikke rigtig bryder mig om grønsager osv. Og dem skal man jo have. Men var da et godt bud.- Jeg vil da se om jeg ikke kan mærke forskel hvis jeg holder lidt igen med de varer.

    Men tak for svaret
  • Ville jeg evt kunne mærke det hvis det var et møbel lavet af birk? For fik godt nok et træ bor omkring december. Men ved ikke hvilket træ det er lavet af.
  • Jeg har aldrig hørt om, at man kan blive allergisk overfor møbeltræ - det skulle så lige være lak el.lign. Så det tror jeg ikke.
  • haha nej lyder også tosset men skal bare rode alle muligheder igennem-
Log in eller Registrér for at kommentere.