Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Ekstrasystoler - magnesium hjalp mig

Redigeret 30 januar, 2017, 09:24 i Hjerteproblemer
Synes jeg ville fortælle min lille historie om mine problemer med mit dansende hjerte.. Som nu ikke danser mere pga nogle fantastiske råd jeg bl.a. søgte her på siden.
For omkring 5-6 år siden begyndte jeg at få ekstrasystoler, der begyndte i en hård og stresset periode.. Jeg fik også angstanfald (dødsangst og socialangst). Om ekstrasystolerne kom af angsten eller angsten af ekstrasystolerne ved jeg endnu ikke, men faktum er at jeg havde et meget lavt selvværd som skulle arbejdes på.

Jeg troede systolerne ville stoppe når jeg fik bearbejdet min angst, men jeg blev klogere.. Jeg blev mere frustreret over hvorfor pokker det dog blev ved med at danse sådan.. Jeg gik til min læge og fik taget et EKG som viste at alt var normalt og mine systoler var ganske ufarlige og fik at vide jeg skulle prøve at tænke på noget andet.. Men det gjorde dem jo ikke mindre irriterende, og man tænkte hele tiden "Ja ja, kan de to min optagen af min hjerterytme virkelig konstatere, at jeg ikke fejler noget". Spurgte også min læge om det kunne skyldes spændinger og meget andet. Følte faktisk lidt at alle mine spørgsmål irriterede min læge lidt, for nu havde jeg jo fået konstateret der ikke var noget galt.

Jeg begyndte at undersøge lidt om det på egen hånd, og fandt ud af at mangel på magnesium kan give en uregelmessig hjerterytme. Stress er åbenbart en af de mange faktorer der gør, at kroppen har brug for mere magnesium. Så selv om jeg ikke følte mig stresset mere kunne det jo ikke skade at prøve..
Efter jeg er begyndt at spise et dagligt tilskud af magnesium er mine systoler faktisk helt væk, hvilket er meget befriende. Har da en enklet en gang i mellem, men det gør bestemt ikke noget.. Et glas rødvin med veninderne giver heller ikke problemer mere..

Der er jo desværre tilfælde der ikke kan kurreres med magnesium, så jeg vil på ingen måde råde folk fra at gå til læge og blive undersøgt, selv om det jo ikke hjalp mig meget.. Gå hellere til læge en gang for meget end en gang for lidt!!
Men jeg synes det er irriterende at jeg skulle igennem al den fortvivlelse, og at det var mig selv der måtte opdage, det måske kunne være noget så enkelt som magnesium mangel.. For det sagde lægen nemli ikke noget om, trods mine mange spørgsmål! Hvis nogen af jer går med en fortvivlelse som jeg gjorde, har I hermed min erfaring som jeg håber kan hjælpe nogen af jer!

Vil da gerne høre jeres erfaringer!
«1345

Kommentarer

  • Har - som du - fået konstateret ufarlige ekstraslag, og at der ikke er noget i vejen, selvom jeg nu og da føler en del ubehag, undertiden op til en halv time efter sådan et slag.

    Har også prøvet lidt til og fra med magnesium - og q10 - og vin - og kaffe og ...

    Og det er bare SÅ svært at drage en klar konklusion. Er MÅSKE nået frem til at MEGET vin kombineret med en del kaffe ofte (men ikke altid) er igangsætter.

    Men fx i går drak jeg det meste af en flaske vin - og havde INGEN symptomer i nattens løb.

    Så det er lige før jeg tror at der IKKE er nogen sammenhæng med hvad man indtager, og at ekstraslagene faktisk bare kommer "når de har lyst" ...
  • Magnisium har også hjulpet på mig.
    Jeg var/er inde i en meget stresset periode, med mange spekulationer, og mit hjerte kunne banke vildt i over en time.
    Det var helt galt en morgen, hvor jeg også følte jeg var ved at besvime, og jeg ringede 112.
    Der kom hurtigt ambulancer og lægebil, og jeg fik målt mit hjerte og blodtryk / puls, som var meget for højt.
    Mit hjerte fejlede ikke noget, og det hele skyldtes stress.
    Nu læste jeg så om magnesium,og begyndte at tage dem.
    Og selvom mine problemer ikke er løst, så har jeg ikke hjertebanken mere, og jeg sover godt om natten, hvor jeg før lå søvnløs.
    Jeg havde det også sådan, at jeg ikke kunne trække vejret rigtigt igennem, det skete flere gange om dagen, det har jeg heller ikke problemer med længere.
    Så magnesium har virkelig hjulpet mig!
  • Hej alle interesserede

    Jeg vil tro, at ekstra-systoler eller uroligt hjerte kan have flere forskellige årsager, blandt andet stress.

    Jeg har også oplevet at magnesium kan hjælpe. Men jeg finder det indlysende, at magnesium kun kan hjælpe, hvis man i forvejen mangler magnesium. Og det er der efter sigende mange, der gør.

    Jeg har set oplysninger om, at kroppen forbruger ekstra meget magnesium, når man er stresset. Den oplysning gør det nemmere at forstå, hvorfor man kommer i underskud med magnesium, og hvorfor magnesium i visse tilfælde kan hjælpe.

    Mange hilsner og god påske

    Kameliadamen

    P.S. Jeg kan godt forsøge at finde kilder til ovenstående, hvis nogen måtte ønske det!
  • Hej Kameliadamen
    Måske har du ret i, at stress kan give magnesiummangel, det har hjulpet mig, så jeg ingen symptomer har mere, puls og blodtryk er fint, og ingen hjertebanken, til trods for at stressproblemet ikke er løst, så har jeg det godt nu.

    Jeg fandt dette link

    http://www.sund-forskning.dk/component/ ... ammenhaeng

    God påske til dig, og alle der læser med :-)
  • Hm, tror jeg går i gang med magnesium igen :-)
  • Hej Vera og Martin

    Det var et godt link, du fandt, Vera. Det er fint med information, der peger på en sammenhæng mellem stress og et større magnesiumforbrug, og det er fint, at teksten oplyser om magnesiums store betydning for musklerne, herunder hjertet.

    Når jeg overhovedet blandede mig i debatten, så er det, fordi jeg før har hørt folk sige, at magnesium overhovedet ikke hjælper på ekstrasystoler/uroligt hjerte. Rådet har jo været bragt mange gange her på Netdoktor.

    Hvis man ikke i forvejen mangler magnesium, så finder jeg det indlysende, at magnesium ikke kan hjælpe, og i så tilfælde bliver man nødt til at lede videre efter løsninger på problemet.

    Men da stress tilsyneladende bevirker, at man forbruger mere magnesium, og magnesium er så vigtigt for hjertets funktion, er det en god ide at afprøve magnesium som noget af det første.

    Jeg håber, at magnesium vil hjælpe dig, Martin.

    Held og lykke og god påske

    Kameliadamen
  • Hejsa,

    Det er jo rart at jeg har fået sat lidt gang i "magnesium debatten".

    Som du så rigtigt skriver, er det jo kun i de tilfælde hvor man mangler magnesium, at det har en virkning.
    Men jeg tænker lidt på.. Er der nogen af jer der har fået denne oplysning af jeres læge - at mange tilfælde er magnesium mangel? Eller på en anden måde fået hjælp til at finde ud af, hvad årsagen til jeres ekstra systoler er. For selv om man har fået konstateret det ikke er farligt, vil man jo gerne slippe for det, og have hjælp til det. Jeg fornemmer nemli lidt, at mange er overladt til sig selv mht. at finde ud af hvordan man slipper for det. Selv om det ikke er farligt, er der jo noget galt når hjertet ikke opfører sig helt som det skal. Men hvad.....
    Hvor meget synes I man skal forvente af sin læge, og hvor meget bør man selv tage ansvar??
  • Hej Heidi

    Det er et meget væsentligt problem, du bringer på banen. For det er jo rigtigt, at læger ofte affejer ekstrasystoler/uroligt hjerte med en besked om, at det ikke er farligt. Og så tilføjer de gerne, at det nok skyldes ”noget psykisk”.

    Og ja, det er sikkert ekstremt sjældent, at en læge giver folk råd om at prøve magnesium-tilskud ved ekstrasystoler/uroligt hjerte. Efter min erfaring er lægerne alt for dårligt uddannet, hvad angår næringsstoffernes betydning for helbredet. Når de skal søge en forklaring på ubehagelige symptomer, peger de snarere på, at det er psykisk betinget, end på, at problemet kan være udløst af mangel på vitaminer eller mineraler.

    I mit tilfælde med ekstrasystoler/uroligt hjerte var problemet udløst af en ekstremt lav blodprocent (jernmangel), som jeg åbenbart må have gået med i flere år, uden at vide det. Jeg havde været ved læge adskillige gange med mit dårlige helbred, men lægen sagde hver gang, at han ikke kunne hjælpe mig. Og så var jeg jo nødt til, selv at finde løsninger. Jeg forsøgte mig så med magnesium, som hjalp på problemerne med hjertet og med kramperne i benene, men det kunne jo ikke hjælpe på hovedproblemet, trætheden og heller ikke på det, der var den oprindelige årsag til mit dårlige helbred, nemlig den voldsomme jernmangel. Det virker tilsyneladende sådan, at hvis man mangler ét vigtigt stof (hos mig jern), så vil det skabe en slags dominoeffekt, så man også kommer til at mangle mange andre vigtige stoffer, fordi næringsstofferne indgår i et samspil med hinanden.

    Når man har et helbredsproblem af den art, så må jeg, på baggrund af mine erfaringer, råde folk til at bede lægen tjekke for mangel på vigtige næringsstoffer. Det er ikke alle næringsstoffer, som en almindelig praktiserende læge kan undersøge for, men det er vigtigt at få tjekket de ting, der nu engang kan tjekkes. D-vitamin har også stor betydning for musklernes og dermed hjertets funktion. Og D-vitamin-mangel kan en læge undersøge for. Og jernmangel, som en læge også kan påvise meget nemt og billigt (hvis han vil!), kan altså også give hjerteproblemer. Desværre kan en almindelig praktiserende læge ikke undersøge for magnesiummangel, men da det ikke gør skade at tage magnesium-tilskud, er det da et forsøg værd at afprøve det.

    Du stiller spørgsmålet: Hvor meget kan man forvente af sin læge, og hvor meget må man selv tage ansvar?

    Tjah, man burde kunne forvente, at lægen tager sig af ethvert helbredsproblem. Men sådan er virkeligheden desværre ikke. Og når nu forholdene er sådan, er det jo i ens egen interesse at gøre noget selv.

    Når jeg selv i meget høj grad tager ansvar for min egen helbredssituation, så skyldes det især to ting:

    1. Lægernes uddannelse tilskynder dem til at løse ethvert problem med syntetisk medicin. Det gør, at nogle mennesker kan komme i den absurde situation, at de må tage 10 forskellige slags medicin på én gang! Jeg mener, at det er vigtigt at finde årsagen til et helbredsproblem og gøre noget ved årsagen, så man undgår at tage medicin, så vidt muligt.

    2. Når man kommer til læge med et problem, får man tit at vide at problemet nok skyldes noget psykisk eller overgangsalderen. (Det var, hvad jeg fik at vide, da jeg var alvorligt syg på grund af jernmangel). Jeg ønsker ikke at udsætte mig for den slags mærkelige lægekommentarer, så derfor prøver jeg i vid udstrækning at søge oplysninger selv og tage ansvar for mit helbred. Blodprøver kan jeg jo ikke selv tage, men det er afgjort en fordel, hvis man er forberedt hjemmefra og ved, hvilke blodprøver man skal bede lægen om at tage. Læger nu om dage er så fortravlede, at vi er nødt til selv at tage et ansvar, for ellers bliver vi bare sendt ud af døren uden nogen form for hjælp.

    Og det er da sikkert rigtigt, at ekstrasystoler/uroligt hjerte ikke er farligt, men det er jo ikke nogen grund til at lade være med at behandle det. Problemet er ubehageligt og kan medføre uro og bekymring, som kan give anledning til endnu mere stress og dermed en ond cirkel.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Enig: Lægevidenskaben burde forske (noget mere) i årsager til og behandling af "ufarligt, nervøst hjerte".

    Hvad mon fx kinesisk medicin kan omkring dette problem? Eller for den sags skyld forskellige retninger inden for det alternative; akupunktur og -pressur, zoneterapi?
  • Hej alle interesserede

    Vi har tidligere været inde på, at ekstrasystoler/uroligt hjerte kan skyldes mangel på magnesium eller jern. (Hvis man har mistanke om, at det skyldes jernmangel, er det vigtigt at få målt blodprocenten, før man begynder at tage jerntilskud. Det kan være farligt at have for meget jern i blodet. Men der er ingen risiko ved at forsøge at tage magnesium-tilskud).

    Nu er jeg imidlertid blevet opmærksom på en artikel om fiskeolies gavnlige indflydelse på hjerterytmen. Jeg bringer et link til artiklen her:

    http://www.holistic-medicine.dk/artikler/omega3.html

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.