Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Rygestop

Redigeret 14 april, 2012, 03:59 i Åben debat om rygestop
Hej, har taget en kold tyrker. Er nu røgfri på 7 uge. Det som jeg gerne vil vide er: Hvad er abstinenserne? Er det rigtigt at søvnløshed hører med? At jeg klør over hele kroppen op til flere gange om dagen? At jeg er ved at gå i spåner for at få en smøg? At det bliver værre og værre? Når man læser om rygestop, ja så tager det timer måske dage så er man ovre det - eller?

Vil gerne høre fra de erfarne.

Med venlig hilsen Lykke
«1

Kommentarer

  • Hej Lykke,

    Hvor flot, at du bare sådan lige er holdt op med at ryge! Jeg har desværre ikke den store efraring, men det lyder som om det er typiske følger af et rygestop, du oplever. Hvis du vil i kontakt med andre ex-rygere eller får brug for lidt opmuntring og støtte på et tidspunkt, så prøv at gå ind på KVIT: http://www.kvit.dk/dk/stayquit/index.jsp det er en gratis service, som er udviklet af Netdoktor. Ellers må der da også være andre her på debatten, som har kvittet smøgerne i det nye år?

    Held og lykke med røgfriheden :-)

    Venlig hilsen
    Trunte
  • Den Kolde Tyrker er efter min erfaring den bedste måde at kvitte smøgerne på. Med den får man kamp til stregen mod ryge-trangen. De sidste 5 år har jeg taget en kold tyrker hver tredie måned, og derefter har jeg røget i et par uger, så smøgerne igen kan få tag i hjenecellerne.

    Det er en herlig indre kamp, som giver tilværelsen en god mening. Man kan altid vinde den, når man ved med sikkerhed i sig selv, at der ikke er nogen som helst mulighed for at ryge bare et enkelt lille hiv af en smøg.
  • Halløj!

    De faktiske abstinenser din krop vil oplever ophører faktisk fuldstændig efter omkring 3 uger efter dit rygestop. Selve abstinenserne er faktisk ikke noget særligt slemt, men de forbindes ofte psykisk med ubehaget ved at "savne" sin cigaret.
    Har selv stoppet flere gange og har oplevet "abstinenser" efter flere måneder. For nylig har jeg stoppet næsten fuldstændig problemfrit ved hjælp af en bog jeg tilfældigvis købte hos en antikvar - "Den lette vej til rygestop" af Allen Carr. Tricket her at at forstå at man rent faktisk hverken savner eller har brug for en smøg efter man har stoppet med at ryge, men at det snarere er illusionen om at man savner "nydelsen" af sin smøg, der får en til at opleve abstinenslignende tilstande.
    Jeg har selv stoppet i noget tid nu og har faktisk ikke oplevet noget sønderligt ubehag denne gang eller nogle af de "abstinenser", jeg tidligere syntes at have døjet med i forbindelse med rygestop.

    Keep up the good spirit :)
  • Rygestop er garanteret vidt forskelligt fra person til person.

    Jeg ville bare lige give dig et tip, såfremt du stadig har det svært med at stoppe. blev nemlig selv røgfri uden abstinenser med en hypnose jeg prøvede på nettet:

    http://www.rygestop.mind-set.dk

    Håber det kan hjælpe :)

    /Jesper
  • Afhængigt af hvilken person man er, reagere man forskelligt på en kold tyrker. Det kan være svært for nogen og for andre kan det være nemt. Jeg arbejer på et hospital og her bruger vi tit nogle redskaber som kan hjælpe vores patienter til at stoppe. Og mange er enlig glad for vores nikotin suger. Jeg har blandt andet et eksempel hvor en patient har røget 40 ciogaretter om dagen nu er hun nede på 5 om dagen fordi hun har en nikotin suger.
    Måske kan det være bedre for dig at langsomt gå ned i forbruget så du ikke for disse abstinensser i så stort et omfang som du har nu.
  • Jeg er i min 6. uge som røgfri, og må tilstå at bivirkningerne/reaktionen kom bag på mig. De første 4 uger gik fint. Havde lidt blister i munden den 1. uge - og begyndte at fornemme dårlig ånde. Men ellers ok. Den 5. uge, ændrede hele billed sig. Jeg er blevet deprimeret (grådanfald) angst (vågner om natten og mærker angsten brede sig i kroppen) søvnløs, symptomer på pardentose er blevet synlige og mærkbare. Med andre ord jeg har det ad h... til.

    At jeg endnu ikke har kastet håndklædet i ringen, er udsigten til en begyndende kol - og at jeg har været på et rygestop kursus. Her får man lidt indblik i hvad der sker rent fysiologisk med kroppen under et rygestop. Så har jeg som du selv gør, været rundt på sider omkring rygestop.

    Hvorfor nogen reagerer kraftig på et rygestop og andre ikke, ja det har jeg ikke noget svar på. Nogen kan have røget 80 cigaretter om dagen og stoppe fra den ene dag til den anden. Andre kan have røget moderat, men få store problemer ved et rygestop.

    Jeg håber du klarer den og kan godt anbefale dig, at deltage i et rygestopkursus, også selvom du er stoppet. Du kan herigennem få nogle redskaber til at forblive røgfri og få indblik i, hvor forskellig vi alle reagerer på et rygestoppet.

    God røgfri vind....
  • Nu vi er inde på bivirkninger - der er også ret mange bivirkninger, nogle alvorlige, ved rygestop piller! ( http://rygestophjaelp.dk/rygestop-pille ... top-piller )
  • Hej Halfdantimm1

    - og man kan dø af at ryge, man kan få KOL og andre uhyggelige sygdomme, gøre andre syge osv.
  • At kvitte tobakken, kan godt være noget af en prøvelse. Men har man en fast vilje til at holde op, og har man opbakning fra familie, venner m.m., så burde det også kunne lykkes.

    Jeg stoppede den 15. maj 1997. I første omgang fordi jeg ikke havde flere smøger, og fik da heller ikke købt på vejen hjem fra arbejde.
    Så gik der sport i, hvor længe jeg kunne holde tanken ud.

    Jeg har stadig ikke rørt en smøg siden, og det genere mig heller ikke, at andre ryger i min nærvær, når bare de ikke puster røgen op i mit ansigt.

    Det gav dog nogle gener, i op til ca. 2 år efter, hvor min mave producerede mere mavesyre. Men min stædighed var stærkere end mavesyren.

    Så hvor der er vilje er der håb! - Tro på dig selv (hvis du tør) :-)
  • Hvis du vil dele din rygestop historie så er jeg begyndt at indsamle den slags på http://rygestop-hvordan.dk/ - det kan både være de succesfulde men også dem hvor man falder i. Tanken er at det skal inspirere og hjælpe andre til at holde op med at ryge.
Log in eller Registrér for at kommentere.